Fijne dataset! Dank voor je moeite
Erg interessante info weer en voldoet eigenlijk wel aan mijn verwachtingen.
Wat ik me eerder af vroeg en eigenlijk nog steeds maar waar niemand nog een concreet antwoord op weet maar ik toch wel benieuwd ben naar jullie ideeën erover; de diameter zal nog wel wat kleiner worden verwacht ik. Maar gaan we ooit nog terug naar 36 of zelfs 34 mm? Ik denk zelf van niet.
Toen mijn interesse voor horloges werd gewekt, was ik vooral geïnteresseerd in klokken vanaf 44mm. Mijn pols omvang was toen 19,5cm. Inmiddels geslonken tot 18cm en ik draag steeds vaker horloges van 40 en 42mm. Staat nu minder iel dan voorheen. Maar dat kan persoonlijk zijn natuurlijk.
Grote klasse! Zeer interessant en - voor zo ver ik diagonaal lezend kan zien - erg goed statistisch doortimmerd. Top!
Ik draag sinds kort de Seiko sarb033 met een kast van 38 mm.
Was even wennen maar het bevalt prima.
Als ik de Oriënt Bambino nu om doe dan lijkt deze een stuk groter terwijl die maar 40 mm. is.
Zal waarschijnlijk ook komen dat de pols idd dunner gaat worden naarmate men ouder word.
Dat was ook een reden dat ik mijn Deep Blue Sea Ram van 45 mm. verkocht had omdat hij te groot was voor mijn pols en ik dit niet meer mooi vond staan.
Was overigens ook een geweldig mooi solide horloge en zekers voor dat geld.
Top! Bedankt voor de wetenswaardigheden!
Thanx for sharing!
Groeten,
Noel.
En nu gaat iedereen als een dolle zijn 42mm plus diameters te koop zetten
Eens kijken wat er in het verkoopgedeelte allemaal langs komt.
Super onderbouwing, nogmaals bedankt voor het delen!
Ga je ooit nog zoiets maken maar dan als onderwerp: de opkomst en ontwikkeling van Quartz vs mechanisch?
Wat een werk! En erg leuk om te lezen. Bij die piek van 36mm moest ik wel gelijk denken aan Rolex. Die zijn er vintage heel veel in die maat en worden buitenproportioneel veel aangeboden.
Ik denk ook dat Rolex buitenproportioneel aanwezig is op de maten 36 en 40 mm. Geeft verder niet, toch? Daar zijn er ook gewoon heel veel van.
Respect voor dit onderzoek!
Kan je die laatste grafiek ook eens verder doortrekken naar het verleden?
Ben benieuwd of je de afname in diameter van het begin van de vorige eeuw ook kan zien.
Wat een werk, interessant om te lezen, bedankt!
Ik ben onder de indruk, waar je al geen onderzoek naar kunt doen…
Geweldig werk weer en wederom interessant
42mm en 44mm doen qua percentage behoorlijk goed mee (tov. de klassieke maten in de eerste grafiek)
En het aandeel (procentueel gezien) 44+ diameter valt me eigenlijk alles mee. Had dit wel een stukje hoger verwacht.
Oh ja, de 44mm piek vanaf 2007… dankzij Panerai??
Laat maarrrrr kooooomen!
Wellicht een logische trend aangezien horloges minder functioneel worden (komst van mobiele telefoons) en daarom meer als sieraad gedragen worden? En daarmee dus blijkbaar ook groter getoond worden…
Interessant stuk! Brengt ook mijn interesses van statistiek en horloges bij elkaar. Voor mijn dunne polsjes hoop ik dat de trend naar kleinere diameters nog even doorzet
@KappuhH Zou goed kunnen. Het grappige vind ik juist dat je met mobiele telefoons eenzelfde patroon ziet. Eerst is het al spectaculair dat het überhaupt kan, dan komt er een innovatieve ‘verkleiningsrace’ tot het punt dat verdere verkleining het praktisch nut zou verlagen, en dan groeien ze weer (bv. vanwege productdifferentiatie).
@jazzbassman: Dat is methodologisch lastig: er staan op Chrono24 dermate weinig horloges uit de eerste decennia van de twintigste eeuw dat daar nagenoeg zeker onbetrouwbare resultaten uit voortkomen. Ben het met je eens dat het interessant zou zijn. Ik heb wel eens gelezen dat de diameter steeds afnam sinds de tijd van het zakhorloge: ‘kleiner’ stond voor ‘moderner’ want ‘innovatiever’. Volgens dezelfde bron waren de diameters in de jaren '40 het kleinst, waarna ze opklommen. Dat laatste gedeelte wordt nu in elk geval bevestigd.
@lance_explorer: Thanks! Nu is het natuurlijk zo dat op Chrono24 het aandeel luxere horloges vrij groot is: het is niet echt representatief voor de wereldwijde populatie horloges. Men treft daar weinig Diesels, Fossils en Nixons aan. Dat vertekent het beeld iets. Laten we zeggen dat mijn grafieken over het luxere segment gaan. Panerai is inderdaad het belangrijkste luxemerk in deze trend: van de horloges van 44mm en groter sinds 2007 is 15% een Panerai. Maar Breitling (12%), IWC (11%) en Hublot (9%, m.n. Big Bang) doen ook goed mee.
Dat zou nou een mooi horloge zijn voor Sheldon…)