Zekker waar
Maar het gaat er hier om waneer je krijgt waar voor je betaald als je 5000 neerlegt wil je er wel wat moois en goeds voor iets wat niet te vergelijken is met een horloge van 100 of 1000
En ben het met je eens plezier zit hem niet in het geld maar in het horloge zelf
Ja dat begrijp ik! Dit draadje is ook zeker een lekker stukje microeconomie vanuit horloge perspecfief!
Zeker waar. Daarnaast heeft inhouse ook weer allerlei betekenissen. Voor Seiko is alles inhouse, maar dat betekent nog niet dat je helemaal weggeblazen wordt door een 7S26 uit een SKX. Ik vind inderdaad ook vewoon belangrijk sat hij loopt binnen een degelijke marge. Afwerking can het uurwerk maakt me alleen uit als er een open caseback is. Vind bijvoorbeeld een Nomos wel prachtig om te zien aan de achterkant.
Volgens mij is de verhouding tussen kosten/waarde en kwaliteit een logaritmisch verschijnsel: De toename in kwaliteit tussen een horloge van een paar tientjes en een paar honderd euro herhaalt zich tussen een horloge van een paar honderd euro en een paar duizend euro (en zo verder).
Omdat de hoeveelheid euroâs lineair is en de kwaliteit logaritmisch krijg je bij duurdere horloges dus relatief weinig extra kwaliteit per extra euro.
Dan moet je jezelf nog de vraag stellen of je de extra kwaliteit nog kunt waarnemen want je vrouw denkt waarschijnlijk dat alle horloges hetzelfde zijn en dat de prijs samenhangt met de kleur van het horloge
Haha vet deze kende ik nog niet. Ik denk dat deze inderdaad op beel manieren heel accuraat is (zowel binnen en buiten de horlogewereld).
De reden dat Feyenoord nog een kans heeft op een kampioenschap.
Een 10% betere speler is veeeeeeeel meer dan 10% duurder.
Het is niet veel anders dan jouw plaatje uit post 1.
Dus eigelijk eerst kleine stapjes en dan groote stapen zetten om verschil te merken haha dit ga ik tegen mijn vriedin zeggen mischien begrijpt ze mij dan dat er telkens meer en meer geld bij moet
Ik zie al een relatie breuk hahaha
Ja precies en de vraag is inderdaad wanneer dat logaritme substantieel gaat afwijken van de lineaire cirve van de prijs.
Hahaha, jup
Ik vind kwaliteit in de horlogewereld best een raar begrip.
De beste horloges zijn het minst geliefd, want het merendeel van de mensen hier loopt met automaten rond en niet met HAQ. HAQ is gewoon objectief beter, maar die willen âweâ niet.
Dus dan vlucht men in afwerking. Dat maakt een horloge natuurlijk eigenlijk niet beter, hooguit mooier.
Er is zeker een kwaliteitsverschil tussen een horloge van een honderdtal euro en een klatser van 6000 of zo. De enige vraag is: ervaar jij het zo?
Indien niet: gewoon die DW, Seiko 5, of wat het ook moge zijn, dragen en er geen energie in steken.
Indien wel: welkom in de club en veel plezier met de omzwervingen.
Ik heb meer genoten van mân Quartz tissot chrono van 300 euro (vijftien jaar geleden) dan van mân Tag Heuer van 1300 euro. Die eerste blijf ik fantastisch vinden (zie hier soms een foto passeren van hetzelfde type), die laatste zit in de doos en draag ik 2 dagen per jaar omdat ik mezelf ertoe verplicht.
Ha! Ik wou er nog iets over schrijven in de vorige post. Ik vind HAQ fantastisch, maar ât zit niet meteen in de merken die ik leuk vind. En dan zit je daar met je Seiko of Citizen. Niks mis mee, maar daar kan ik geen 3000 aan geven.
Objectief en logisch? Nee. Maar als ik dodelijk accuraat wil dan kan ik even goed een Apple Watch of iets dergelijks dragen.
Is dat er echt in moderne horloges? Ik ben een groot fan van vintage omdat men vroeger nog tijd en aandacht besteedde aan details. Moderne horloges hebben bijna geen details meer zoals opgelegde indexen of speciaal polijstwerk.
