Horlogetips voor vriendin gevraagd....

Zeker weten dat je oorzaak en gevolg niet verwisselt? De meeste dameshorloges bulken zodanig van de clichés (bijv. parelmoer, rose, steentjes…) dat ze alleen maar door een man ontworpen kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor het marketing materiaal dat bulkt van de voorbijgestreefde stereotypen.
Niet verwonderlijk dat the fairer sex zich niet aangesproken voelt

Wanneer mannen zich wat vaker nuttig zouden maken, hadden vrouwen wellicht ook wat meer tijd vrij kunnen maken voor oeverloos geleuter. Alhoewel, er zijn interessantere onderwerpen om oeverloos over te leuteren. :wink:

Kortom: je veronderstellingen slaan op niets en getuigen van weinig inzicht.

7 likes

Is dat echt zo of vinden vrouwen (ja ik generaliseer) horloges minder leuk? Is dat de reden dat er minder vrouwelijke horloge-ontwerpsters zijn? Of is dat een typische mannelijke gedachtengang?

Kop en spijker.
Mad Men-esque taferelen zijn de horloge-industrie nog niet vreemd.

Al geldt dit ook de andere kant op. De meeste modemerken zijn gewoon protserig en wanstaltig. Moderne horloges kunnen wel mooi zijn maar dan moet je het toch eerder zoeken bij traditionele horlogehuizen. Maar ik denk dat er meer mooie ontwerpen zijn gemaakt dan dat er nog gaan komen. En daarom: vintage all the way :wink:

1 like

Gut gut, ik heb kennelijk een feminist tegen de schenen geschopt.

Prima dat je het niet met me eens bent. Ik ga toch liever om met MK chickies.

2 likes

Dank voor de tips! (en het fanatisme). Ik laat natuurlijk af en toe wat plaatjes zien om te kijken wat ze mooi vindt. Samen een dagje gaan kijken behoort natuurlijk tot de mogelijkheden, maar vind het leuk om van te voren er even over na te denken welke opties er zijn.
Ik ben wel van mening dat ondanks iemand zelf niet zo’n bedrag zou uitgeven aan een horloge, ze er zeker wel van zou kunnen genieten wanneer ze een horloge krijgt…

Laat die Breitling en Speedy in godsnaam varen. Je bent nu horloges aan het aandragen die jij cool vind.

Laten we eerst eens met de basis beginnen: Quartz of mechanisch? Want mijn partner draagt haar twee mechanische horloges maar hoogst zelden. Ze vindt het gezeik om ze op te winden. Met de kennis van nu, zou ik voor mijn partner een quartz scoren.

Dan is de vraag wat zij mooi vindt. Heeft je vriendin ooit dingen geroepen die je tot een bepaalde keuze doen neigen? Mijn vriendin heeft meerdere parelmoer-achtige dials gezien die ze echt retecool vindt.

https://www.tagheuer.com/en/watches/aquaracer-ladies

Aquaracer ladies vind ik een uitgesproken mooi sportief dameshorloge. Met name de witte parelmoeren variant. 300m WR, 32mm breed, en voor 1450 ballen listprijs.

Dat zou mijn keuze zijn. Sterker nog, ik vind de Aquaracer voor heren ook erg tof.

1 like

Nu ben je op een trololololo (ik mag dat woord niet gebruiken) aan het reageren.

Maar een goede vriendin van me heeft laatst een Tudor Oyster gekocht (ik ken tudor niet goed genoeg, maar het is een soort explorer achtig horloge, een automaatje) en heeft 'm als een echte rouwdouwer binnen een paar weken al zo erg gebutst dat ie nota bene, eh, karakter heeft gekregen.

Als ik dat afzet tegen al die figuren hier die steeds met het poetsdoekje in de aanslag zitten en gaan huilen als ze ergens een krasje zien, dan begrijp ik waarom zij niet op dit forum rond loopt. OK, ze is ook Deens, dus dat helpt. Maar m’n punt moge duidelijk zijn.

Wat heb je daar op tegen? Ikzelf vind parelmoer en roze leuk. De leukere Rolexen zijn groen of roze, ook voor mannen, en ik zou het erg tof vinden als ze eens een wijzerplaat van parelmoer in een Grand Seiko voor heren stopten. Porcelein in Credor ook tof.

