Horloges en beroemde / beruchte eigenaren

Vandaag in het nieuws: “het” (meer “een”) horloge van Adolf H. is in de VS geveild. De opbrengst was minder dan verwacht, “slechts” 1,1 miljoen dollar, terwijl de schatting 2 tot 4 miljoen euro was. Hij had het in 1933 (het jaar van de Machtergreifung) als cadeautje gekregen.
Kijk ik naar het plaatje… is het een JLC Reverso. Dan gaat er toch wat door me heen. Zo’n gevoel van “verdorie [taal iets gekuist hier], moet dat nou”. Er kleeft voor mij opeens een beetje een smet aan. Terwijl JLC er niets aan kan doen. Ik hoop maar dat dit negatieve gevoel wegtrekt, want ik ben al lange tijd verliefd op de Reverso, en hoop er ooit eentje aan te schaffen.
Nu kennen we allemaal de reclames van de ‘brand ambassadors’ die een merk dragen en zo de populariteit verhogen. Weet niet of dat echt zo werkt, maar er wordt voor betaald, dus waarschijnlijk wel. Maar hoe zit dat met een negatieve versie daarvan? Als je er achter komt dat een van je favoriete horloges ook gedragen is door een massamoordenaar? Geeft dat voor jullie een smet? Heb je, ook al is het niet rationeel, dan toch opeens een beetje een raar gevoel erbij? Of doet het je niks? Was gewoon benieuwd, dus dacht “laat ik het in de groep gooien”.

5 likes

Als je het daar moeilijk mee hebt dan kan ik je alvast aanraden Bosch, Siemens, Audi, BASF, Mercedes-Benz, Junghans, BMW, Steyr, Porsche, Deutsche Bank, AEG, Ford, IG Farben, Boss en nog vele andere ook niet meer aan te kopen.

38 likes

Die negatieve associaties heb ik niet bij de JLC Reverso. Die negatieve associaties die jij voelt heb ik bij mijn Russische horloges. Voelen op dit moment naar om de pols. Terwijl Poetin zelf die niet eens draagt…

2 likes

Weet ik… zoals ik al zei, het is helemaal niet rationeel. Maar ik lees het, en dan dan denk ik toch … “verdorie”.
Gaat nergens over. En toch …

1 like

Heb je een auto van Ford, Volkswagen, Porsche, Audi of Mercedes?

Kleding van Hugo Boss?

Neem je altijd de trap in plaats van de Roltrap of Lift als het een ThyssenKrupp is?

Geen vaatwasser, wasmachine of droger van AEG en Siemens?

Verzekering niet bij Allianz?

Geen medicijnen van Bayer?

Je typt dit toch niet op een IBM he?

De lijst is lang van bedrijven die actief hebben bijgedragen.

Een dergelijke connotatie bij een merk als JLC waarvan iemand een horloge heeft gekocht en laten aanpassen/graveren is dus wel een beetje gek ja.

Als het nou over IWC, ALS, Stowa, Laco ging…

7 likes

Ach, het is alleen maar een teken dat JLC al jaren in de top van de horlogerie thuis hoort.

Ik beschouw het dus als compliment voor de Reverso.

13 likes

Het is ook niet rationeel. Je kunt bijna niets kopen als je de geschiedenis van het bedrijf erachter induikt. Ik was enkel verrast door mijn eigen instinctieve reactie toen ik het las. En dat was aanleiding om het in de groep te gooien.

2 likes

Dat is waar! Plus, op dat moment is de Reichsmark inconvertibel, dus het invoeren van een duur horloge uit het buitenland had de nodige voeten in de aarde. Dus topmerk waar ook nog eens lastig aan te komen viel.

En… er staat geen JLC (of LeCoultre) op dat horloge van AH.

2 likes

Vergeet de Duitse herder als huisdier niet.

4 likes

En partners die Eva heten…

9 likes

Je bedoelt… het is een fake! Dat zou hilarisch zijn.

Het is een Huber :roll_eyes:

1 like

Je kunt op internet vinden dat JLC aangeeft geen enkele link met het horloge te hebben. Ook de authenticiteit wordt ernstig betwijfeld aangezien Hitler nooit polshorloges droeg.

Wordt, correctie, is dit dan toch de Swatchtika?

@Jurk

Schnell zum swatchtower!

14 likes

Als het breder dan Nazi-Duitsland getrokken wordt, succes met het ontwijken van producten uit de Nestlé stal :zipper_mouth_face:

Volgens mij is het betreffende topic opgeschoond, maar was er niet een HF lid met een horloge wat mogelijk eigendom was, of gekocht was door, ene S. Melosevic?

3 likes

Ah, mooi. Ik meende vanwege het model dat het om een JLC Reverso ging, met het merk van de juwelier op het wijzerblad aangezien dat wel vaker gebeurde.
Ik was vooral verrast door mijn eigen instinctieve reactie toen ik het nieuws las. Dat deed me toen denken over de hele link eigenaar en reputatie van een product. Want als je er realistisch over nadenkt, dan kun je met wel heel erg veel bedrijven geen zaken meer doen. En dat geldt voor historische zaken, maar ook voor het heden. Ik zal geen voorbeelden noemen, maar ze zijn er te over, de banken worden beboet voor faciliteren van het financieren van terrorisme, de bedrijven uit de energiesector die de publieke opinie hebben bespeeld zodat het ontkennen van (de menselijke rol in) klimaatverandering acceptabel wordt, enz.

En het gevoel waardoor dit topic werd gestart is precies de reden waarom ze dat natuurlijk aangeven. Ze gaan uiteraard nooit toegeven dat het een reverso betreft.

1 like

Breek me de bek niet open. We worden allemaal besodemieterd waar we bij staan en tegelijk besodemieteren wij anderen waar we zelf bij staan. Zit nou eenmaal in de mens, de zucht naar meer, groter, mooier. Als dat ten koste van de ander moet gaan, het zij zo.

Waar trek jij je morele grens, dat is de vraag. En waar kun je hem trekken, sommige bedrijven/instanties zitten zo groot verankerd in de samenleving dat het bijna niet zonder kan.

1 like