Horloge met skydiven

Een Sinn UX lijkt me een zeer geschikt horloge om jezelf uit een vliegtuig te gooien.

Men heeft me verrast.
Men weet dat ik het in mijn broek doe als ik op iets sta wat hoger is dan een kratje pils.

1 like

Ik dacht dat mijn hoogtevrees ook een probleem zou zijn maar van 6km hoogte tot 100m boven de grond heb je geen referentiepunt.

Een tandemsprong is nog het veiligste wat je kan doen, zelf aan de ripcord trekken is vele malen spannender.

De 2de keer springen is trouwens het ergste, dan weet je hoe snel het vliegtuig vliegt als je op het randje zit met je benen uit het vliegtuig, de val met de versnelling van 0 naar 200km/u is ook met geen pen te beschrijven.

1 like

Ik denk dat ik eerder het tegenovergestelde zou hebben, geen hoogtevrees maar op 10km hoogte weet ik het zo net nog niet. Nog nooit een sprong gewaagd dus weet het niet zeker.

Ja ik heb het zelf ook niet gedaan maar dat buik gevoel met die acceleratie is volgens mij echt bizar te omschrijven. Ik was met achtbanen ook altijd zo bang omdat ik er tegen aan het vechten was. Beste is gewoon denken “Lets go” en dan geniet je er meer van. Don’t fight it !

20x gesprongen, 6km is wel de maximale hoogte voor recreatief skydiven zonder zuurstof. Als “Superman” uit het vliegtuig springen is trouwens ook eng.

2 likes

Ik zou een Casio G shock dragen en een luierbroekje.

5 likes

Wat een top tips hier allemaal. Maar kennen jullie het verhaal van Felix baumgarten?

Zie hier voor het antwoord op al uw vragen.
In de atmosfeer en er buiten.

@Fate_Amenable_To_Change onderdruk bij Sinn? Volgens mij doet een Speedmaster hetzelfde. Lopen die niet om de pols in de ruimte?

1 like

Die is maar 30m waterdicht, en ik neem aan dat die anders op drukverschillen reageert dan een duikhorloge met 200m waterdichtheid. Ik heb begrepen dat het er om gaat dat als je een horloge maakt wat zeer waterdicht is, een zeer snelle klim of daling het kristal zou kunnen laten poppen. Aldus Sinn, of zo. Nu heb ik geen Sinn, dus dat verhaal heeft nooit echte induk op me gemaakt.

Wat ik al schreef, het verschil tussen ons en de ruimte is slechts 1 bar druk, dus ik denk dat een parachutesprongetje van zo’n 3km hoogte wel los loopt met een gewoon horloge. :slight_smile:

Wat is er met je aan de hand deze ochtend? Zo vroeg, en toch al zo badinerend. Natuurlijk kennen we Baumgartner en z’n sprongejte, maar is alles OK daar? Koffieautomaat stuk? :slight_smile: Ik zou bijna zeggen kom een bakje doen.

Goedemorgen

Iedere flieger of horloge voor de luchtvaart, lees vele chrono’s, kan in praktijk tegen dergelijke drukverschillen.

Eigenlijk elk horloge. Wanneer plopt het glaasje eruit?
Dat moeten wel heel uitzonderlijke omstandigheden zijn.

Casio GPW-2000 gravitymaster misschien?
Zonder arm eraan blijkbaar goed in het overleven van vallen op gras.

4 likes

Prachtig filmpje! :+1: :grin:

Als het verschil in druk maar 1 bar is

Atmosfeer en bar zijn overigens niet exact gelijk

Dan lijkt het mij geen probleem bij 30m waterdichtheid.

Waterdichtheid gaat overigens over overdruk. Geen onderdruk.

Maar zoals je schrijft ook ik ben geen natuurkundige.

2 likes

Dat was dus het punt
 .als je je horloge zoals Sinn doet over-engineered tegen overdruk zou onderdruk volgens Sinn theoretisch een probleem kunnen zijn.

Wij weten geen van tweeĂ«n of dat marketing gelul is of niet. :slight_smile: Ik ga er vanuit dat een Speedy iets vergevingsgezinder is, maar da’s ook maar iets met een timmermansoog en een gevoel. :+1:

Trust me, I’m an engineer.

Afhankelijk van de grootte kan er tot 40-45N kracht op het glaasje komen door drukverschil. (Als je naar 0,5 bar zou gaan).

Dan heb je ook nog eens een Bernoulli-effect door de snelheid. En dat mag de topic starter zelf berekenen.
image

Maar het zou me niet verwonderen dat je op 6km een glaasje van een horloge wipt.

5 likes

Kijk. Daar kunnen we dus wat mee.

Is de conclusie dan "In een Speedmaster in een vliegtuig naar de ruimte en weer terug is prima, maar spring er het vliegtuig niet mee uit op 6KM hoogte?

Of?

Dus het zou het veiligste zijn om te springen met of een gaar oud horloge zonder enige waterdichtheid omdat de keringen er uitgevallen zijn, of met een horloge voor saturation duiken (met of zonder heliumklep).

Zoek de ecozilla maar op dan

Dan spreken we nog niet over de landing. Ik zou je horloge gewoon thuis laten.
image

1 like

Bedankt voor dit inzicht Kad!
Het is natuurlijk niet zo relevant of je met of zonder horloge gaat, maar als het geen kwaad kan zou ik niet weten waarom niet.
Ik was ook benieuwd naar wat er zou kunnen gebeuren (eventueel).
Zonder it is :slight_smile:

Neem anders even iets van een paar tientjes mee, anders komen we er nooit achter :laughing:

1 like