Horloge status, of gewoon interesse

Uhmmm goeie vraag. Eerlijk gezegd komen er steeds meer mooie horloges voor lagere prijzen. Tuurlijk is een patek philippe vol kalender mooi, maar voor een paar euro ga ik wel naar het patek philippe museum in Genève. Ik kijk altijd horloges in de prijsklasse van 3 tot 10k. Daarboven is het vaak hetzelfde met een gouden kast.

1 like

Waarom zijn mensen die zo’n auto rijden daar zo trots op?
Of kennen ze de juiste betekenis van de term niet ? :sunglasses:

I.i.g., toen ik nog als loonslaaf mijn bestaan kon opvrolijken met een lease auto en na verloop van tijd in aanmerking kwam voor een 5, E of A6, maar kwam aanrijden met een Pearl White Subaru Impreza, was de verbijstering van sommige collega’s heel aardig om te zien. Ik bedoel maar, wat moet ik in hemelsnaam met een zacht dashboard? Wanneer ik behoefte heb aan een een knuffel, wend ik me wel tot mijn Sambo… Tot zover over premium…

5 likes

Taalnazi​:smile::+1:t2:

Semesterfirare är oftast lite obetänksamma och av de 60KVM är mer än 50KVM skog och ängsmark. Risken för skogsbrand är ett skäl för att förbjuda rökning. Men oroa dig inte, det finns en liten nästan helt otrafikerad grusväg framför huset. Där får man röka!

1 like

Precies. Ik herinner met nog een aflevering van Ivo Niehe’s TV-show (jawel dames en heren), waarin Herman Brood - nippend aan de Tia Maria of zo - werd gevraagd of hij intussen niet schatrijk was geworden met zijn muziek en vooral schilderijen. Zijn antwoord heb ik vaak in mijn achterhoofd:

“Ivo, Ivo, ik verzamel geen geld, ik verzamel mooie herinneringen”.

Case closed.

6 likes

Vakantiegangers zijn meestal een beetje onopvallend en van de 60KVM zijn meer dan 50KVM bossen en weilanden. Het risico op bosbranden is een reden om het roken te verbieden. Maar maak je geen zorgen, er is een kleine, bijna volledig onverharde grindweg voor het huis. Daar kun je roken!

:thinking:

Bijna juist. Niet onopvallend maar onachtzaam. Niet onverhard maar vrijwel ongebruikt.

Google is your friend, maar Google translate vaak slechts een onbetrouwbare kennis!

En KVM was een foutje van mij. Dat moet zijn K KVM. 1 K KVM is 1000 kvadratmeter. 60 k KVM is dus 6 hectare.

2 likes

Altijd wel een leuke vraag. De meeste mensen zijn statusgevoelig, bewust of onbewust.

Ook hebben mensen vaak het idee dat je, als je de knip trekt, automatisch iets krijgt wat goed is, waar met zorg aan is gewerkt en dat lang meegaat. Bij de duurdere horlogemerken gaat dit naar mijn idee wel op. Als je het geld kan missen, neig je daar natuurlijk snel naar.

Denk dat het wel of niet kopen van een duur horloge berust op status, onderbuikgevoel en smaak.

Horloges zijn eigenlijk altijd redelijk onopvallend tenzij je een gouden Rolex draagt. Als je perse indruk wil maken kan je het geld beter uitgeven aan een auto.

In mijn ogen zijn horloges iets dat je echt draagt voor je eigen plezier. Niemand ziet dat het mechanisch is, niemand weet dat het een limited edition is, en de gemiddelde persoon kent zelfs de meest prestigieuze dure merken niet.

Mijn volgende aankoop wordt de nieuwe Oris big crown pointer date. Ik weet vrij zeker dat niemand, maar dan ook echt niemand in mijn omgeving het merk herkend of ziet dat het een horloge van meer dan 1000 euro is. Als ik het om die reden zou kopen ben ik echt mijn tijd aan het verdoen.

Persoonlijk ligt bij mij de grens voor een horloge bij ongeveer 1500 euro. De meest voornaamste reden is toch wel dat dit nog comfortabel in mijn budget past zonder spaargeld aan te breken of een vakantie over te slaan. Maar ik denk ook dat er binnen deze prijscategorie zo veel interessante horloges zijn, dat ik gewoon niet de behoefte voel om meer uit te geven.

4 likes

Status in materiële zin betekent hoegenaamd niets voor mij. Daarmee zeg ik niet dat het ‘fout’ is wanneer dat voor andere mensen wel zo is, trouwens: ik heb denk ik een psychologische aandoening waarbij het me geen zak interesseert wat vreemden van me denken.

