HorlogeUitleenClub

Ik vroeg me af of dit concept al een keer besproken is. Het kwam ter spraken in dit topic: Flipper it Forward 2018 - Seagull 1963

Het gaat om het creëren van een club van horlogeliefhebbers die gezamenlijk horloges kopen. Dit geeft je de mogelijkheid om voor een overkomelijk bedrag een keer per jaar een hele maand een echt top horloge te dragen zoals een AP Royal Oak, Daytona, PP Calatrava etc…

Een beetje a al watchlendingclub.com maar dan natuurlijk beter en goedkoper. :blush: Uiteraard zitten er veel haken en ogen aan. Verzekeringstechnisch en organisatie technisch is het een hele uitdaging maar als het lukt is het natuurlijk een geweldige mogelijkheid. Is er al iets dergelijks in Nederland? Of hebben jullie al een keer zo iets geprobeerd? Ik ben heel benieuwd.

8 likes

Op zich lijkt me de organisatorische kant, verzekeringskant enz nog wel haalbaar. Het zou wel sneu zijn als iemand hem ooit per ongeluk beschadigt, verliest, diefstal etc niet alleen in verband met geld of verzekering, maar ook voor de schuld krijgen en/of voelen in zo’n geval.

Nee, de grootste uitdaging lijkt me het vinden van de mensen die dit willen. Als er bijvoorbeeld 12 mensen zijn die het echt willen en bereid zijn om goede afspraken te maken kom je er wel. Maar stel je legt allemaal €1.000 in, dan moet je er dus genoegen mee nemen dat je voor €1.000 hem één maand per jaar kunt dragen. Ik zou zelf, en ik schat in meer mensen, dan liever voor €1.000 een horloge kopen dat van mij is en ik altijd kan dragen.

Leuk idee, ben benieuwd naar andere reacties.

20 likes

Het voelt als time sharing, leuk idee op papier maar inderdaad ik zou voor dat geld dan liever iets voor mij zelf kopen of doorsparen.

1 like

Dat dus.

1 like

En kun je je aandeel weer verkopen, en hoeveel is dat aandeel dan waard. Bij een duur horloge moet ook weer een service komen.
Teveel praktische bezwaren denk ik.

3 likes

Ook relaxt man. Stap je er uit, krijg je nog geld toe (uitgaande dat de Rolex&Co bubbel niet plopt).
Wel je call optie tijdig verzilveren voordat de service beurt voor de deur staat :wink:

1 like

Het is een leuk idee, maar ik vraag me af in hoe verre dit te realiseren is voor de horloges in het wat hogere segment. Kijk bijvoorbeeld naar de kunstuitleen. Prima alternatief om voor een schappelijk bedrag echte kunst aan je muur te hebben. Maar een Brood, een Appel of een Corneille wordt lastig, om het nog maar niet te hebben over een Rembrandt of een Van Gogh.

Hoe vind je de ‘sweet spots’ qua bijdrage en leden aantal?

  • Te weinig leden = te weinig horloge kapitaal (of de buy-in/contributie wordt onaantrekkelijk hoog)
  • Veel leden = te weinig draagtijd en/of keuzevrijheid welk horloge je kan dragen

Kortom, ik denk dat het een lastig te realiseren concept is.

Zou ik in eerste instantie ook zeggen, echter ik heb zelf al 12 horloges >1000k dus effectief draag ik al voor 1000 euro per maand 1 horloge. Ik zou graag een van deze inruilen zodat ik 1x per jaar een ‘onmogelijk zelf aan te schaffen’ horloge zou kunnen dragen…

Praktische uitdagingen genoeg inderdaad maar met een bedrijfsmatige aanpak zou het kunnen werken.

De inleg is uiteraard incl. de benodigde kosten voor de (toekomstige) service en kosten als verzekering en eventuele reparaties. Het wordt dan een all in prijs.

We kunnen het ook in de vorm van een soort ‘vereniging van eigenaars’ gieten. Met een jaarlijkse contributie… als we dan een lening lospeuteren van de bank dan hoeven we niet gelijk 2-3k in te leggen. Daarnaast is de BTW van de aan te schaffen horloges terug te vorderen van de belastingdienst. Scheelt ook weer…

Te weinig leden: Beginkapitaal van de bank?
Te veel leden: succes! We kunnen meerdere horloges kopen!

1 like

Zo’n systeem is alleen mogelijk in een soort lease achtige constructie. Dat vraagt eigenlijk al direct om een professionele aanpak.

1 like

Een vve kan toch geen BTW terug vragen?

Ik vind het een slecht idee.
100% zeker altijd gezeik en geneuzel.
Daarnaast, weer een verplichte maandelijkse vaste last erbij.
Moet je ook niet willen en al helemaal niet voor iets wat je maar heel zelden echt in handen hebt.

5 likes

Ik denk dat het beter is als 1 HF lid het horloge koopt en rond stuurt. Zoals de fiffer nu. :+1:

5 likes

Precies. @anon53002072EV zullen we beginnen met die gouden Navitimer?

6 likes

Die heb je toch maar gekregen, dus risico is ook nihil.

5 likes

Ik ga deze snel op negeren zetten :joy:

6 likes

@Jurk, zullen we m samen gaan oppikken vanmiddag bij @anon53002072EV ?
Gaan we op de motor, hebben we nog wat anders om over te praten met Mozaïek.

3 likes

Met hele dure horloge is dit nooit een succes omdat er dan geen verplichtingen aan zitten. Wanneer iemand een Rolex rondstuurt dan zitten daar heel veel risico’s aan. Schade, diefstal, etc.

Dat timesharing is niet denk ik. Maar als ik er over nadenk vooral met onderwerpen waar je normaal ook veel geld aan uit zou kunnen geven en daarna kwijt bent… zoals vakanties en auto’s. Hier proberen we toch met elkaar de hobby betaalbaar te houden door minimaal af te schrijven.

Wat wel heel populair is dat delen van dingen waarbij 1 iemand de eigenaar is. Motoren, Auto’s. Dus 1 iemand heeft het horloge of meerdere. En jij kan dit tegen een bedrag huren. Zo kan de eigenaar het horloge terug verdienen. En kan de huurder shinen met de nieuwe gouden onyx klapper van @HanDavinci op het themafeest van de plaatselijk sportvereniging.

2 likes

En aangezien persoonlijke overdracht het verstandigst is ivm beschadigingen controleren, beginnen we wel bij ons in de regio met doorgeven.

1 like

Super goed idee! Kan hij ons gelijk leren wheelien! :metal:@anon53002072EV gewoon zwarte koffie.

2 likes

Oeh, oeh, oeh, wel thema???

1 like