Horloges met sterke Patina, show us!

beste HF leden,
mij kwam deze topic in de zin omdat ik een duiker met zeer (geweldige;) Patina heb.
ik wil gewoon weten, wat jullie ervan denken en wat jullie zo aan patina horloges hebben:)
nu even die van mij…


lente groetjes
ben

8 likes

Hier een paar van mij. Ik vind dat jammer, ik had ze graag met minder patina gezien.

In de oldtimer auto\motor\bromfiets\jukebox etc wereld is het heel normaal om dingen te restaureren, maar om een of andere reden is het in de horloge wereld not done . Zou dat zijn omdat er (bijna) niemand in staat is om een wijzerplaat te restaureren ?

3 likes

Ik vind dat het een horloge karakter geeft. Dat wil wel zeggen: het moet een bijzondere toevoeging zijn en GEEN beschadiging worden. Patinaspikkels zoals op jouw onderste exemplaar vind ik heel mooi, de vlekken op de bovenste al wat minder (kan ook lichtinval zijn).

Soms zie je met name op e-bay oude chronograafjes voorbij komen waar een dikke laag modder op ligt. Dat ziet er niet uit natuurlijk.

Hierbij mijn Yema Navygraf.

13 likes

Mijn beste,

Karakter rijpt met de tijd!!
En zie hier mijn Omega met zomersproetjes.:sunny:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

21 likes

Hoe we patina voor een wijzerplaat definiëren is nogal persoonlijk. Voor mij is patina het effect van tijd en de elementen op een wijzerplaat, zodanig dat er een prachtig esthetisch effect ontstaat dat niet te kopiëren is. Een compleet verweerde of ernstig pokdalige wijzerplaat voldoet daaraan voor mij absoluut niet, maar zoals eerder gezegd; dat is sterk persoonlijk, immers: “Beauty lies in the eyes of the beholder” :heart_eyes: Onderstaand mijn gerestaureerde Dreffa uit 1950 die duidelijk een zwaar leven heeft gehad (ook te zien aan de kast) maar juist daardoor voor mij een unieke jaren 50 uitstraling heeft gekregen. Geen beauty maar een soort van ruige stoere schoonheid. Overigens een van de weinige horloges waar ik met regelmaat vragen over krijg in tegenstelling tot mijn andere “mooie” vintage chronografen :smirk:

12 likes

restaureren wel, maar eigenlijk wordt ook altijd in originele staat terug…met de originele onderdelen en ik denk als de eerste lak er nog op zit, is dat ook gewild.
gr
ben

Mijn Zvezda met een mooi egaal patina. :slight_smile:
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/zvezda_zpsuk7ievp5.jpg.html][/URL]
En van deze Vostok Druzhba ben ik ook erg gecharmeerd
[URL=http://s376.photobucket.com/user/fransbeijer/media/d1_zpswbfexilo.jpg.html][/URL]

3 likes

Die vlekken op de eerste is lichtinval. Ik zie mezelf gereflecteerd in de wijzerplaat terwijl ik de foto neem.

2 likes

Yema Superman, van top tot teen onder de patina, althans de wijzerplaat.

9 likes

Hele kleine spikkeltjes op de wijzerplaat van de Certina 1965.
(Vergroot de foto maar).

7 likes

Mijn nieuwe aanwinst, Damas Marinograf;

12 likes

Blauwrot.

14 likes

Paar dagen geleden gepost bij “welke vintage draag je vandaag” - maar past perfect in dit topic

2 likes

2 likes

En deze:

2 likes

Hier nog meer voorbeelden.

Dit is de Zodiac van mijn Opa nu …

4 likes

Geweldige patina op die Kontiki. Doet me denken aan zo’n verweerde VW bus, die ik zo mooier vind dan strak gespoten.

2 likes

Patina op je glas…:smiling_imp: