Horlogeband voor om je been

Full set geeft me buiten de verhoogde geruststelling die het geeft over originaliteit en herkomst eigenlijk niks. Allemaal maar dozen thuis te bewaren van horloges waarvan het merendeel daar niet is, eigenlijk alleen maar lastig.

Maar dit keer is het een beetje anders. Niet alleen de doos verdient lof (daarover zo meer), maar er kwam ook een in eerste instantie ongeïdentificeerde leren lap met horlogebandje erop genaaid bij de set.

Ik had geen idee waar het voor was of hoe te gebruiken. Om eerlijk te zijn had ik in eerste instantie geen idee hoe ik überhaupt het horloge erop moest bevestigen.
Gelukkig zat er een prachtig certificaat bij met info over het horloge en daar leerde ik dat het een band was om het horloge om je been te bevestigen. Maar waarom? :joy:

Ik moest het natuurlijk wel even proberen

Maar waarom?

De doos is een vitrinekastje, compleet met antireflecterend glas :ok_hand:

Het is natuurlijk ook een museumstuk. :kissing_heart:

Ik ga dit horloge eerst maar eens tentoonstellen :grinning:

53 likes

Je kreeg er zelfs broodjes bij :joy:

1 like

Hahaha, ik moest even zoeken, ik dacht dat ik brood op het aanrecht had laten liggen :grinning:

Maar ik heb de broodjes Bapao gevonden :yum:

3 likes

Wat een prachtige Omega :ok_hand:

1 like

Ik denk dat piloten het gebruikten tijdens het vliegen.
Een horloge onder de jas konden ze niet aflezen.
Dus dan maar om je been.

2 likes

Hoi vriend, gefeliciteerd met deze pilot watch. Mooi stukje geschiedenis om de pols/been :wink:. Mooi horloge en aan lume geen gebrek. Lekker van genieten en veel draagplezier :ok_hand: :+1:.

1 like

Dat was ook mijn gedachte, maar is een grotere band en over de jas niet makkelijker?

Deze is en blijft ongedragen. Als dat ooit anders wordt is de collectie flink afgenomen. Voorlopig mag hij mooi zijn in zijn vitrinnetje :grinning:

2 likes

Zo kan je er ook van genieten, zou willen dat ze bij alle horloges een vitrine leveren i.p.v al die grote dozen die je moet bewaren voor de full set :wink:

1 like

Tsja, ik vrees dat dan de vitrines bewaard moeten worden op zolder :rofl:

1 like

Denk dat die er nog opgebouwd moet worden, maar op een dressoir zou het wel leuk staan. Niet voor alle horloges, daar heb ik dan geen plek voor maar een paar zouden wel leuk staan. Heb gewoon een extra kast voor al die dozen, niet normaal meer :grimacing:

1 like

Ik ken mensen die daarom moesten verbouwen. :grinning:
Verbouwing liep uit de hand en horloges moesten verkocht worden :see_no_evil:
Nou ja, had gekunt

2 likes

Zou ik eigenlijk ook moeten doen, wat horloges verkopen. Maar ja wie verkoopt er nu zijn kindjes, misschien als ze wat ouder zijn dat ze op zich zelf mogen gaan wonen :joy:

2 likes

Geen idee…

1 like

Horloge wordt een dagje getest om te zien hoe hij loopt

Testopstelling

Doe hem om je been dan…:grin:

2 likes

Een enkelband ken ik dan weer wel.:joy:

1 like

Gedachtenspinsel. Dit horloge komt uit de tijd voor automatische piloot ed. Dus als je beide handen aan de stuurknuppel moest houden op bepaalde momenten. Dan is het lastig om op je polshorloge te kijken. Vandaar misschien de band voor om je been zodat je snel even naar benden kan kijken.

Lijkt mij wel erg omslachtig t.o.v. een klokje op het instrumenten paneel. Maar dit is het enige wat ik kan bedenken.

1 like

Ik denk dat de combinatie van de sterke vibraties in de toenmalige (1938) vliegtuigen met horloges/klokjes nog zonder Incabloc of andere schokbescherming niet bevordelijk was voor de precisie en/of levensduur.
Als het horloge om je been bevestigd is wordt de vibratie veel minder doorgegeven.

3 likes

Kennelijk zaten er wel klokken op het instrumenten paneel. Maar kan me voorstellen dat een leesbare backup wenselijk is.

Zie hier links onderin in de cockpit van een SE5a

9389-alpha-se5a-fsxzip-11-se5a-vc

3 likes