Ja. Uurwerk gaat naar de tering als je dat met uurwerk doet. Ik kan het niet platter zeggen dan dat.
Je kunt de bracelet er af halen en alleen de bracelet in de ultrasoon doen. Anders zou je de kast open moeten maken, het uurwerk moeten verwijderen, en dan de delen van de kast in de ultrasoon kunnen leggen, maar ik neem aan dat dat je ambitie niet is.
Pak een zachte tandenborstel, een drupje afwasmiddel, en wat lauw water. Maak het horloge nat, borstel die delen die het nodig hebben gewoon met wat afwasmiddel schoon, en spoel het af.
Mocht je je zorgen maken over waterdichtheid, doe dan alleen de bracelet op die manier en gebruik een doekske voor de kop.
Omega garandeert dat je met een Speedy kan zwemmen, maar ik zou minstens eens in de drie jaar pakkingen (laten) testen.
Ik zou niet je gehele klok in een ultrasoon gooien, beter de band ergens los te laten halen als je het liever zelf niet wilt doen en die los in de ultrasoon bad leggen.
Juist als ik ga zwemmen, vakantie bijv, kies ik een horloge dat daar tegen kan. Ik zou zelf ook niet met mijn Speedy gaan zwemmen ook al zou dat theoretisch kunnen. Maar het is ook niet zo dat ik hem af doe als ik wat vaat met de hand was.
Ik zwem al mijn hele leven in buitenwater, ook bij tyfuskou en (bijna) ieder horloge heeft dat. Van een Casio/G-Shock, Smartwatch, tot Seiko SKX tot Tudor.
Het is geen condensatie waar je je zorgen over moet maken. Als je je er wel zorgen over maakt: horloge openmaken, in plastic bakje met siliconenzakje leggen in de zon achter het glas. Of op de verwarming.
Probleem opgelost.
In een binnenzwembad met tropische vochtgehaltes zit de condensatie soms aan de buitenzijde.
Het vocht zit in de lucht. Die lucht zit in je horloge. Het is een te verwaarlozen hoeveelheid.
Met reguliere onderhoudsbeurten en een courant horloge hoef je je echt niet druk te maken.
Maar ik heb hier al vaker discussie over gehad met paniekzaaiers die nooit een druppel water lijken te hebben durven aanraken als ze een horloge dragen. Met alle respect, maar kennis over basale zaken is soms ook handig in dit leven. Insert Sebastian Vettel: “Honestly”.