Horloges; extra geld voor extra kwaliteit?

Draait Bannermania eigenlijk onder Windows 10? Of moet ik een DOS machientje zien te vinden?

1 like

2 jaar, wat prima is. Doet Rolex 5?

Gewoon, DIN8309, oftewel 4800A/m. :slight_smile: Wat goed genoeg is voor 99% van de wereld.

Publiceert Rolex überhaupt een normering voor een Oyster Perpetual? Want ja, de balansveer is anti-magnetisch, maar da’s niet het enige wat gemagnetiseerd kan worden, Henk. Da witte gij ook.

Als ik echt, echt anti-magnetisch wil dan pak ik wel een Omega Seamaster die op 1,5 Tesla is getest… Da’s pas wat. :+1:

Hoe is dat relevant? Het zijn automaten, die winden zich op tijdens het dragen. Power reserve is wel zo’n irrelevante specificatie, daar schrik ik van dat je 'm noemt. :rofl:

Ik zie hier plenty mensen aankoopbeslissingen nemen die hun eigenlijke financiële situatie boven de pet groeien, en er zijn ook zat rijke pikken te vinden die evengoed met een Seiko Arnie of een G-shock rondsjokken omdat ze een horloge willen hebben, maar het geen geld waard vinden.

Daarom blijf ik roepen dat besteedbaar inkomen lang niet alles zegt over de horlogekeuze.

Als ik naar mezelf kijk zie ik dat ik een paar horloges heb waar ik meer geld aan uit heb gegeven, en die zijn leuk. Maar als ik nou toch eens zie hoeveel plezier ik aan een Yema Fliegertje van 504 Euro heb is het schandalig. Echt schandalig.

Dus kom ik er voor mezelf op uit dat de prijsklasse van 500-1100 Euro de allerleukste is. Kun je veel in rommelen, veel leuke horloges, gewoon leuk. Kan ik morgen vier JLC’s ophalen uit de kontzak? Natuurlijk. Maar het doet me niks.

1 like

Het begin zal de horlogeliefhebbers bekoren, zo vermoed ik. Ook al staat er niet om welk horloge het gaat, en volgens mij wordt dat ook verderop niet verduidelijkt. :wink:

5 likes

Ik vermoed dat Robert Pirsig evengoed geen Vacheron Constantin Historique 1921 om de pols had.

Het zal een Timex geweest zijn. Even doorlezen!

1 like

Een afweging die me ook al even bezighoudt.
Verleden jaar passeerde ik een belangrijk punt in mijn leven en ik wil dat moment met iets markeren: een mooi horloge.
Eerste spreidstand ging tussen Longines, Oris en Grand Seiko Quartz (1000 tot 3000+).
Ondertussen werd het spagaat groter: van Certina DayDate aan de onderkant tot een heimelijk oogje op een Omega Railmaster (700 tot 5000+).
Het is een gevecht(je) tussen ratio en emotie. De horloges die op mijn lijstje belandden vind ik (in verschillende mate van appreciatie natuurlijk) eigenlijk allemaal wel mooi (waarbij ik moet opmerken dat ik tot nu toe enkel de Oris irl kon bekijken).
Er is wel gevoel dat bv de Certina minder die speciale gelegenheid zal markeren.
Kan je stellen dat de prijs die je bereid bent te betalen op zich een subjectieve meerwaarde kan scheppen?
Ik bedoel: GS of Omega zou voor mij echt wel een grote uitgave zijn, maar in mijn beleving misschien net daardoor ook een duidelijker en belangrijker aandenken betekenen.

1 like

En de prijs van die Yema kun je ook weer schandalig vinden wanneer je puur op functionele kwaliteit gaat kijken. Ook die koop je met emotie. En gelukkig maar. Anders kocht je Hema en geen Yema. En ga je niet verhalen over de boeiende historie van het merk.

Zodra je meer kunt/wilt uitgeven aan een horloge gaan de niet functionele aspecten een grotere rol spelen. Of dat nou Maslow is of Veblen, dat is hoe het in de regel werkt. Mensen verleggen hun grenzen en motieven worden van een andere orde.

1 like

Ben je nou een beetje in de riching van de definitie van een Veblen-goed aan het schuiven? :rofl:

Kijk. Daar kan ik achter staan.

Ik daag je wel uit om een mechanisch Hema horloge met 300m WR en saffierglas te vinden. Als het je lukt, koop ik er direct eentje en weid ik er een NA topic aan wat in de fascinerende geschiedenis duikt van de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam in het bijzonder en de Koninklijke Bijenkorf Beheer in het algemeen. :+1: :slight_smile:

Prachtig merk, bijna cultuurerfgoed te noemen.