Tegenwoordig moet je een enorme klatser kopen om een beetje in de buurt te komen van de afwerking die ooit heel normaal was. Maar goed, dat heeft er ook alles mee te maken dat mensen arbeid veel duurder is geworden dan vroeger.
Maar zijn die vintage horloges beter? Niet echt⊠want de bouwkwaliteit en precisie van moderne horloges is dan weer superieur aan die ouwe bakken.
Akkoord. Je moet ze er wel uit weten kiezen. Maar er is nog wel wat leuks te vinden, denk ik dan.
Absoluut, en je haalt ook meteen aan waarom. Ik denk ook ergens wel dat we op vlak van afwerking meer in een wegwerpmaatschappij zitten. Daar wil ik nu geen boom over opzetten, maar we zijn gewoon dat dingen kapot gaan en minder chique zijn.
Denk dat dit een vintage vs modern verhaal is. Vintage heeft details die je in modern (nog?) niet merkt, maar hangt vaak met haken en ogen aan mekaar.
Net hetzelfde hier. Ik geniet meer van de Tissot van 350 dan van die twee van 1500âŠ
En in geniet eigenlijk ook evenveel van de Casio Marlin en Orient Mako II duikertjes van rond de 100, quartz en automaat, en beide mooi op tijd lopendâŠ
Ook top vind ik de radiogestuurde eco-drives: rond de 400 Ă 500.
Alles daarboven voor mij: mooi maar veelal in verhouding de meerprijs niet waard, of dus al in het sterk afvlakkende deel van de curve.
En de âdureâ Tissot-automaten in mijn kast: tja⊠emotie vrees ik. Nostalgie naar het fijn draaiende binnenwerk dat vroeger de enige oplossing was, buiten de zandloper of zonnewijzer dan. Het economische deel van mijn brein kan het in elk geval niet verklaren.
Is net hetzelfde met autoâs trouwens. Op dat vlak had ik ook met iets goedkopers van A naar B gekund.
Die vraag is (voor mezelf) niet moeilijk te beantwoorden.
Ik heb/had horloges van 100 tot zoân 10.000 euro en ik heb vooral gezien dat van wel 95% van de horloges een ETA, VJ & Unitas base uurwerk heeft
b.v. een Unitas 6497/6498 heb ik in een Steinhart Nav-B Uhr een Victorinox Seaplane MT en een Alpina Avalanche Extreme Regulateur, die prijzen zijn respectievelijk 325 danwel 750 danwel 1800 euro
En zoân uurwerk kom je ook tegen in een Panerai, maar dan moet het al gauw 4500 euro kosten
Er zit niet zoveel verschil in de hiergenoemde horloges dat dat het prijsverschil rechtvaardigd
Hetzelfde voor ETA, danwel Valjoux de meeste horlogemerken horlogemerken gebruik(ten)en de bovengenoemde uit de stal van de Swatchgroup om ze vervolgens anders te benoemen en te âmodificerenâ alsof het iets uit eigen âstalâ betrof aâla manufactuur
Dit heb ik altijd verlakkerij gevonden, bij een auto wil ik weten en weet ik ook welke motor zich onder de motorkap bevind, want dat is voor mij een belangrijk criteria tot aanschaf mbt wat ik er qua prijs voor over heb
Afwerking en design tellen wel degelijk mee en âheritageâ tot op zekere hoogte ook, maar âgebakken luchtâ nee daar betaal ik niet voor.
Daarom vind ik horloges waar ik 2de hands zoân 1500 euro voor betaal meestal zoân beetje het optimum voor wat je betaald en qua kwaliteit in handen krijgt. Dit zijn dan horloges die nieuw zo rond de 3500 - 4500 hebben gekost
Maar er is ook veel kwaliteit te behalen in de klasse van 250 - 500 euro en de klasse van 500 tot euro
Eigenlijk heb ik de horloges verdeeld in die 3 prijcategorien, tevens kijk ik naar de restwaarde als ik een horloge koop of het economisch wel een rendabele aanschaf is, dit secundair, primair gaat het om de bekoring van een horloge
En soms word een aanschaf geheel op emotie gedaan en dan verdwijnt dat criteria behoorlijk, of soms helemaal, naar de achtergrond
Een uitzondering zou ik kunnen maken tot op zekere hoogte voor een Breitling Navitimer, zit âgewoonâ een VJ7750 in, maar de klok an sich vind ik echt schitterend!
