Ik denk dat kwaliteit een beetje subjectief is, voor dagelijks gebruik verschilt een goede Seiko niet zoveel van een Lange, als je ze goed behandelt en onderhoud zullen ze beide decennia meegaan. Waar een Lange/Patek in verschilt is dat het vakmanschap en kunt is. Dat is niet persé kwaliteit, maar wel de centen waard als je het mij vraagt.
Moet je er wel zelf boter van maken, anders telt het niet.
Ik wilde eigenlijk de kaasroute bewandelen.
Als je maar niet op eieren gaat lopen.
Zolang niemand onder mijn duiven schiet.
Dat is voer voor psychologen.
Til er niet te zwaar aan
Haha, mooi! Erg mooi.
Ik heb ginne knook op minne pols…dus…
Als dat maar niet voor duivemansoren is, maar dat zal wel goed komen. Duivenboter klinkt niet bepaald roekoeloos.
Goed verhaal!
Lekker kort ook
Ik snap je…
De wauw is wel te halen uit dat je een grail hebt kunnen bereiken bijv.
Niet heel spannend. Wel iets om trots op te zijn.
Wow… Dus dit telt niet als hobby? Verzamelen is toch ook een hobby?
Als je alleen maar in het HF off topic zit niet nee. aar er is zeker een boel te leren en te doen met klokjes.
Uhu, hoe succesvolle handeltjes op te zetten bijvoorbeeld
Je betaalt niet voor extra kwaliteit, maar je betaalt voor de “uitstraling” van het merk.
Jou bedoelde ik natuurlijk niet. Jij bent er 10 a 12 uur per dag mee bezig. Dan is het geen hobby meer maar een roeping. Een way of life.
Van je uit de hand gelopen hobby je beroep maken. Niks mis mee.
Is dit niet wat kort door de bocht? Nogmaals, het is zeker niet altijd zo dat duurder=beter maar als je een Omega Seamaster naast een Oris Diver 65 gaat houden dan merk je toch echt wel een verschil? Afwerking valt IMHO ook onder kwaliteit, het binnenwerk is stukken beter, …
Als ik me niet vergis, was de vraag niet of duurder ook beter is, maar wel of zoveel duurder ook nog zoveel beter betekent…
De hele discussie rond wie duurder koopt en waarom, en wie goedkoper prefereert en waarom, die leidt enkel tot nog meer discussie want de drijfveer van iedereen is verschillend. Wat de ene verkiest is gelukkig verschillend van wat heel veel anderen verkiezen, Anders liepen we trouwens allemaal achter dezelfde vrouw/man aan.
Sommigen kopen gewoon voor de basisfuntie, nl. het uur aflezen, anderen hebben bijkomende voorkeuren qua functionaliteit, vorm, kleur, materiaal of merknaam/logo… Sommigen kopen misschien voor de “uitstraling”, wat daarvan de ook de definitie en het voordeel moge mag zijn, en anderen kopen in functie van herverkoopwaarde, Sommigen willen de tijd kennen met zo weinig mogelijk inspanning en onderhoud en zoveel mogelijk gebruiksgemak, en anderen willen graag een mechanisch horloge met radertjes en dergelijke.uit nostalgie of welke reden dan ook.
Eigenlijk doet het er allemaal niet toe. Als iemand zich goed voelt met wat hij/zij draagt, dan is het OK. En waarom anderen iets ander verkiezen is compleet bijzaak. Ik kan morgen een paar horloges van +5000 of wat dan ook kopen, maar geen haar op mijn economisch ingestelde hoofd dat eraan denkt. Ik zou mezelf er compleet ongelukkig bij voelen en het trouwens niet durven dragen… En er zijn merken die ik per definitie niet koop vanwege het “imago”: teveel bling, teveel hype, teveel in de mode… Als “iedereen” iets graag lijkt te willen, dan houdt het voor mij op Maar nogmaals, dat ben ik enkel, met mijn DNA en voorkeuren
Mijn vereisten voor zowat alles wat ik koop zijn: mooi (persoonlijke smaak), degelijk en duurzaam.
Voor horloges vind ik dat in de prijsklasse rond de €500, of laat het nog €500 à €1000 max. zijn . Alles daarboven heeft voor mij gewoon vrij beperkte meerwaarde in verhouding tot de extra kost. Ik voel me gelukkiger met 20 horloges van €250 à €500 (op een paar uitzondering na), dan met een, twee of meer van €5000.
Met dank aan HF trouwens: ondertussen begin ik me trouwens ook echt af te vragen of er nog iets van meerwaarde is aan nog een extra horloge, ongeacht de prijs… Wat gaat het 21ste horloge nog toevoegen aan beleving of waarde ?
(Het hobby-aspect van horloges begint me wel te interesseren zoals in een ander topic al vermeld. Ik ga binnenkort eens een goedkope quartz en automaat openmaken, glas vervangen, precisie van de automaat wat bijstellen en dergelijke meer Het feit dat je dat zorgeloos kan gaan proberen met een goedkoop horloge van ik een dikke plus van de paar “budget”-aankopen van vorig jaar. Ik haal het niet in mijn hoofd om dat met iets van €1500 te gaan proberen bij een eerste poging
)
Klopt, maar ik reageerde enkel op de stelling dat je niet (als in nooit) betaalt voor extra kwaliteit, dat vind ik veel te kort door de bocht. Dat je naarmate de prijs hoger wordt meer en meer moet bijbetalen voor in veel gevallen relatief kleine verbeteringen, daar ben ik het roerend mee eens.