Horloges van " B" merken

Ik heb geen ‘echte’ A-merken volgens de meest aangehaalde kwalificatie met een nieuwprijs van 3k of meer.

In mijn werkkring spreekt men vrijuit over de dingen die een ieder bezighoudt. De een heeft een abonnement van een voetbalclub en reist die vaak na bij internationale wedstrijden, de ander heeft een paard of klassieke auto die we natuurlijk allemaal eens moeten zien.
Zo laat ik trots een nieuw horloge zien (in mijn geval tussen €800,- en €1600,-) als daartoe het gesprek geschikt is.
En de intersse is hartelijk en beleefd, zoals ik doe met voetbal. :face_with_hand_over_mouth::joy:)

Uh, was de vraag ook alweer?

1 like

Ik heb het draadje nog eens “gescand” en de indeling zoals ik die zelf hanteer nog een keer geactualiseerd:

A) Haute Horlogerie (PP, AL&s, AP, Jaeger-Lecoultre, Vacheron-Constantin, Breguet, etc.)
B) Topklasse (Rolex, Omega, IWC, Blancpain, Grand Seiko, Breitling, Panerai, Tag Heuer, Maurice Lacroix, Chopard etc.)
C) Middenklasse (Tissot, Seiko, Casio, Tag Heuer, Certina, Magrette, Halios, Sinn, Maurice Lacroix etc. heel veel aanbod in dit segment)
D) Consumentenklasse (Casio, Pulsar, Seiko, Citizen, Festina, Diesel, Hilfiger, Boss etc).
E) Budgetklasse (EMG, Aramar, Merkur, Parnis, Casio etc. (Goedkope Chinese uurwerken en naar Kopieën neigende hommages zijn de verbindende thema’s)

2 likes

Wat heb je als criteria gebruikt? Onderbuik, kennis of heb je alle merken feitelijk vergeleken? Ik zie een aantal merken in meerdere categorieën staan; heeft dat dan met het uurwerk, de krasbestendigheid of het type glas ofzo te maken. Is manufacture per definitie “top” of zelfs “haute” en waarom plaats je ETA ‘Topklasse’ uurwerken in de middenklasse, waar we ook de standaard ETA uurwerken en ‘simpele’ quartz uurwerken tegenkomen. Ik zie trouwens ook merken staan met ‘eigen’ uurwerken, in de ‘lagere regionen’. Gaat het wellicht om complicaties? Ik denk trouwens dat als je de gemiddelde Rolex aficionado vraagt of hij zijn merk graag gelijk gesteld ziet met Bretling of Tag Heuer, hij ontzettend in de lach zal schieten.

Ik vind het een beetje subjectief allemaal, deze hele discussie trouwens. Da’s niet erg, ik heb zelf de rationele objectieve criteria ook niet gevonden hoor.

Daarom maak ik trouwens ook geen lijstje(s) trouwens, … :wink:

2 likes

Het blijft allemaal super subjectief. Voor veel mensen is Rolex een ‘B’ merk, dat zegt al genoeg. Maar het blijft een aardig onderwerp om eindeloos over te discussiëren.

2 likes

Dit dus…:wink:

1 like

Juist omdat heel veel van onze hobby niet rationeel is, maar gebaseerd op “gevoel” en “emotie” denk ik dat de indeling van horlogemerken ook niet anders kan dan subjectief. En dus altijd grond zal geven voor discussie, want ons gevoel is natuurlijk nooit helemaal hetzelfde en dus ook onze inschatting van de relatieve posities van merken.

Ik ben het persoonlijk grosso modo wel eens met de indeling van @TimeLapse, met dien verstande dat ik misschien een categorie extra zou maken tussen Topklasse en Missenklasse. Juist omdat ik ook vind dat bv TAG Heuer niet bij Rolex in een categorie thuishoort, maar ook niet bij Tissot bv.
En zo discussiëren we lekker door…:slightly_smiling_face:

1 like

De beste stuurlui staan aan wal (en dragen zoals meestal zelf weinig bij). :wink:

Groeten,

Tecco

1 like

Geen objectieve criteria, dit is hoe ik het voor mezelf (met wat ik vandaag weet) heb ingedeeld.

Neen, dat is in principe gebaseerd op het gegeven dat ze m.i. in meerdere segmenten van mijn indeling leveren.

Neen, ik kijk daarbij ook naar prijsstelling, historie en reputatie.

Daarom! :joy: Waarom niet trouwens? Je zegt ergens dat jij geen “lijstjes” maakt, maar als je dat in je hoofd niet stiekem zou doen zou je er ook niet zo over zeuren. Denk je dat ik dat niet door heb :joy::joy:

Dat realiseerde ik me ook. Maar ik wist zeker dat de rest van de wereld in de lach zou schieten (en mij nooit meer serieus zou nemen) als ik Rolex bij “Haute H” zou indelen. Wat zou jij doen Remko? Heb je een beter idee? Middenklasse?

Nog even serieus: in ieder segment heb je ook weer een boven- en onderkant en wellicht is TAG de onderkant van de topklasse en Rolex de bovenkant?

