Horloge luchtdicht sealen

De ongevraagde adviezen zijn hier niet van de lucht. Het blijft een beetje in het luchtledige kletsen…

2 likes

Inmetselen voor toekomstige generaties LOL.

Hou het luchtig, hou het luchtig!

1 like

Niet meteen gaan wijzen ja, laten we het luchtig houden. Die negativiteit waait wel weer over.

Ja daar was @drex ook al mee gekomen in bericht 37. Eigenlijk waren we er snel uit. We bleven alleen gewoon even hangen omdat het zo gezellig was. :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 likes

Er waren zelfs voorstellen om die Rolex in te blikken. Nou heb ik veel gelezen over blikken klapperbanden op Rolexen, maar Rolex in blik was een nieuwe voor me.

1 like

Haha ik doel op een water- en luchtdichte koker, natuurlijk.

Tussen de bedrijven door reageren werkt niet altijd best :joy:

@Jur klopt het dat een nieuw lid maar een beperkt aantal reacties kan plaatsen.
Want het komt soms wat vreemd over als een topic starter na 5 reacties niet meer reageert.

Jur is inmiddels geheel murw, en zit zachtjes hoofdschuddend naar dit topic te kijken… :no_mouth: …ik ga ook niet geheel vrijuit… :innocent:

4 likes

Ik kan het nog wel even samenvatten.

1 like

Ikmoet even gniffelen… of verklap ik dan mijn identiteit?

Wat betreft het horloge ik zou het gewoon in de doos bewaren als je het ergens wilt verstoppen gewoon goed verpakken de doos.

Ik verstop m’n horloges altijd in de subwoofer, daar zoekt niemand ze.

1 like

tenor (10)

Dat je belletjes ziet is idd zo bij een tester die water gebruikt.
Echter de meeste apparatuur tegenwoordig gebruikt alleen maar lucht.

Deze tester doet zowel onder als overdruk tot 100 meter waterdicht

Deze tester is alleen voor een snelle test en gebruikt alleen onderdruk test tot ongeveer 0.5 atm.
Groeten Jeroen

Voor de techniek zou een in vacuum lopend uurwerk geen probleem moeten zijn, probleem wordt vacuum houden.

Cartier heeft jaren geleden een ID TWO concept gebouwd, waarbij ze de kast vacuum getrokken hebben om de interne luchtweerstand bij bewegende delen zoveel mogelijk te laten afnemen (link)

Sinn heeft voor een aantal uurwerken ( in elk geval de 7750 chronograaf) het diapal lagersysteem in gebruik, waarbij er geen olie/smeermiddel nodig is. (ook een link)

Bij het combineren van die twee zou je dus het hele pakket aan nadelen van o.a. slijtage, veroudering olie en verlies aan energie voor een heel groot deel ondervangen.

Maar goed, on topic, ik denk dat op een droge, koele plek zonder zoninwerking op een horloge en eens in de zoveel tijd laten lopen + servicebeurt wel genoeg zijn voor lang bewaren.

Ik heb mijn biljetten van 50 eens in een dvd hoesje gestopt… tot mijn vriendin ineens die dvd had uitgeleend…

1 like

Niet vacumeren maar invriezen.
@Chillekasper heeft hier ervaring mee.
:roll_eyes:

Maar dat betrof wel een ijzersterke Invicta meen ik.

1 like

Waarom begint iedereen hierover?:joy::joy::joy::joy:

2 likes

Je mist de toelichting van Stefan Ketelaars:

Vacumeren is dus geen goed idee, tenzij je bijzondere smeermiddelen toe gaat passen.