Horloges; extra geld voor extra kwaliteit?

Hahahaha… Leuk dat je me nou naïef noemt, maar da’s geen onderwerp voor hier. Dan moet je maar eens een bak koffie komen doen, dan kunnen we het over kapitaal, inkomen, de economie en de mens hebben.

Voor dit topic is het alleen relevant dat iedereen een persoonlijke definitie van “extra kwaliteit” heeft, en dat je daarom ziet dat de een een JLC belachelijk vind en de ander niet.

:rofl: :rofl: :rofl:

Je moet je niet van die kant laten zien, @tompj, dat ziet er nooit goed uit. Niet alleen omdat het een zeker dedain blootlegt, maar zeker ook omdat aannames gevaarlijk zijn.

2 likes

En daar komen we weer bij kwaliteit. Citroën maakt geen kwaliteit. Het ziet er leuk uit, maar Citroën staat in de top van minst betrouwbare automerken.

Mag ik toevoegen dat ik met een Polo rij en niet jaloers ben op de BMW van @tompj ? Ook niet op andere BMW’s trouwens. Maar dat suggereert Tom ook niet.

1 like

Boefje. Je rijdt ook wel eens wat anders.

Punt is dat iedereen andere kwaliteitscriteria aanlegt. Die zitten bij horloges een beetje aan de functionele kant, maar nog veel meer aan de emotionele kant.

Ik leg ook het geld niet neer voor een Lange zoals die van Bauhaus. Maar niets in me doet me denken dat ik een redenering moet optuigen of iets moet gaan zoeken waarom je hem niet zou moeten willen. Ik ben gewoon ouderwets jaloers.

1 like

Heb je daar een bron van, trouwens? Ikzelf rijd al 20 jaar Frans, en heb nog nooit een spoor van een probleem met een auto gehad, met 50.000 km / jaar op de klok. Anecdotes zijn geen bewijs van een patroon, dus als mijn ervaring mazzel is zie ik dat graag. Ook de DS3 die ik een jaar reed deed het gewoon 53.000 km uitstekend.

Maar dan nog is kwaliteit subjectief en persoonlijk. Betrouwbaarheid is een criterium wat beperkt meeweegt. Zo doen BMW stoelen mij gewoon fysiek pijn aan de benen. Da’s een ontwerp-vraag gekoppeld aan een medische indicatie mijnerzijds. Let je op, @tompj? Slechte stoelen dus. Voor mij een punt van absoluut levensbelang.

In mijn DS3tje zat ik als een vokking koning. Die stoelen waren voor mij het meest fantastische wat er was. Ik accepteer graag een grotere kans op gedonder en hogere service kosten als ik lekker kan zitten.

Want ja, het is tenslotte 715 uur per jaar, da’s bijna een volle maand in een auto, op jaarbasis, en dan wil je geen pijn aan de benen.

2 likes

Da’s wel zo’n beetje het meest subjectieve wat er bestaat.

En bedankt, nu zit er koffie op m’n scherm. Lullo :joy:

Als je de emotie er uit haalt is dit hartstikke meetbaar. Alles na een bepaald punt is gewoon een gevalletje ‘wat de gek er voor geeft’. En dat geldt voor alles, auto’s, motoren, horloges, huizen etc etc.

Snap echt niet hoe dit in godsnaam een discussie is.

Koekoek vond mijn submariner niets :stuck_out_tongue:

Overigens kan je prima een submariner hebben en hem overpriced vinden :stuck_out_tongue:

2 likes

Hoeveel jaar garantie krijg je op je Sinn? Hoe anti magnetisch is je Sinn? Hoeveel power reserve heeft je Sinn? U valt hier weer duidelijk door de mand!

1 like

:face_with_raised_eyebrow: Dat heb ik nooit gezegd.

Daar gaat het niet om of hij vergeleken met anderen goed geprijsd is. Want ook bij een Oris 65 is namelijk sprake van veel deminishing returns.

We moeten niet vergeten dat zo’n 6105 / captain Willard als van jou meer dan drie keer zoveel kost als een normale turtle. Meer dan 3x zo veel!!! En zo heel wereld schokkend anders zijn ze niet.

Wat is de definitie van een “echte liefhebber” dan?