En de kwaliteit van de meeste horloges qua uurwerk komt gewoon door de uurwerken van de Swatchgroup.
Dat merken nu hun eigen uurwerken maken is uit nood geboren omdat de Swatchgroup ze niet meer aan hen leverd, dan krijg je de blablabla dat hun vorige uurwerken (lees ETA/VJ/Unitas) niet aan hun kwaliteits standaard meer voldeed en ze nu hun eigen uurwerk / manufactuur maken
Nou die zijn meestal zeker niet beter en betrouwbaarder, maar wel aantoonbaar duurder!
En kl##te te servicen, want service en onderdelen komen dan alleen van hen vandaag en dan kan âbloedenââŠ
Argumenten als âdure horloges hebben meer materiaalkostenâ is in toenemende mate verwaarloosbaar naarmate een horloge duurder wordt. Ook een gouden/platina horloge bevat nooit meer dan een paar duizend euro aan grondstoffen.
Als je de prijs van de materialen belangrijk vind kan je beter een casiootje kopen en een brok goud/platina.
Het argument dat duurdere horloges meer arbeidskosten hebben is niet waar.
De arbeidskosten die nodig waren om een chipmachine te ontwikkelen om uiteindelijk een goedkoop lcd-horloge te kunnen maken zijn vele malen groter geweest dan de kosten van een man met een loupe die een enkele patek moet decoreren.
Maar⊠de liefde voor mooie horloges moeten we natuurlijk niet gaan rationaliseren
Door schade en schande wijs worden heet zoiets. Als je niet zelf kunt passen voor het bestellen / kopen raad ik reviews met video-materiaal aan, het liefst een beetje fatsoenlijk geschoten. Ik ken ook weer mensen die het minder boeit, het glas, maar ik ben tegenwoordig redelijk bewust bezig met wijzerplaat en kristal.
Zo ben ik er ook achter dat de maximale voor mij lekker zittende lug to lug lengte rond de 46-48 hangt, ik het liefste 36-40mm horloges draag, en dat soort criteria meer. Op een gegeven moment leer je gewoon wat aspecten zijn aan een horloge waar je je lekker bij voelt en waar je voor zou willen betalen.
Neem nu waterdichtheid: Nomos is in staat om een horloge van 9,6mm dik een waterresistentie van 200 meter te geven. Dat doen ze, met in house en gedecoreerd uurwerk, erg goed kristal en meer dan comfortabele band voor zoân 3150 Euro listprijs.
Dan wil het er bij mij niet in dat een JLC Reverso Medium small seconds van 6300 Euro maar 30 meter waterresistent is. Het is nondeju nog een sporthorloge ook, van origine!
Ik vind het schandalig dat voor die prijzen zoân shambolic specificatie wordt geleverd. Daar ga je dus in het kader van de âhaute horologieâ of de iets kunstigere horloges gewoon keihard functionaliteit inleveren.
Als een Reverso 100m WR was geweest had ik er wellicht een gehad op dit moment, maar ik zou die brakke bende voor âaf en toe erbij als ik naar 't theater ga, maar dan wel 's zomersâ moeten hebben, en dat is voor mij geen âkwaliteitsbelevingâ.
Kortom: Prijspunt zegt niet alles. Tot 2000 ballen ga je in functionaliteit en kwaliteit vaak hard vooruit, tussen de 2000 en 4000 Euro kun je nog stappen maken, maar worden de verschillen aanzienlijk kleiner, en boven de 4000 ballen zit je gegarandeerd navel te staren omwille van merk, prestige, heritage of âwaardebehoudâ.
Tussen 4000 en 20.000 kun je het meeste overslaan, en als je echt horologische kunst wilt hebben moet je in mijn optiek 35.000-90.000 Euro meenemen.
Ik wil in de categorie 4.000-20.000 één uitzondering maken, en daâs voor de A Lange & Söhne Saxonia KS in goud.
Daarmee breek ik ook mân waterdichheidsregel. Hier leren we van dat horlogeliefhebbers geen principes vast kunnen houden zodra ze wat glimmends zien.
Net eksters.
Alleen was er toen geen budget meer voor een fatsoenlijk datum venster
Zijn er waarneembare stappen omhoog? Ja. Is er sprake van deminishing returns?