Om onder groepsdruk niet van Avatar te veranderen is
Viezerik.
Is denk ik heel persoonlijk. Iemand die flink verdient zal niet kijken op een paar duizend euro. Voor iemand met een jong gezin in een vinex wijk zal wel wat meer moeten sparen en andere prioriteiten hebben.
Kijk ik naar mijn eigen financiële situatie, dan vind ik dat alles boven de 400 euro niet de moeite waard is voor mij. Het liefst blijf ik binnen de 150-300 euro prijsklasse. Zit veelal in de homages vaak uit China. Die krijgen hier soms een slecht stigma, maar ik ben er blij mee en daarom koop ik ze. Niet om een ander blij te maken om mezelf blij te maken.
Nu kan ik me voorstellen dat als je heel veel inkomsten hebt dat je er dan anders naar kijkt. Het is een beetje als met dure wijnen denk ik, een duurdere wijn zal veel beter smaken maar het gaat niet zo zeer om de diminishing returns het gaat meer om wat heb je te besteden en wat wil je besteden.
Ergens heb ik het idee dat jij meer op zoek bent naar in welke prijsklasse een horloge nu echt op zijn best is.
En hoe verschilt dat dan van het hebben van meerdere horloges in een rotatie en het flipperen daarvan, of doe je daar helemaal niet aan omdat je geen tienermeisje bent?
Maar een woordje uit een iets langere zin pakken en alleen daarop te reageren vind ik dan weer echt iets voor tienerjongetjes die enkel twitterberichten lezen.
And so we go full circle.
Que? En ik maar denken dat een blikopener een goed idee was.
Dat durf ik niet te betwisten. Ik durf er echter wel vragen bij te stellen. Weten we dit? De hoeveelheid G-shocks die hier tot snot geslagen worden tijdens vele werk-, klus- en sport-uren is vele, vele malen groter dan de hoeveelheid Mosers. Eerlijk gezegd zie ik hier meer totaal over-engineered horloges bij pakken en overhemden gedragen worden dan onder-engineered horloges bij de klus.
Ik vermoed dat dat relaas een gevalletje projectie is. Maar toch bedankt voor het inkijkje in je proces.
Fixed that for you. Want ja, voor je lol ga je daar niet in gezien worden. Toch?
Het zijn net die horloges, die wijnen. Van 6 - 15 Euro kun je grote stappen maken ten opzichte van de budget-knallers van 2,50 per liter, maar daarboven is het vaak erg elitair gebazel zonder dat het daadwerkelijk zo’n “Hmmmm, lekker” reactie van me krijgt.
Dure wijn drinken omwille van het breed laten hangen getuigt niet van liefhebberij, maar wel van zouteloos snobisme. Dat mag hoor, da’s ook een hobby.
Ik denk dat veel mensen “liefhebberij” en “snobisme” verwarren, of het nu om auto’s, motoren, whisky, wijn, barbecue’s of horloges gaat, dat maakt even niet uit.
Ik kies altijd voor het optiepakket “daily necessities”. Dan wordt er een multitool met blikopener meegeleverd.
Nou, ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan haalt en misschien is het gedeeltelijk waar, maar ik draag een aantal merken kleding die ik gewoon fijn vind. Ik merk echt wel verschil hoor. Qua pasvorm, kwaliteit en comfort. Ik heb een aantal keren kleding gekocht bij goedkopere ketens omdat ik het kledingstuk gewoon mooi vond. en kon mij echt enorm irriteren aan de pasvorm en de stiksels die schuurden.
Insider knowledge uit de groothandel zelf.
En dit betreft niet alleen kleding hoor, ook voor voedsel is dit zo. ‘Witte’ producten van grote winkelketens komen veelal van dezelfde band gerold als merkproducten, soms enkel met een ander etiket er op, soms met een andere verpakking.
Yep. Meer kwaliteit is voor mij onzin. Uurwerken moeten het gewoon redelijk doen en relatief goedkoop zijn in onderhoud, en voor de rest is staal staal, saffier saffier, en een wijzer een wijzer. Dat er 18 kleine Japannertjes 300 uur op hebben lopen poetsen, of een dikke Zwitser 80 extra hele kleine schroefjes heeft gebruikt : succes ermee. Ik zie, voel, hoor of ruik het niet.