Ik begrijp je punt a propos stereotype ontwerp-keuzes, maar ik vind dat je nu twee kleuren en materialen onterecht in een kwaad daglicht zet. Sterker nog, er is in 2018 een Limited Seiko uit gekomen die wat mij betreft voor heren had mogen zijn. Die had de mooiste implementatie van diamanten op een 44GS kast voor dames die ik ooit heb gezien.

Ik had 'm met trots gedragen. Zo. Mooi.

Kortom: Steentjes, parelmoer en roze kan prima, zolang je maar de moeite neemt om een goed ontwerp te maken.

Je hebt een punt. :slight_smile:

Hou op, man. Er zit geen woord bij wat over feminisme gaat, ze geeft gewoon aan dat de gemiddelde horlogeboer haar smaak niet vertegenwoordigt en steenkolen-marketing uit de jaren 50 gebruikt.

Maar ja, zolang dat in China werkt zal het ze in Nederland en Zweden wel aan de hol roesten, want ik krijg het idee dat Chinezen en Russen de beoogde afzetmarkt van veel Zwitsers zijn.

9 likes

Wellicht moet er dan een vrouw opstaan die dat verandert ipv het aan mannen over te laten die zich toch niet nuttig maken.

En omdat ik een andere mening heb, betekent het nog niet dat ik een troll ben.
Maar dat is wellicht het makkelijkst voor je.

Ja, dat zal inderdaad echt de reden zijn waarom er weinig vrouwen op horlogefora zitten en wel op andere soort fora…

1 like

Zoals in openingspost aangegeven gaat de sterke voorkeur uit naar Quartz. Dit omdat een automaat te veel gedoe geeft voor haar.
De speedmaster heeft ze zelf aangegeven een mooi horloge te vinden, vandaar dat ik hem in de openingspost heb staan. De aquaracer ga ik even bekijken!

NieuweLedenOpDeKastJagen-25

Is het een meid voor stoere horloges? Ik denk altijd als eerste aan een Cartier Tank of vintage Omega de Ville voor vrouwen.

1 like

En daar prima zelf voor kunnen betalen… :face_with_raised_eyebrow:

Dit is precies wat iemand zou zeggen die het eigenlijk anders bedoeld.

Sure Han

Over welke kwalitatieve horloges hebben we het eigenlijk?
Het is nogal een breed begrip.

Het zou gaan om een horloge dat ze gewoon elke dag naar haar werk zou kunnen dragen (juf). Gaat niet om een sjiek “voor speciale gelegenheden” horloge.

Zeker een breed begrip. Daarmee bedoel ik dat er genoeg vrouwen (in mijn omgeving althans) zijn die geen fashion/plak merken dragen (met nep diamantjes en bling) als MK (of Guess of… vul maar in). Ik zie in mijn omgeving van alles, variërend van betaalbaar (Seiko’s) tot aan Rolex (die overigens leuke modellen heeft voor dames.) Maar ik krijg toch steeds meer het gevoel dat ik een uitzondering hier ben op het forum. Het beeld dat hier geschetst wordt (vrouwen zijn golddiggers, die je vooral gewoon een MK moet geven want horloges is een mannending, herken ik zelf in ieder geval totaal niet.) Ben geloof ik nog maar eens extra blij met die van mij (die overigens gewoon zelf haar horloges koopt… daar heeft ze in ieder geval mij niet voor nodig). Een van haar favorieten momenteel is een Longines Présence (goud/zilver)

1 like

Nou, dat heb ik dus nooit gezegd en volgens mij niemand in dit topic. Die 2 zaken verbind jij aan elkaar.

Inmiddels ben ik al een jaar of 10 lid van dit forum. Al die tijd gold de knipoog smiley als teken van ironie. Geen idee waarom je die niet mee quote. Mij is alleszins niet verteld dat de mores recentelijk veranderd zijn.

Helemaal niks. Ik kan het soms prachtig vinden. Ik vind het alleen zo jättetrist dat men altijd teruggrijpt naar steeds dezelfde elementen om er een dameshorloge van te maken. Creativiteit is ver te zoeken.