Wie wel. Die zijn er ook niet. Ik heb bovenstaande als toelichting bedoeld met een knipoog. De absolute waarheid bestaat niet dus we moeten keuzes maken en mijn keuzes zijn denk ik best verdedigbaar en er zal best wat draagvlak voor zijn. Dus ik ben tevreden :wink:

2 likes

Het is ook een kwestie van perspectief. Je kunt helemaal onderin zeggen dat een Q en Q van een paar tientjes een B merk is. Zeker geen A merk:

en met wat goede wil is vergeleken daarbij een Seiko SARB een A merk

Maar als je een Louis Moinet “Meteoris”, van $4.6 Miljoen een A merk noemt, dan kun je daar vierhonderd en achtien Lange & Söhne Saxonia’s voor kopen. Met wat goede (of kwade) wil is Lange dan een B merk!

Dit is allemaal lekker gechargeerd, maar het is dus wel een glijdende schaal. Is Rolex vergeleken bij Patek een B merk? Is Omega vergeleken bij Rolex een B merk? :man_shrugging:

In mijn eigen hoofd zijn mode en plakmerken B merken, en ik word er doorgaans niet snel warm van. Oude maar bescheiden merken als Tissot, Longines, Certina maar ook Seiko (inclusief de vijfjes) zie ik niet als B merken. Maar dat kun je dus ook heel anders zien als je je daar beter bij voelt.

1 like

Dat is de essentie (van iedere discussie, dus ook een beetje een open deur)

Zo werkt het dus. Essentieel en nietszeggend tegelijk :wink:

1 like

Hahaha, okay okay… :kissing_heart: natuurlijk denk ik er ook wel over na maar ik kom echt met de beste wil van de wereld niet tot een ‘sluitend’ lijstje. De meeste mainstream merken hebben wel iets ‘top’ in de collectie en iets ‘budget’. Jij lost het op door ze in meerdere categorieën te zetten. Zoals Seiko, staat in jouw overzicht zo’n beetje overal… al dan niet met ‘Grand’ ervoor. :wink:

Oh jée, …mijn naam staat waarschijnlijk verkeerd in mijn paspoort! :sunglasses:

Nee dat heb ik niet. Zoals ik al schreef zou ik niet weten welke objectieve criteria ik moet gebruiken. En ja, je lijstje is best wel verdedigbaar maar ook voer voor discussie juist omdat het zo lastig is. Ik waag me er niet aan.

Als je mij nu in al mijn Sinn euforie vraagt waar ik dat merk ook zou kunnen plaatsen, in jouw topklasse [zoek bijvoorbeeld maar eens op de ‘6200 WG Meisterbund I’] en voor de ref. 2300 wellicht zelfs nog een stapje hoger. Dat is een serieus uurwerk, met overigens ook een serieus prijskaartje. Nee, ze maken dus niet alleen maar technische marketingsjips, voor wannabe vliegers, brandweerlui en duikers. Ditzelfde geldt vermoedelijk voor veel meer merken. Criteria, ze zijn dus best wel van belang (denk ik).

Maar goed, jij bent tevreden en ik trouwens ook! :wink:

In de context waarin dit topic is begonnen deel ik deze mening!

1 like

Komt in de beste families voor. Niets om je voor te schamen :face_with_hand_over_mouth:

1 like

op een ATB wel, op (m’n) racefiets: mwha…

1 like

Het blijft natuurlijk net zo arbitrair, maar ik vind deze rangschikking wel mooi: https://www.watch-rankings.com/watch-rankings/

1 like

Puur op prijs, tja…

Ultra Luxury Watches >$40,000
High-End Luxury Watches $10,000 - $40,000
Luxury Watches $5,000 - $10,000
Basic Luxury Watches $1,500 - $5,000
Entry Luxury Watches $500-$1,500
Watches < $500

Het lijstje van @TimeLapse is prima, maar heeft niets met A- of B-merk te maken.

De grap is dat Michael Kors, DKNY, Boss en Tommy Hilfiger wel degelijk A-merken zijn voor het grote publiek: Ze genieten een zeer grote naamsbekendheid en hebben een reputatie qua kwaliteit.

Dan zou je dus a- of b-merken in moeten delen al naar gelang het publiek veranderd. Jouw lijstje wat je op prijs baseert is natuurlijk ook voor het gros van de mensheid flauwekul.

@anon50762135EV heeft net z’n SKX maar afgedaan (140 Euro, tegenwoordig) omdat ie in Bosnie teveel aandacht trok. Die zien dat als een luxe item.

3 likes

Goed opletten svp. Het betreft niet ‘mijn lijstje’, de indeling komt uit de link van @arnzzz.

Verder vertel je natuurlijk weinig nieuws, jouw conclusies waren al getrokken… :wink:

1 like

Ik had nog niemand zien zeggen dat Michael Kors, Camel, Diesel en Boss A-merken zijn. :slight_smile: Toch vond ik het leuk om even te doen. :slight_smile:

2 likes

Zo ken ik hem helemaal niet. :stuck_out_tongue::joy:

2 likes

Ik ook niet haha. @Fate_Amenable_To_Change springt ook direct in de verdediging, … :rofl: :joy: