Horlogediameters door de jaren heen

Leuk artikel, dank je! Ben benieuwd of er een relatie is met het gemiddelde lichaamsgewicht van de mens door de jaren heen. Hoe dikker de man, hoe dikker de pols, hoe groter het horloge dat daar op blijft hangen toch? Vooral je laatste grafiek lijkt me daar een voorbeeld van. Bedankt voor het delen! :+1:

1 like

Leuk en leerzaam artikel, maar zou er ook verband zijn met de gemiddelde
lichaamslengte / toename lichaamsgewicht ?

great minds …

2 likes

Leuk onderzoek!
Heb het eigenlijk altijd wel wonderlijk gevonden want in eerste instantie worden de uurwerken steeds kleiner omdat het technisch kan. Daarna worden de horloges groter terwijl het technisch niet nodig is.

Vindt de meeste grote goedkopere chrono’s ook niet zo mooi omdat de sub dails teveel naar het midden zitten

1 like

Leuk gedaan! Bedankt voor de moeite.

1 like

Heel interessant topic! :+1:

Net als anderen denk ik ook dat we het hoogtepunt qua diameters hebben gehad. 40 mm verwacht ik dat de gangbare maat wordt met misschien nog een verlaging naar 38 mm. Maar zou het ooit weer kleiner worden dan 38…alles komt terug zegt men…

2 likes

Kanonnen wat een Monnikenwerk!!! Ontzettend gaaf!!

Thanks @dialstatic en slaap lekker weer :wink::+1:

1 like

Knap gedaan zeg en als ik een beetje in mijn koffertjes kijk kloppen
de maten aardig met jouw grafieken.
Dank je wel voor het delen!

1 like

Mooi interessant stukje!Bedankt voor het verhelderende stukje.

1 like

Erg gave post, leuk en informatief​:+1:t2::ok_hand:t2::grinning:

1 like

Leuk op te lezen!

1 like

Wat ik me wel bedenk is dat je voor een groot aandeel afhankelijk bent van de kennis van de verkoper. Hoe vaak ik op Ebay, Catawiki en zelfs op fora zoals deze of WUS niet zie dat men de jaartallen verkeerd heeft…

1 like

Mooi werk, maar voor mij persoonlijk niet interessant. Ik weet inmiddels welke maten voor mij het beste passen. Zolang mijn polsen nog niet krimpen, hou ik me daar maar aan vast.

Kun je daar geen onderzoek naar doen: een gewogen gemiddelde van op welke leeftijd bij mannen de polsmaat gaat minderen? Kan ik daar op tijd rekening mee houden :smile:

1 like

Had laatste van mijn juwelier ook gehoord dat de formaten tussen 38 mm tot 40 mm toch snel de mode terug in zijn
Ja het is altijd ieder zijn hoesting en smaak
Maar mijn eigen formaten liggen bij 40 - 42 mm

1 like

Leuk verhaal! Mij kan alles boven de 42 niet bekoren. Sterker, ik vind 42 eigenlijk al te groot. Ideale maat is 38 of 40, ondergrens 35. Maar ik hou dan ook van vintage en niet van dat schreeuwerige grote spul.

2 likes

Hele gave post,leuk om te zien. Op chrono24 staan dacht ik minder de modemerken, deze hebben nog weleens belachelijke grote formaten.

Ben benieuwd hoe de trend zich ontwikkelt.

1 like

Erg leuk om te lezen, ik zelf houd van de wat kleinere diameters, dan heb je minder last van de mouwen van je kleding. Ook merk ik dat als ik een groot horloge draag, ik er veel vaker op kijk.

1 like

Interessante post, bedankt voor het delen!

1 like

Interessante info, erg leuk om te lezen.

1 like

Bedankt voor de complimenten iedereen!

Voilà! Een kanstabel waarmee je bovenstaande kunt doen. Kwestie van diameter bepalen, en dan kun je in de tabel aflezen wat de kans is op een bepaald decennium. Ik heb een kleurcode gebruikt om makkelijk te kunnen zien welk decennium de meeste kans maakt. Dit zou een eerste stap kunnen zijn als je verder geen info hebt inderdaad.

Dat klopt inderdaad. Dat is ook een van de redenen dat ik per decennium (en niet per jaar) gewerkt heb: soms weten verkopers blijkbaar ook niet een exact jaartal en vinken dan bijvoorbeeld het vakje ‘1970’ aan, om aan te geven dat het horloge uit de jaren '70 komt (daarom is het aanbod in ‘ronde’ jaren zoals 1970 altijd aanmerkelijk groter dan in de daaropvolgende jaren zoals 1971, 1972 etc.).

Natuurlijk is er een mogelijkheid dat een verkoper niet eens het decennium accuraat weet in te schatten, maar dat wordt grotendeels opgelost door de wet van de grote getallen. Elke categorie bevat tientallen (en soms honderden) horloges, en de kans dat alle (of een groot deel van de) verkopers van horloges van een bepaalde diameter het decennium verkeerd inschatten, is vrij klein.

Overigens zijn er ook allerlei andere mogelijke problemen met generaliseren van Chrono24 data naar de gehele populatie. Zo’n database blijft een indicatie natuurlijk (maar wel de beste die we hebben, denk ik).

2 likes