Tja das een lastige hè?! Ik heb laatste via via een horloge cash gekocht… voor de verkoper niet prettig (je loopt met veel geld op zak) en voor de koper vraag je je af of het echt is…
Via de bank weet je het ook niet zeker met technieken als skimmen, transactie mogelijk wordt teruggedraaid wordt…
Belangrijkste is dat de relatie tussen jou en de kopende partij goed voelt. Dat je op een juiste plek afspreekt. Bijv als je met cash betaalt gewoon bij de bank afspreken? Of samen wachten tot geld is overgemaakt (moet je wel beide bij dezelfde bank zitten)…
Paar jaar geleden horloge verkocht voor aanzienlijk bedrag, cash ontvangen, onmiddellijk gaan storten via selfbanking aangezien bankkantoor reeds gesloten was. Maand nadien telefoon nationale bank dat al het geld vals was…
Zaak is nog lopende en wordt binnen paar maanden uitgesproken…
Dat zal iets heel plaatselijks zijn ivm toerisme ofzo of de reputatie van Amsterdam. Voor alle anderen geldt gewoon boven 10k cash en 15k overschrijving.
Die gast moet gewoon wat zwart geld kwijt. Logisch dat het dan niet via de bank kan. Volgens mij ziet iedereen veel te veel beren op het pad. Er ziin genoeg mogelijkheden om geld op echtheid te checken. Maar als je de koper NIET vertrouwd moet je überhaupt geen zaken doen.
Volgens mij staat er “willen” in het AD stukje. Maar het is natturlijk compleet van de zotte. Alleen in nederland is men panisch voor cash geld. In de landen om ons heen is het contant betalen van grote bedragen geen enkel probleem. En … uhhh, als men het zwarte geld wat in omloop is eruit filtert krijgen we een economische dip.
Nu moeten winkeliers het bij het meldpunt ongebruikelijke transacties melden als ze contante betalingen krijgen van meer dan 10.000 euro, maar Halsema wil dat bedrag verlagen naar 1000 euro.
Ze wil dat verlagen naar 1000 euro
Ik wil ook zoveel. Maar lukt ook niet altijd
Sterker nog; zonder cash geld zou je in bepaalde landen regelmatig een betalingsprobleem kunnen hebben…
Daarnaast vind ik het opvallend dat het hele privacy-vraagstuk wat in een andere discussies toch een groot goed voor het grootste deel van de Nederlandse bevolking lijkt te zijn, zo makkelijk terzijde wordt geschoven in deze discussie.
Ik was in september nog op een grote beurs in Duitsland, “nur Bar” bij de lunchstands. Maar het wordt wel beter. Alleen vind ik inderdaad dat men niet zo panisch moet doen over cash. Ik heb wat cash opgebouwd voor het geval dat ik ineens een mooi horloge zie, en we niet dezelfde bank hebben. Ik laat de ander altijd de keuze, waar hij zich het meest comfortabel bij voelt, ik kan beide.
Als we dezelfde bank hebben en het geld is er ineens bij, dan vind ik via de bank betalen prima. Maar er moet niet over en weer een dag tussen zitten. Tenzij de verkoper dat prima vindt, maar ik ga niet eerst betalen en pas een dag later het horloge halen. En als iemand een horloge bij mij koopt en het geld is er niet gelijk bij, dan gaat het horloge niet mee. Tenzij het een forumlid is natuurlijk, want hier zijn we allemaal betrouwbaar!
Halsema drukt echt teveel haar stempel op de stad. Of het nu gaat om het boerka verbod, de I Amsterdam letters, het beleid op de wallen, Airbnb, vastgoed beleggers pesten, parkeerbeleid, noem het maar op.
Deze 1000 euro maatregel ook weer. Landelijke regelgeving, maar Amsterdam wil weer anders.