Full set geeft me buiten de verhoogde geruststelling die het geeft over originaliteit en herkomst eigenlijk niks. Allemaal maar dozen thuis te bewaren van horloges waarvan het merendeel daar niet is, eigenlijk alleen maar lastig.
Maar dit keer is het een beetje anders. Niet alleen de doos verdient lof (daarover zo meer), maar er kwam ook een in eerste instantie ongeïdentificeerde leren lap met horlogebandje erop genaaid bij de set.
Ik had geen idee waar het voor was of hoe te gebruiken. Om eerlijk te zijn had ik in eerste instantie geen idee hoe ik überhaupt het horloge erop moest bevestigen.
Gelukkig zat er een prachtig certificaat bij met info over het horloge en daar leerde ik dat het een band was om het horloge om je been te bevestigen. Maar waarom?
Hoi vriend, gefeliciteerd met deze pilot watch. Mooi stukje geschiedenis om de pols/been . Mooi horloge en aan lume geen gebrek. Lekker van genieten en veel draagplezier .
Denk dat die er nog opgebouwd moet worden, maar op een dressoir zou het wel leuk staan. Niet voor alle horloges, daar heb ik dan geen plek voor maar een paar zouden wel leuk staan. Heb gewoon een extra kast voor al die dozen, niet normaal meer
Zou ik eigenlijk ook moeten doen, wat horloges verkopen. Maar ja wie verkoopt er nu zijn kindjes, misschien als ze wat ouder zijn dat ze op zich zelf mogen gaan wonen
Gedachtenspinsel. Dit horloge komt uit de tijd voor automatische piloot ed. Dus als je beide handen aan de stuurknuppel moest houden op bepaalde momenten. Dan is het lastig om op je polshorloge te kijken. Vandaar misschien de band voor om je been zodat je snel even naar benden kan kijken.
Lijkt mij wel erg omslachtig t.o.v. een klokje op het instrumenten paneel. Maar dit is het enige wat ik kan bedenken.
Ik denk dat de combinatie van de sterke vibraties in de toenmalige (1938) vliegtuigen met horloges/klokjes nog zonder Incabloc of andere schokbescherming niet bevordelijk was voor de precisie en/of levensduur.
Als het horloge om je been bevestigd is wordt de vibratie veel minder doorgegeven.