Voor sommige mensen is een duur horloge aanschaffen toch vooral “spending money you don’t have, buying stuff you don’t need, to impress people you don’t know”. Voor mij 100% interesse.

4 likes

slappe was ken ik niet, achterstand met “de was” dan weer wel …:wink:

2 likes

100% mee eens

1 like

Ik zou de definitie van slappe was erbij moeten pakken, maar ik heb mijn grens wel bereikt met een instap Rolex van 4k. Zou best een Daytona of een leuke AP, VC of PP kunnen kopen maar vind die zeker niet mooier, uitzonderingen daargelaten. Het lijkt wel of boven de 10k de wansmaak begint te prevaleren.
En nog belangrijker: ik voel me er totaal niet beter door, in tegenstelling tot geld uitgeven aan inderdaad ‘ervaringen’. Reizen blijft mijn passie en 4k aan een reis zie ik nooit terug. Toch word ik daar wel gelukkig van.

3 likes

Yep. Mee eens. Wat een gribus kan je kopen voor pak 'm beet 30-K

1 like

Als ik voor mijzelf spreek, denk ik dat ik een horloge voor mijzelf draag, maar stiekem geniet ik er ook wel een beetje van om een (beetje) (relatief) ‘mooie’/dure klok om mijn pols te hebben. Als je puur kijkt naar techniek, dan zou je eigenlijk altijd moeten gaan voor Quartz, want dat is over het algemeen nauwkeuriger. Esthetisch hangt per persoon af, maar in principe hebben alle modemerken dat ook wel een keer gekopieerd van de gerenommeerde horlogemerken. Dus als ‘wij’ werkelijk een horloge alleen voor onszelf zouden dragen, zouden wij eigenlijk alleen maar Quarz modemerken moeten dragen :wink:

Bij mij speelt ‘emotie’ bij een horloge ook wel een rol. Bijvoorbeeld de Seiko die ik ooit heb gekregen voor het slagen van mijn middelbare school vind ik nog steeds prachtig, ondanks alle krassen op het glas en de kast.

1 like

Vreemd verhaal eigenlijk, ik heb gespaard voor een Harley davidson gelukt en niet gekocht. Toen wilde ik een land rover, ook dat geld binnen en kan er zo een halen. Toen wilde ik een speedmaster, mijn marktplaats verkoop anvelop is dik genoeg. Het doel halen het te kunnen is mooi . Maar daarna is het bezit van de zaak het verlies van vermaak. Het is maar metaal en plastic en wat wil je nu echt? Spullen of een auto? Wat vind jij eigenlijk van de auto van de buren, je baas, je concurrent of je vrienden? Niemand interesseert het wat jij hebt of kan kopen, dromen zijn leuk en willen is goed. Maar verwacht niet dat iemand anders jou een beter persoon vind of je kennis if kunde meer waardeerd door je auto of horloge .
Al kan je met spullen veel plezier hebben, met metaal meestal meer dan plastic

3 likes

Ik weet niet of ik veel grail horloges zou kopen indien ik plots in de slappe was zat. In elk geval wel 1 mooie GrandSeiko van max 10k.

Op dit moment waren mijn duurste horloges 1 Astron van 1.800, en 1 Tissot heritage Navigator van 1.250. En de grap is dat ik die erg mooi vind, maar nog het meeste geniet van 2 budget Seiko’s SRPA23 en SRPA25.

Genieten, of schoonheid zit ook niet altijd in de prijs.
(Dat was je vraag ook niet)

2 likes

Ja heb daarom lang geen horloge gedragen totdat ik mijn “graal” kon kopen maar na poos (en meer geld) was ook dat niet meer genoeg en moest het exclusiever…nu terug bij af met twee casiootjes en vind het allemaal prima zo…voorlopig dan toch tenminste hahaha

Wij zijn zelf toch wel heel erg blij met onze plastic kayaks. Vooral wanneer we ze op en af de auto tillen. (Driewerf hoera overigens voor de Thule kayakdragers)

Dat is een uitzondering, noem nog eens 3 plastic top producten?
De metalen top producten kan ik zo opnoemen.
(Zippo, global/tojiro, land rover series,quad audio, van Bommel, maglite Enz)
Horloges zijn wel een product dat jaren mee gaat en onafhankelijk zijn van software of stroom. Ook kan je er meer mee , noorden bepalen , tijd zones , snelheid berekenen enzomeer. Ook zijn de meganische horloges uit ontwikkeld. Dat is een mooi iets.