Houten kistje / horloge doos is nu echt klaar + extra foto's

Iets met Vikings / runen / en klokken, geïnspireerd door jouw profiel foto;)

1 like

Dat is ook een optie … kan er altijd een Viking afbeelding bij laten laseren :+1:

1 like

Ben benieuwd

De eerste materialen zijn aageschaft.

Vandaag waren wij op de markt en bij een kraampje waar zij stoffen verkopen deze rode stof gekocht en een contrast kleur voor het garen.
De lap stof gaat per strekkende meter en is 1,5 meter breed.
Met 1,5 m2 kan ik wel meer dan een kistje doen dus kan eerst een paar proefstukjes doen om te ontdekken hoe de naaimachine werkt :sweat_smile:

Op Youtube al wat filmpjes bekenen, de term om op te zoeken blijkt te zijn “lining a wooden box with fabric” dus heb wel wat ideetjes.

Verder moet ik nog gereedschap e.d. kopen zoals een snijmat, scalpel snijmes, dik papier ongeveer 180-200 g/m2 en lijm.
De kosten voor stof en garen waren 12 Euro, gereedschap e.d. zal ca. 20-30 kosten dus voor 5 tientjes moet ik al een heel eind komen.

Eerst ga ik het scharnier en slotje eraf halen en het kistje opschuren, ik twijfel nog of ik die daarna weer in de vernis ga zetten of in de wax/olie maar wil wel de honingachtige kleur weer terug laten komen.

Wordt vervolgd :grinning:

9 likes

Ondertussen heb ik ook bepaald wat ik op de deksel laat laseren.

De deksel is dus 277 x 180 mm en het uurwerk wordt dan 13 cm in diameter:

Deksel

@SBeuk
Om mijn Viking roots terug te laten komen heb ik als extra detail gekozen voor een Viking schip rechtsonder.

Het zou nog leuker zijn om dat schip bijvoorbeeld ook als borduurwerk aan de binnenkant midden in de deksel op de stof terug laten komen maar dat kan ik niet zelf dus zal niet meevallen dat ook via-via voor elkaar te krijgen op mijn eigen gekochte stof :roll_eyes:

2 likes

Wat leuk om dit zo te volgen :+1:t2:
Zou het niet mooier zijn om de Drakkar in het uurwerk te plaatsen, ipv rechtsonder :thinking:

Veel plezier met je project en blijf het graag volgen :innocent:

2 likes

Het idee spreekt mij wel aan … geeft wel meer rust.

Dan komt het er zo uit te zien:

5 likes

Ik zou dit eerder op de binnenkant van het deksel doen dan de buitenkant, ook rustiger

De binnenkant van de deksel wordt ook bekleed dus dat is dan niet handig.

Ik wil aan de buitenkant juist wel een verwijzing naar horloges hebben dus dan komt dit toch op de deksel.
En het blijft uiteraard een kwestie van smaak … maken we er wel een kerstboom van of niet ? :rofl:

2 likes

Hé, leuk topic
Ga ik volgen, hou wel van een beetje geknutsel aan de keukentafel :+1:

1 like

Goed gereedschap is het halve werk zeggen ze wel eens …

Vandaag de spullen binnen om de bekleding goed om maat te kunnen maken en heel dik papier om een beetje stevigheid aan de stof te kunnen geven.

Van het weekend maar eens beginnen met schuren, goed klusgereedschap dus ook een vlakschuurmachine heb ik allemaal wel.
Maar een decoupeerzaag is helaas niet zo geschikt om de stof en karton netjes op maat te kunnen maken :thinking:
Vandaar de snijmat en het scalpel snijmes.

2 likes

Je weet dat er ook velvet stof met een plaklaag bestaat? Die gebruik ik voor het bekleden van de binnenkant van mijn horlogeboxen.

1 like

Nee dat wist ik niet … daar hadden ze het in de Youtube filmpjes niet over en bij het markt kraampje heb ik het ook niet gezien :rofl:

Ik heb dit nooit eerder gedaan dus probeer maar wat met de beperkte kennis die ik nu heb.
Ik heb wel “knutsel lijm” speciaal voor papier/karton/stof e.d. dus daar moet ik het dan mee doen.

Wie weet ga ik het leuk vinden en komen er nog meer boxen maar aangezien de stof nu al genoeg is voor meerdere boxen zal ik het toch zelf blijven lijmen.

