Horloge status, of gewoon interesse

Sinds een paar maanden zit ik in de slappe was. Nu merk ik ook dat ik duurdere merken leuk begin te vinden, en dat het niet toereikend is om mijn gevoel te bevredigen. Ik weet dat je veelste veel betaalt voor een duur merk dat indruk maakt. Dus mijn vraag is:als je portemonnee voller begint te raken verleg je dan automatisch je grenzen, of heb je het altijd al gewild maar kon je het niet betalen?

5 likes

Welkom Ari. Als ik je moet helpen je geld op te maken stuur je maar een pb :sunglasses:

19 likes

Grappig. Ik zit sinds een paar maanden helemaal niet in de slappe was, en toch wil ik een GS. En een andere auto. :slight_smile:

Weet ik niet.

Mijn aankoopgeschiedenis heeft twee pieken gekend: De MĂŒhle’s en de Nomos. Maar evengoed ben ik weer aan het afglijden: Een simpele Archimede, een simpele Stowa en nu een SKX gekocht. Omdat ik 'm miste.

Voor 150 ballen. En ik heb er veel plezier van.

15 likes

:+1:

:-1:

5 likes

Hoe kom je in de slappe was te zitten?

1 like

Ik zou ook in de ‘slappe was’ willen zitten.:slightly_smiling_face: Misschien gaat hij het vertellen
:wink:

Nope.

Na vele jaren horlogehobby is het me wel duidelijk geworden wat mijn grails zijn en is mijn smaak ook “gestabiliseerd”. Bovendien kan ik het me inmiddels veroorloven om ze tig keer aan te schaffen. Toch doe ik dat niet. Ik vrees dat ik daar te rationeel voor ben. Met mijn huidige levensstijl zou ik ze immers niet vaak genoeg dragen om ze eer aan te doen. Ondermeer daarom spendeer ik mijn geld liever aan immateriĂ«le zaken. In casu dividendaandelen en ervaringen.

4 likes

Precies, zo is het ^^
Zoek gewoon je grail watch of iets wat je graag wil hebben, maar immateriĂ«le zaken heb je uiteindelijk toch veel meer plezier van dan de allerduurste horloges die je nooit durft te dragen of alleen maar indruk mee wil maken
 Klink wel als m’n vader haha, maar goed, is een leuke hobby horloges, maar meer dan de helft van Nederland vraagt toch bij een rolex of ie echt is of heeft geen flauw idee wat voor merk het is, dus lekker iets kopen wat je zelf mooi vind

1 like

Nou maak je me nieuwsgierig

Bwah, zo spectaculair is het allemaal niet, maar drie maanden reizen door Nieuw-Zeeland, leren accordeon spelen en emigreren van de rand van Brussel naar de SmÄlÀnska wouden en meren zijn wellicht enkele goeie en diverse voorbeelden.

13 likes

Zo zeg, geweldig. Avontuurlijk typje!

2 likes

Leuke stuga
 Gaat op het lijstje voor als de kids wat groter zijn.

1 like

Dank je.

Het jongste gezin dat we hier te gast hadden had een dochtertje van anderhalf. Zij hebben hier een hele fijne vakantie gehad, zeiden ze :wink: We hebben sinds dit jaar ook een kinderstoeltje! :slight_smile:

Dit jaar Denemarken
 1e keer Scandinavië met 2 kids in de auto. 5 en 2 jaar.

1 like

Geluk

1 like

Ik hoorde uit betrouwbare bron dat geven nog veel meer geluk brengt dan krijgen :grin:

3 likes

Ik koop “een duur merk” om het design, kwaliteit en “wrist presence”; niet om indruk te maken op mijn omgeving.

De gemiddelde Nederlander kan namelijk toch geen kermishorloge onderscheiden van een Omega, IWC of Breitling dus indruk maken doet het toch al niet! :slight_smile:

Tenzij
het een Rolex betreft natuurlijk.
(Diezelfde Nederlander denkt dat Rolex “haute horlogerie” is terwijl het ook middenmoters zijn in vergelijking met bijv. PP maargoed
!)

Disclaimer: Rolex vind ik best cool maar vind ze te kostbaar om aan te schaffen in mijn geval. Live and let live Rolex affectionado’s; geniet ervan!

Alleen liefhebbers herkennen een “duur” horloge en dat zijn er maar een handvol; je koopt een “duur” horloge voor jezelf om ervan te kunnen genieten! :blush:
(en regelmatig te poetsen in mijn geval!)

P.s ik wil ook meer slappe was; hoe doe je dat??? :sunglasses:

5 likes

En dan nog wel naar Ă©Ă©n van de plekken in Zweden waar ik niet geweest ben. :grinning:

Men, assĂ„ allvarligt, inte röka i trĂ€dgĂ„rden? Är det inte lite vĂ€l drakoniskt? PĂ„ 60K kvm yta? Eller gĂ€ller det skogsbrand?

Dat weet ik niet zo zeker. Oplettende burgers zitten het heus wel als je iets duurs of aparts draagt. Veel mensen zijn geen oplettende burger, soit. Maar toch.

1 like

Ik denk inderdaad dat je makkelijker duurdere horloges koopt als je beter “in de slappe was” zit. Het is dan een kleiner gedeelte van je inkomen.

Wel gek: toen ik begin 20 was, kocht ik al Tag Heuer van een dik maandsalaris. Nu kan ik makkelijk high end horloges betalen, maar ben er toch veel terughoudender in en geef relatief veel minder eraan uit.

Een duurder horloge geeft je natuurlijk wel een bijzonder gevoel. Net als een premium auto. Mensen die zeggen dat dat niet zo is, zitten wss niet in die positie. Wat niet wil zeggen dat je geen plezier kan hebben van minder dure exemplaren. Of van “dierbare” exemplaren van familieleden of vrienden.

5 likes

Meer stijfsel gebruiken :wink:

Ik denk dat het een combinatie is van willen en je grenzen verleggen. Wanneer je meer geld tot je beschikking hebt, kun je het immers ook betalen. Dus verleg je, in de horlogeliefhebberij vrij gebruikelijk, ook je grenzen. Allen wanneer je weet dat je niet genoeg (of in het betere geval juist wel) geld hebt, kijk je mijn inziens meer naar een bijpassend segment. Een droomhorloge zal altijd blijven denk ik.

Mijn eigen ervaring is dat toen ik, student zijnde, met vakantiewerk genoeg gebeurd had om mijn ideale horloge, de Seiko Sarb035, te kunnen kopen, het ook gelijk deed. Dit horloge was dan ook gekoppeld aan mijn budget. Als ik had besloten te wachten tot ik een droomhorloge kon kopen, zat ik nu nog met een simpel kwartshorloge. Dus ja, ik denk dat je grenzen zich verleggen samen met je beschikbare budget.

2 likes