Horlogediameters door de jaren heen

@Carpe_tempus en @wilseiko: interessante hypothese dat het met een gemiddelde toename van lichaamsgewicht te maken zou kunnen hebben, maar ik denk eerlijk gezegd van niet.

De in mijn eerste post genoemde vriend (die geen account heeft hier maar inderdaad mee las, zoals ik al hoopte ;-)) app’te me het volgende:

Ik denk overigens dat de diameter gestegen is naarmate de maatschappij schreeuweriger (men wil meer opvallen, eventueel erbij horen kan ook een factor zijn) is geworden. De stijging in grootte heeft mijn inziens niets te maken met de eventuele groei (dikker worden) van de mens, zoals sommige forumleden opperen. Churchill (stevige man) droeg een Datejust (36mm).

Ik denk dat hij daar wel eens een punt kan hebben. Ik kom later nog terug op de trend van grotere horloges: ik probeer daar op basis van Chrono24 data momenteel iets over te zeggen.

Super post! De trend lijkt toch steeds iets groter te worden, maar de 48mm en groter is dan toch een stapje te ver. Alles tussen de 36mm en 48mm is voor mij acceptabel :smile:

1 like

Ligt er m.i. ook aan hoe breed de bandaanzet is ( lugs )
ik heb een 36mm Certina en een Timex maar daar past wel een 20mm bandje op, zodra dat 18mm of minder zou zijn wordt dat toch een beetje te vrouwelijk.

1 like

Fantastische tabel en nog zeer bruikbaar ook!

1 like

Interessant stukje, knap werk en leuk om te lezen :+1:

Even over de allereerste grafiek van de verschillende diameters in aanbod op chrono24.
Hier zie je de 36mm en de 40mm er flink bovenuit schieten. Zou dit beeld juist wat vertekenen door de enorme populariteit van Datejust en Submariner’s?

1 like

Dat zou in principe natuurlijk kunnen. De eerste grafiek bevat alleen informatie over welke diameters momenteel aangeboden worden op Chrono24 (onafhankelijk van het jaartal) en een immense populariteit van één specifiek model kan in beginsel zeker tot zo’n piek leiden.

Ik ben even teruggegaan naar de data om je hypothese checken, en je blijkt gelijk te hebben. De invloed van Rolex (en inderdaad vooral die 2 specifieke modellen) is bij 36mm zelfs nog iets sterker dan bij 40mm:

• Van de 5.985 tweedehands heren/unisex automaten/handopwinders van 36mm zijn er bijna 45% een Datejust (en bijna 70% een Rolex)

• Van de 6.940 tweedehands heren/unisex automaten/handopwinders van 40mm is 20% is specifiek een Submariner (en bijna 58% een Rolex…tweede merk is Breitling met nog geen 4%).

1 like

Thanks! Ik heb 'm zojuist meteen ff gebruikt op deze Mondia, waarin ik niet exact kan vinden wanneer die geproduceerd is, maar die 35mm blijkt te zijn:

http://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/optimized/3X/0/8/0865b4d81d7064e159243e165e247c9eaff09f21_1_500x500.jpeg

Volgens mijn tabel is de kans groter dat 'ie uit de jaren '50 (±27%) komt dan uit de jaren '60 (±20%). Overigens lijkt me 60s in dit geval waarschijnlijker (er zit een Anton Schild kaliber in, maar ik weet uit mijn hoofd niet meer welk).

Ik heb eenzelfde gehad, met diameter 34.9mm. Die was uit de jaren 60 met een AS caliber. Dat lijkt me deze ook :wink:

1 like

Lol, op exact hetzelfde moment als dat jij je reactie postte, had ik de mijne ge-edit met ongeveer dezelfde informatie :wink: Great minds etc…

Haha exact. Overigens had de beste man Schild, Adolf als voornaam.

1 like

Ik ben benieuwd of 'ie blijer geweest zou zijn met Anton of niet :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

niet als z’n achternaam Mussert was

1 like

Mooi gedaan, een wetenschappelijke benadering van de genoemde website!
Ik vermoede ook meteen de duidelijke aanwezigheid van de diverse DJ’s en Subs in de 36 en 40mm categoriën, grappig en bizar dat dit ook echt zo blijkt te zijn.