Het gaat dus om het punt, waarbij er een daling start in de extra kwaliteit die je terug krijgt voor een horloge, terwijl je er extra voor betaalt.
Poeh, moeilijk. Ik zou zelf denken dat dat - quartz en automaat op één hoop gooiend - zo tussen de € 400 en € 800,-- ligt ?
Ik heb geen verstand van wijn, ik drink alleen bier omdat ik een boerenpummel ben. Maar je hebt wel zeker gelijk. Alleen voor mij is 15 euro voor een wijn al vrij duur. Als ik al eens wijn dronk was dat een fles van 5 euro of zo in de aanbieding.
Met barbecues heb ik wel de gekste dingen meegemaakt! Deden om de beurt barbecueën en had er echt zo’n hobbyist bij, die kwam met honderden gadgets aanzetten. En altijd maar zeuren dat ze zoveel moesten meezeulen. Toen zei ik van ah weet je wat komen jullie bij mij kan jij je beurt overslaan. Zei die: ‘Ja maar jij hebt eentje op gas en jij hebt dit en dat niet. Dat wil ik ook niet.’
Toen had ik zoiets van en sindsdien nodigen we hem ook niet meer echt uit die ene kameraad.
Maar ja was het liefhebberij of was het snobisme? Soms denk ik dat mensen vanuit de liefhebberij wel het snobistische wereldje worden ingezogen omdat elke hobby wel een paar snobs erbij heeft zitten. Dan raken ze ervan overtuigd dat op gas barbecueën niets is, of dat je perse een hert erop moet knallen of zo.
En toch komt die Eichi (of wat dan ook) er ook bij jou, zodra je maar genoeg geld (over) hebt. Diminishing returns of niet. Geen snobisme denk ik, maar liefhebberij. Emotie. Dat ding is tenslotte ook maar 30 meter waterdicht.
Sprekende als een consultant uit de voedingsindustrie: vaak hebben de grootwarenhuizen wel afwijkende recepten hoor, die komen aandraven met een berg eisen en hun eigen “quality manual” waaraan alles moet voldoen. Die willen echt wel afsteken tegen de concurrentie, zo moet je niet proberen om Aldi en Lidl exact hetzelfde slaatje kip curry aan te bieden, dat halen de testpanels er zo tussenuit…
Wat wel klopt is dat het vaak van dezelfde fabriek komt, dat klopt. En het is vaak zo dat de kwaliteit van het “witte product” niet echt moet onder doen voor de bekende merkproducten, dat klopt ook. Dat is echt iets dat je moet beoordelen op een “product per product” basis.
Wow, ik krijg weer flashbacks van de middelbare school…
Ah, jij viste vroeger ook?
Grappig dat je ‘wit’ zegt. Ik heb dat eens nagetrokken in een aantal studies of witte vis uit Vietnam en zo nu echt ongezond is. Er worden soms wel sporen gevonden van zware metalen die in die rivieren gedumpt worden door fabriek maar dit is niet zo schrikbarend hoog dat het ongezond is mits je niet elke dag die vis in de kilo’s consumeert. Voor kinderen is het minder, maar die maak je dan gewoon een visstick.
Maar wat blijkt de politiek in Europa was bang voor de pangasfilet want de vissers hier lopen dan omzet mis en dat wordt een groot probleem want de goedkopere witvis uit Azië kunnen ze hier niet tegen opboksen. Wat zie je wat er gebeurd? De propaganda machine gaat draaien en de Aziatische kweekvis is opeens hartstikke ongezond.
Vaak schuilt er een hele wereld aan propaganda achter met politieke spelletjes etc. Ik denk dat dat bij modemerken ook zo is. Wanneer genoeg mensen roepen dat het betere kwaliteit is etc., ga je het nog geloven ook.
Er zit natuurlijk wel echt verschil tussen een t-shirt van de primark en van een duurder merk, maar ik koop vaak t-shirts die gebruikt worden voor te printen. Belle + Canvas of zo.
Is maar goed ook, je zou maar ‘dikke Zwitser’ aan je horloge ruiken. Bah.