Diegene die ik zag waren steeds plakmerkkwaliteit.
Een wijzerplaat in hout lijkt me wel wat.
Diegene die ik zag waren steeds plakmerkkwaliteit.
Een wijzerplaat in hout lijkt me wel wat.
Overigens zijn er wel meer merken die doen aan houten horlogecontructies
Mistura (uit Texas):
Truwood
Woodwatch
Holzspecht
Treehut
Touchwood (staal met ebbenhout)
Joycoast
Horlowood
Forest Watches
Urban Designer
Vejrhøj
Zeitholz
Flexagoo
Hier staan nog twee merken naar Holzkern in:
https://www.uniformwares.com/wooden-watches/
Of wat dacht je van nationale trots uit Lisse: 1915 Watches?
Dakota Watch Company
Hashtag Bamboo
Joplins
Dolfi
Woodish
Bobobird(?)
Wood&Chic
Of het is zelfs mogelijk uit eigen stad (Brussel):
BEÄR Bruxelles
En nou hout ik ermee op, dacht ik, maar de leukste ben ik nog niet tegen gekomen. Even op zoek naar eerdere referenties en zo terug met hopelijk meer…!
Ik zelf reageer op dit soort ongein niet eens meer. En je wordt wel eens voor azijnpisser uitgemaakt Drexie, maar er zijn mensen nodig die ons scherp houden. Dit is geen off-topic, waar het allemaal wat losser kan en mag.
Hout is populair onder Latijns Amerikaanse horlogemerken. Dat wist ik me nog te herinneren, maar moest even m’n referenties nalopen:
Castor (Chile)
Ttanti (Chile)
Agavus (Mexico)
eClock Mexico
Tonas Wood (Mexico), alebrije stijl compleet met Maya cijfers
Ik tel er 3 .
Een lange en 2 kleintjes.
Hout is een prachtige grondstof. Letterlijk levend, hernieuwbaar en beschikbaar in vele varieteiten. Ook na het rooien blijft hout veranderen, waar ambachtslieden en artiesten na veel ervaring mooie dingen mee kunnen.
Als grondstof voor een horloge is het naar mijn inzicht niet geschikt. Houten horloges zijn vaak een gimmick, onderwerp van greenwashing en inferieur in kwaliteit. Wie weet kan een houten wijzerplaat nog wel, kan me niet meteen een voorbeeld voor de geest halen. Maar hout is absoluut niet inert, en dit zal altijd gevolgen hebben voor de kwaliteit op lange termijn.
Hout kan wel een bron van inspiratie zijn. Ik denk dan aan bark bracelets, die ik nooit zal kunnen betalen, maar wel kan adoreren. Patek Philippe met Bark, of Rolex day date met een Bark bracelet zijn voor mij mooie voorbeelden. Een veel mooiere ode aan hout en natuur dan een fashion horloge die ook gewoon niet gemaakt had kunnen worden.
Zijn die digen zo zwaar dan?
Wat zijn digen?
Houten horloges vind ik helemaal niks. Hout werkt, het is vochtig, er komen spleten in, het is zacht. Het doet alles wat je niet wilt dat een horlogekast doet. Dus nee voor mij.
Pictures? Is dat dat crêpepapierachtige effect? Waarom is dat zo duur dan?
Kijk maar even door de posts hier. Maar er zijn best wel wat voorbeelden volgens mij. Dat gezegd kan ik me zelfs daarbij voorstellen dat het eerder zal gaan werken tenzij de seal fenomenaal is, maar ook zonlicht is geen vriend.
Ik ben het eens met deze kritieken. Een hele lijst aan voorbeelden gepost en overtuigd ben ik nog niet. Dat gezegd, harde en dichte houtsoorten en goede preparatie zullen wel helpen. Hout is behoorlijk resistent. De vraag is dan weer wel of alle bewerking niet ook de emotieve ecologische argumenten weer schaden. Zelf vind ik de alebrije benadering van Tonas Wood dan wel leuk omdat het op een oude artesanale traditie berust, maar het horloge vind ik nog altijd niet echt geslaagd. Ook worden ze nogal snel groot, waarschijnlijk omdat houten constructies extra materiaal nodig hebben. En als er nou een gemene deler is onder al die houtenhorlogemerken die ik snel even opduikelde: ze lijken vrijwel allemaal low cost en diepe kortingen te geven. Daarnaast heb je dan nog de novelty shop en hobbycraft (Etsy) versies. Er zit maar weinig echt serieuzer werk tussen.
Houte Horlogerie
Je hebt er een hele studie van gemaakt zeg. Wat een overzicht! Mooi naslagmateriaal voor het forum.
Zoals de Zweden zeggen: tack!
@TS: ik heb niets met houten horloges.
@Gatsc en @Justcasual Google was my friend. En het was nog niet gedaan. Ik was eigenlijk op zoek naar enkele mij bekende merken, omdat ik ooit een overzicht probeerde te maken van Latijns Amerikaanse merken waarbij mij opviel dat er een nogal groot aandeel (want weinig Latijns Amerikaanse merken die ik kon vinden) houtbewerking bij zat. Maar toen ik dat quick’n’dirty probeerde op te zoeken kreeg ik dit voor m’n kiezen. Vooral met de toevoeging van een Nederlands en Belgisch merk was het een te mooi resultaat om niet te posten.
Touché
Heb zelf geen foto’s, dus wou niet zomaar foto’s van het internet kopiëren. Maar aan deze voorbeelden denk ik, wanneer ik aan bark finish denk. Die van Piaget bekoren me het meest, maar Patek en Rolex zijn ook heel mooi.
Vooral dure merken denk ik. Weet niet of het moeilijk is om dit mooi af te werken, wie weet kan het ook wel gewoon met een goedkope mal. Nog nooit onderzocht. Ook geen idee of roestvrij staal geschikt is voor deze afwerking, wie weet is zacht goud wel nodig voor dit soort afwerking. Opnieuw, ik heb eigenlijk geen idee.