Horloges met een batterij hebben geen ziel maar zijn toch chill

Hulplijn naar TS!

@Chillekasper

Mijn Omega Quartz (in-house) van 1979 heeft een ziel, want na bijna 40 jaar in een donkere lade, is het bij mij een paar jaar geleden pas tot leven gekomen:

4 likes

Ik denk dat er met een “ziel” in mechanische horloges bedoeld wordt, dat deze ( bij de duurdere exemplaren ) nog met de hand in elkaar gezet wordt ipv machinaal per massa. Daar zit dan nog de figuurlijke “bloed, zweet en tranen” in van de maker.

Persoonlijk heb ik ook meer met mechanische horloges, net zoals ik meer met oldtimers heb dan met moderne auto’s.

Ziel is niet iets dat je in een horloge zult aantreffen. Het grote gevoelsmatige verschil is dat een mechanisch horloge in principe altijd gerepareerd kan worden, een soort eeuwig leven, en dat is bij een batterijmodel toch iets minder zeker. Net zoals er vrij recente automodellen zijn waarvoor essentiële printplaten niet meer te krijgen zijn, terwijl een oude Eend nog steeds blijft rijden.

3 likes

262144 Hz is ook leuk

1 like

Inderdaad, prachtige techniek, die HAQjes.

1 like

ChatGPT heeft ook geen ziel. :rofl:

Ben ik mee eens en nog steeds, maar toch zijn er bij ook kleine barstjes gekomen in dat ‘bastion’.

Want in het afgelopen 15 jaar zijn er 3 uitzonderingen gekomen die bij mij de regel bevestigen

-uitzondering 1 --> Citizen EcoZilla

-uitzondering 2 --> Bulova Lunar Pilot

-uitzondering 3 --> Breitling B1

2 likes

Mooi horloge :ok_hand:

1 like

Dank je wel Glenn!

Verschrikkelijk inderdaad, die quartzhorloges. Bijvoorbeeld deze mag gerust bij mij ingeleverd worden, dan hoef je er niet meer naar te kijken:

6 likes

Die is mooi

1 like

Ik heb “horloges met een batterij hebben geen ziel” gestemd omdat horloges geen ziel hebben, en ik deze onzin discussie te grave zou willen dragen.

Ik heb handopwinders, automaten, gewone quartz, high accuracy quartz, high accuracy solar quartz, high accuracy solar quartz met radiografische synchronisatie, en Spring Drive in de verzameling. Het enige wat ik nog mis is een stemvork.

De “ziel” van een mechanisch horloge is marketing gelul van de hoogste orde. Neem nu een Powermatic uurwerk. Die rollen zonder enige menselijke interventie van een band af, zijn met behulp van lasers gereguleerd, zo modulair opgebouwd dat assemblages weg geflikkerd worden bij problemen (of zelfs het hele uurwerk), en zo goedkoop mogelijk geproduceerd.

Dat heeft toch net zo min menselijke input als een Kruitvat quartz?

Op het moment dat je het zweet van de bakker in het horloge gaat zien, en of dat nu bij een quartz is of bij iets met een balansveer als oscillator, begin je heel erg voorzichtig artisanale productie te bereiken. Zelfs dan zou ik het woord ziel niet gebruiken.

Hulde. Tenminste één rationeel persoon hier.

3 likes

Zeg nou zelf: dit horloge ademt ziel-igheid

5 likes

Ik kan zeker ook bewondering hebben voor de techniek van een quartzhorloge. Mijn moeder (zaliger) had méér horloges dan ik. Ze kocht ze in Benidorm tijdens het overwinteren, 3 voor 5 euro en ze liepen nauwkeuriger dan mijn mechanische horloges. Als ze na een aantal jaren stil gingen staan kregen ze van mij met een batterijtje van minder dan een euro weer een paar jaar nieuw leven. Maar met quartz telt voor mij eigenlijk wel voornamelijk de buitenkant, zoals bij mijn moonswatches. Ik heb 4 quartz horloges en 4 eco-drives, maar ik kan het niet helpen dat ik het gewoon leuker vind wanneer de wijzers door een veeraangedreven raderwerk worden aangestuurd. Daarom heeft een mechanisch horloge voor mij iets meer en ‘leeft’ meer voor mij dan een quartz. Dat is voor mij de ‘ziel’ van een horloge. Waar een mechanisch horloge dan een heel klein beetje menselijk wordt is een quartzhorloge meer een robot, zonder ziel.

1 like

Al dat ongeloof…
image

Ik zie de ziel bijna zitten

1 like

Hahahahaha… Ik weet niet hoe blauw je vingers inmiddels zijn, maar ik zou 'm afdoen, ook als quartz liefhebber. :rofl:

Nu is er natuurlijk quartz te krijgen die de hand niet af laat sterven van een tekort aan bloed. Wat plaatjes voor de sfeer:

5 likes

Op verzoek :wink:
Wat vind Chat GPT van quartz horloges?:

" Als AI-model heb ik geen persoonlijke meningen of voorkeuren. Echter, kan ik wel enige informatie verschaffen over quartz horloges.

Quartz horloges worden aangedreven door een kwarts kristal en zijn zeer nauwkeurig in het bijhouden van de tijd. Ze zijn populair vanwege hun betaalbaarheid, nauwkeurigheid en onderhoudsgemak. De meeste quartz horloges vereisen weinig tot geen onderhoud en zijn vaak voorzien van een batterij die na verloop van tijd moet worden vervangen.

Hoewel sommige horlogeliefhebbers de voorkeur geven aan mechanische horloges vanwege de ambachtelijke en technische complexiteit, zijn quartz horloges zeer geschikt voor dagelijks gebruik en worden ze vaak gekozen vanwege hun betrouwbaarheid. Het waarderen van een horloge, of het nu quartz of mechanisch is, hangt af van persoonlijke voorkeur en het beoogde gebruik"

1 like

‘Ziel’ of niet, het gemak, lage onderhoudskosten en accuraatheid vind ik prima voordelen t.o.v. van een mechanisch horloge. Ben niet voor de een of tegen de ander, ieder zijn ding en in bepaalde situaties heeft de een of de andere de voorkeur.

Mijn hele horloge hobby is eigenlijk ooit begonnen met een Seiko Kinetic die ik cadeau kreeg nadat ik mijn overtuigingskracht inzette voor de etalage van de juwelier.
Gemak van een quartz en toch iets mechanisch. Tot op de dag van vandaag tikt deze gestaag zijn rondjes met als enige onderhoud de capacitor die ik eenmaal zelf heb vervangen.

Diverse HAQ uurwerken zijn technische hoogstandjes zoals de 0100 van Citizen. Grand Seiko quartz, Bulova 262kHz zijn prachtig en nog vele andere. De Springdrive is wellicht wel het mooiste stukje samenwerking tussen beauty en brains.

Solar?
Erg praktisch en ‘groen’. Helemaal van nu!
Mijn Casio GW-5000 is inmiddels 6 jaartjes oud en loopt vrolijk op zonne-energie.

Tijd voor een extra quartz? :thinking:

Ok, geen kloppend hart maar wel een gezellig zoemend hart. :honeybee:

8 likes