1 like

Zou het geheel nauwkeuriger worden als je het aandeel van Rolex zou verkleinen?

1 like

Zeer interessante post! Toppie! :+1:

1 like

Nee, onnauwkeuriger. En het zou onterecht zijn. Want het is gewoon een feit dat Rolex overheersend is.

1 like

Dat is maar de vraag, Chrono24 is natuurlijk gericht op het premium segment en in verhouding heeft Rolex natuurlijk nooit een marktaandeel gehad vergelijkbaar met wat er nu op de site staat. Misschien maakt het geen of een klein verschil, maar dan weet je dat.

2 likes

@HorloG en @lance_explorer:

Ik heb daarover nagedacht, en ik weet het eigenlijk niet. Ik zie voors en tegens.

Voor:
Ondanks dat Rolex altijd (of tenminste gedurende de tijdspanne van dit onderzoek) populair is geweest, lijkt het waarschijnlijk dat het niet zó populair was als op basis van deze data lijkt. Dat wil zeggen, ik vind het aannemelijk dat op Chrono24 de ratio van Rolexen t.o.v. andere horloges groter is dan de ‘echte’ ratio van alle Rolexen t.o.v. alle horloges in ‘the real world’. Met andere woorden: ik verwacht dat Rolexen uit een bepaald decennium relatief vaker behouden zijn gebleven (en aangeboden worden) dan andere merken, omdat ze robuuster zijn, er meer vraag naar is, of allebei.

Een ander voordeel is inderdaad dat als ik het zonder Rolexen zou herhalen en ik sterk vergelijkbare trends zie, dat op zich meer vertrouwen geeft. Dat verhoogt dan niet zozeer de nauwkeurigheid van mijn onderzoek, maar (mogelijk) wel de generaliseerbaarheid van mijn resultaten.

Tegen:
Om het ‘eerlijk’ te doen, zou ik dan alle Rolexen eruit moeten halen. Maar de populariteit van een horloge (dat onvermijdelijk een bepaalde diameter heeft ;-)) is natuurlijk één van de oorzaken van de populariteit van een bepaalde diameter. Het is zelfs mogelijk dat andere horloges in een bepaald tijdsvak 36mm zijn omdat de Datejust dat ook is.

Bedenkt dat de Datejust al sinds 1945 in de collectie zit (en de Sub sinds 1955 of zo?), dus gedurende een groot deel van de tijdsspanne van mijn onderzoek. Bedenk ook dat de onderste grafieken (de ‘trends per diameter’), het aantal horloges van een bepaalde diameter in een bepaalde periode ten opzichte van het totaal aantal horloges in die periode uitzetten.

Kijk dan eens naar de 36mm grafiek. Nu blijkt inderdaad dat bijna de helft van de horloges in die grafiek een Datejust is. Maar de grafiek laat nog steeds een interessante trend zien. Van de in de jaren '80 aangeboden horloges was slechts bijna 70% geen 36mm (en dus geen Datejust), terwijl in de ‘zeroes’ bijna 90% van de horloges een ander formaat dan 36mm had. Zelfs als alle horloges in deze grafiek en Datejust waren, dan zegt het dus nog steeds iets over de populariteit van een bepaalde diameter.

Lastig issue inderdaad.

2 likes

Indrukwekkend en verhelderend onderzoek! Mooi hulpmiddel bij het dateren van een horloge (naast de andere aanknopingspunten natuurlijk). Voor mij persoonlijk is 40mm de max, dus wat mij betreft mag het allemaal wel weer wat kleiner worden. :slight_smile:

2 likes

O.a. naar aanleiding van de vraag van @Motoskooly, en een aantal opmerkingen van anderen over de recente trend van ‘belachelijk’ grote horloges, heb ik nog een stukje aanvullend onderzoek gedaan.

Als bron gebrukte ik weer Chrono24, maar dit keer nam ik zowel quartz- als mechanische horloges mee (omdat ik verwacht dat quartzhorloges een relatief groot aandeel in de putdeksel-trend hebben). Ik heb me deze keer beperkt tot de laatste 15 jaar. Omdat enkele van de problemen die mij er boven toe deden besluiten om per decennium te tellen (lage aantallen per jaar voor vroege jaren, en classificatiefouten) minder belangrijk zijn in deze periode, kon ik nu per jaar kijken.

Ik heb de data verzameld voor alle mogelijke diameters (van 14mm tot 64mm), maar beperk me in mijn analyse even tot de aaneengesloten range van 34 t/m 48mm, daar deze 15 diameters ruim 90% van de horloges in deze periode vertegenwoordigen.

Ik heb de resultaten uitgezet in grafieken. In elke grafiek staat op de x-as het jaartal, en op de y-as het aandeel in alle horloges uit dat jaar dat vertegenwoordigd wordt door horloges van een bepaalde diameter.

Ik heb drie grafieken gemaakt om patronen duidelijker te kunnen laten zien: als ik alles in één grafiek gooi, verhoudt alles zich tot dezelfde schaal op de Y-as, waardoor trends in minder populaire diameters (lage percentages) minder goed zichtbaar zijn.

De eerste grafiek laat de trends van diameters 34, 35, 36, 37, 38, 39 en 40 zien. Opvallend is dat al deze diameters de laatste 15 jaar minder populair lijken te zijn geworden. Ook opvallend is dat, van deze 7 diameters, 40mm veruit het populairst is, en dat 36mm (de datejust ;-)) een stevige val maakt tussen 2005 en 2008 (waar ‘ie niet meer uit komt).

De tweede grafiek laat de trends van diameters 41, 42, 43, en 44 zien. Deze vind ik zelf vrij boeiend. Al deze ‘grote maten’ zijn gestaag gestegen in popularieit sinds 2000. De grootste van deze set – de 44mm – steeg het snelst, naar een piek in 2009, maar lijkt daarna wat te stabiliseren of zelfs terug te lopen. Dit in tegenstelling tot 41mm en 42mm – waarvan de laatste 44mm in 2013 zelfs ingehaald heeft. Dit zijn de diameters om in de gaten te houden :wink:

De derde grafiek gaat over de écht grote klatsers: 45, 46, 47 en 48 mm: formaten die vanaf 2001 in popularieit zijn gestegen. De 45mm diameter steeg het snelst, maar vlakt ook het eerst af. Belangrijkste constatering is echter dat alle vier de diameters hun hoogtepunt beleefden in 2013 en sindsdien gedaald zijn (alleen de kleinste van het viertal - 45mm - ervaart nog een kleine opleving).

Ik vind het nog even belangrijk om te vermelden dat het niet zo is dat de waarden voor 2015 lager zijn omdat het jaar nog niet uit is: het gaat per slot van rekening om relatieve waarden (waarden t.o.v. het totaal aantal horloges in een bepaalde periode). De 2015 waarde kán uiteraard nog licht veranderen, maar alleen als er in de laatste maanden van het jaar ineens disproporsioneel veel horloges van een bepaalde diameter op Chrono24 geplaatst zouden worden.

Hiermee durf ik voorzichtig te concluderen dat het ergste voorbij is: horloges lijken weer kleiner te worden. Dat zou dan overigens ook moeten blijken uit het gewogen gemiddelde voor elk jaar.

Voor de niet-statistici onder ons: een gewogen gemiddelde betekent dat ik in het gemiddelde meeneem dat er van sommige diameters méér voorkomen in een bepaald jaar dan van andere. Stel dat er in 2015 slechts 1 horloge van 40mm is, maar 9 stuks van 45mm, dan zou het onhandig zijn om als gemiddelde (40+45)/2 = 42,5mm te gebruiken. Beter is om dan ‘mee te wegen’ dat er veel meer van 45mm zijn dan 40: we nemen dan als gemiddelde ((9x45) + (1x40)) / (9+1), en dat is 44,5mm – een veel eerlijker gemiddelde.

Het verloop van het gewogen gemiddelde zien we in deze grafiek:

Ook hieruit blijkt dat het weer kleiner wordt. Het toppunt lag in 2013, en voor mijn gevoel zal deze trend nu ook verder afbuigen.

12 likes