1 like

Die moest ik even opzoeken, maar het zou wel eens kunnen he :+1: :sweat_smile:

Voorbeelden noemen werkt bij jou niet echt hè. Een Casio dan? Oh nee, geen saffierglas. Afijn, het gaat niet om de metafoor, maar om het punt.

Waar is 300m goed voor trouwens?

Ik volg je redenering, maar het topic gaat niet echt over “functioneel”, wel over “kwaliteit”. En de kwaliteit van een horloge bevat naast de mogelijkheid om de tijd (voldoende) correct weer te geven ook nog uit andere aspecten?

2 likes

Zeker. Maar functioneel bedoel ik niet alleen gelijkloop mee. Maar die functionele kwaliteitsaspecten spelen, naar mate horloges duurder worden, steeds minder een rol in een aankoopbeslissing. Wat is kwaliteit? Een horloge is ook een sieraad. Een vrouw wil ook geen diamanten ring om er conservenblikken mee open te maken.

3 likes

Ik ben op een derde, maar heb niet op horloges gelet, meer op het grotere geheel. Geweldig boek. Goed dat je het aanhaalt, zal er weer eens in verder lezen.

Nee OK, ik kan je wel volgen dat die vanaf een bepaald prijspunt een minder groot aandeel hebben. Kwaliteit is lastiger, niet iedereen is gevoelig voor dezelfde zaken. Zelf ben ik vanaf een bepaald prijspunt nogal gevoelig voor “fit and finish”. Zo heb ik een Breitling Avenger laten liggen tegenover de Seamaster die ik gekocht heb onder andere omwille van de wat slordige aansluiting van de band op de kast, die ik niet vond passen bij dat prijspunt. Andere mensen merken dat misschien zelfs helemaal niet op. Maar ik merk wel dat ik, voor zo ver mogelijk los van emotie, toch wel een lijstje heb van eisen naar afwerkingsgraad van de kast en wijzerplaat en dergelijke toe waar een horloge aan moet voldoen. Echter, niets is absoluut en tegen dat lijstje in heb ik de Oyster Prince Day Date gekocht met z’n rammelband. Maar ik zou dat horloge dan ook niet per sé goede kwaliteit noemen voor het betaalde bedrag…

2 likes

De tweede helft wordt droog. Erg droog. Maar toch: Doorgaan, vooral doorgaan.

Als ik met mijn Pony Rita onder de douche sta met mijn drie literfles Sanex is dat nooit weg. :rofl: Maar 50m mag toch wel het minimum zijn, liever 100.

Mijn HEMA duiker die ik ooit als kind van vader kreeg had 30m WR. Ik vond dat toentertijd echt de bom, man, 30 meter, daar zou ik nooit op terecht komen. Ik was 8 of zo. :slight_smile:

2 likes

:grin:
Maar een beetje over de top. Die redering volgend zou je ook met een zuurstoffles moeten gaan douchen.:stuck_out_tongue_winking_eye:

Kan niet beloven dat ik hem voor komend weekend uit heb. :wink:

2 likes

Dit. Ieder spendeert zijn tijd en geld aan zaken waar hij dat wil aan besteden. Eens we spreken over een passie/liefhebberij dan is de kans ook groot dat we iets ambiëren wat misschien niet helemaal gepast is voor onze financiële situatie.

Het is niet omdat je de middelen hebt dat je daarom in alles het duurste moet bezitten. Steve jobs in zijn jeans en sneakers… Bill gates met zijn Timex (of een andere prul).

Zo kan ik ook jaarlijks op reis gaan naar een hotel, maar ik verkies mijn tentje op een (mooie) camping. Ik mag dan Rolex overpriced vinden, als ik morgen euromillions win dan ga ik woensdag om een GMT-Master, of twee.

4 likes

Ja. Hiermee ontkracht je je betoog, maar ondersteun je het mijne.

1 like

Voor mij persoonlijk ligt de eerste “knik” in je returns grafiek rond de 600-700€, denk dan met name aan seiko, hamilton. De tweede “knik” zou ik plaatsen rond de 3000€, met bijvoorbeeld de BB58 en seamaster. Ik denk dat de materialistische waarde per euro extra gespendeerd daarna flink afneemt. Gevoel is natuurlijk iets anders…

2 likes

Nee. Horloges is mijn interesse. Als ik mezelf kan overtuigen meer geld te besteden zou ik wellicht mooiere, duurdere of gewoon meer horloges kopen. Wanneer ik meer geld ter beschikking heb, dan is dat overtuigen een pak makkelijker.

Het is niet omdat je de financiële mogelijkheden hebt dat je het daarom wilt.

Zo wil ik niet naar een Hotel… Ook als ik meer besteedbaar inkomen heb, koop ik misschien een mooiere tent maar ga ik wellicht wel nog kamperen.

3 likes