P.S heb je zelf ook foto’s van jouw boxen ter inspiratie ? :grin:

Let op, lijm die door de stof heen komt is heel lelijk… Dus hoop dat je een soort contactlijm of dunne spraylijm hebt. :sweat_smile:

Ik ben begonnen met originele horlogedoosjes opknappen. De inserts ontbraken nog wel eens. In het begin maakte ik die van de achterkant van fotolijstjes (jawel, dat is karton beplakt met dat velvet spul…).

Voor horloges zonder doos heb ik oude engelse bestekdozen gekocht.
IMG_0026

De binnenkant eruit getrokken. In de deksel bekleding met silk. En “plankje” beplakt en houders toegevoegd van stretch sieradendraad.

En er zit dus een compartiment onder voor extra bandjes.

Dat velvet spul bestaat in verschillende kleuren. Of er verschillende kwaliteiten/diktes bestaan weet ik niet. Ik ben voor elcheapo Aliexpress gegaan.

Schuimrol ermee beplakken heb ik ook geprobeerd. Dat is minder een succes. Kan ook aan mij liggen. :sweat_smile:

8 likes

Leuk om te zien hoe andere het doen … die bestekdozen is inderdaad ook een geschikte optie.
Heb je ook andere foto’s van het eindresultaat ? Door de zwarte stof zie ik geen vak indeling e.d. in de box.

Dat de lijm dun gesmeerd moet worden realiseer ik mij wel, heb lijm uit een flesje dus zal iets moeten verzinnen om het heel dun aan te kunnen brengen.
Ik wil ook enkele stukken waar ik stiksels maak ook “zacht” gevoel meegeven door er bijv. een schuimmatje van een paar mm dik tussen te doen.
Dan krijg je er ook meer diepte in zoals je ook ziet bij (auto)stoelen waar wybertjes of ruitjespatroon in de zitting of rug zijn genaaid.

Dat klinkt als een superdeluxe horlogedoos! Ben benieuwd naar het eindresultaat. :+1:

Dit is het eindresultaat. :joy: Ik leg mijn horloges dus plat neer. Waarbij ik de uiteinden van de band dus in het flexibele “visdraad” steek.
Ik hou niet van die kussentjes… plus, dit neemt zo minder ruimte in.

1 like

De extra details om er een high-end uitstraling mee te geven zijn de kosten niet … het kost alleen veel meer moeite en tijd :sweat_smile:

Maar voor zo’n knutsel project moet je geen haast hebben.
Ik heb mijn horloges al jaren los op de kast liggen dus waarom zou ik er nu dan opeens haast mee hebben ? :rofl:

1 like

Ik heb het kistje geschuurd dus binnenkort de deksel laten laseren.

Verder heb ik wat aangekloot met de naaimachine om te kijken hoe dat gaat … valt nog niet mee :sweat_smile:

Ik heb het gevoel dat de instelling van de stiklengte niet werkt maar niet zo vreemd als de machine 30 jaar niet gebruikt is.
Als er iets van rubber rolletjes of snaartjes in zit dan weet je wel zeker dat die helemaal uitgedroogd en glad zijn.

Het probleem is ook dat ik helemaal geen gevoel heb hoe het hoort te zijn dus misschien doe ik het zelf wel verkeerd :roll_eyes:

Paar testjes gedaan maar tot nu toe nog niet het gevoel gehad dat ik door krijg wat nou precies welke instelling doet.

Ik heb ook een stuk rode badstof van een oude badjes die toch weg moest er nog tussen gedaan als vulling zodat je wat diepte krijgt in de stiksels (zie de 6 horizontale stiksels bovenin) maar de stiksels zelf zie je dan nog amper … dat was ook niet de bedoeling :thinking:

7 likes

Heb je de machine eerst wel geolied? :grimacing:

Geen handleiding gevonden? Anders even langs een naaimachine winkel met wat fotootjes. Kunnen je vast advies geven. :sweat_smile:

1 like

Ik heb wel een handleiding en mijn vermoeden is dat er intern iets niet goed verstelt … wellicht opgedroogd vet o.i.d. waardoor er iets blijft hangen.
De verstelknop voor het soort stiksels ging eerst al heel zwaar.

Heb vanavond al wat Youtube filmpjes gevonden waar ze laten zien hoe het ding er van binnen uitziet en wat waarvoor dient.

Ik ga daar zeker nog naar kijken of ik de machine goed kan laten werken.

1 like