Kijk, @HanDavinci is, met uitzondering van z’n blauwe two-tone DJ, een echte liefhebber van horloges waar ik geen reet aan vind. Ik ben, met uitzondering van de Citizen Chronomaster, liefhebber van horloges die hem totaal niks doen.

Toch is het zo dat wij elkaars liefhebberij niet in twijfel trekken, en wij gaan ook niet lopen zeveren over wat de ander niet kan betalen.

Er zouden mensen zijn die geneigd zijn om ons een stel lompe boeren te vinden, maar ik vind ome Han heel wat sjieker in de omgang dan wat hier allemaal gesuggereerd wordt.

Kom op heren, het hoeft allemaal niet zo’n vulgaire borstklopperij te worden.

Ik ken @koekoek niet goed genoeg om daar een uitspraak over te doen, maar mij boeien die dingen echt niet, ook al heb ik er tientallen van in handen gehad.

Waarom accepteren mensen niet van elkaar dat je op een bepaalde manier tegen iets aan kunt kijken, zou je je af kunnen vragen. :rofl: :rofl:

Als je mij vraagt wat ik van Merk X vind krijg je een 100% eerlijk antwoord, maar ik zal nooit pretenderen dat jij jouw mening niet oprecht kunt hebben.

5 likes

Dit is echt zo lief, ik steek hem in mijn tuk.

7 likes

Iemand die zijn (aankoop) beslissing niet louter op rationele basis neemt?

2 likes

Oris Sixty Five

Ze zien er leuk uit, maar eens in de hand was ik teleurgesteld.

Conclusie van het topic:
Alle horloges (uitgenomen de Casio F-91W) zijn zwaar overpriced. Als je hier blijft over nadenken dan reduceer je de positieve beleving van de horloge-hobby. Ik ga mezelf blijven wijsmaken dat ik gelukkiger ben met een mooi horloge dan geld op de bank. :innocent:

1 like

Vertel. Nee wacht, lees eerst.

In deze industrie wordt wat je wilt en koopt nu eenmaal voor een groot deel bepaald door wat je te besteden hebt. Objectieve criteria worden dan steeds minder belangrijk. Dat is geen kwalificatie.

En sommigen geven af op iets wat ze niet kunnen hebben en bedenken daarbij allerlei ‘functionele’ redenen. Zo werkt het niet met luxeproducten. Het kan me echt niet schelen wat iemand in de portemonnee heeft of ergens aan wil uitgeven. Er zitten hier genoeg echte liefhebbers met een betrekkelijk kleine portemonnee die evengoed genieten van hun horloges. En terecht.

2 likes

Het punt is dat deze vraag onmogelijk te beantwoorden is omdat de perceptie van kwaliteit subjectief is. Dingen als afwerking en heritage zijn niet te kwantificeren waardoor je niet objectief kan vaststellen hoeveel keer X beter is dan Y.

Het enige duidelijk meetbare is nauwkeurigheid maar uiteraard zit je dan bij quartz het beste. Wat betreft automatische horloges ben ik ervan overtuigd dat je boven een bepaald bedrag (paar duizend?) slechts betaalt voor de looks, het merk en de markt. Vanaf dat prijspunt heeft het niet zozeer te maken met hoe ‘goed’ iets is maar vooral met hoe ‘gewild’ iets is. Niets mis mee verder en ik doe er zelf vrolijk aan mee.

1 like

Bij deze:

Zeg ik ook zo vaak, maar dan houd ik de rest toch bij. Ik kan ze niet laten gaan want ik word er blij van. Dat is voor mij al een groot aspect van “liefhebberij”: het maakt me blij om die dingen te zien. Ook als ze niet van mij zijn, trouwens. Een namiddag horloges passen en er wat over kletsen, is ook leuk. Los van de prijs of wat dan ook. Daar gaat het me niet echt om.

En toch hoop ik nog altijd dat ooit het gezond verstand zal zegevieren en ik met 1, heel eventueel 2 mooie stukken eindig en de rest naar iemand anders kan gaan die er meer tijd mee kan doorbrengen.

1 like

Sorry, dat dacht ik :stuck_out_tongue:

Mijn 2de auto was een 2dehands BMW E46 Break met de lederen sportzetels. Toegegeven ik was toen maar 22, maar die stoelen waren fantastisch. Ik kon 1.000km rijden en fris uitstappen. Was een fantastische auto.

Verdorie, nu wil ik terug een BMW! :rofl: