In Utrecht zit er een, PM maar voor details.
Na 30 jr. kom je er niet met oliën, vermoedelijk is het een en ander aan oude smeermiddelen vergomd en loopt de motor niet perfect soepel.
Ook grote kans dat je draad aan de onderkant niet soepel loopt door stof en vuil.
Het is maar een knutsel project waar ik met weinig kosten iets in elkaar wil zetten.
De naaimachine staat er toevallig maar geen noodzaak.
Voor dat geld kan ik bijna een custom kistje via Etsy bestellen
Mooi kistje! Zou hem na het schuren en graveren (en voor stofferen) wel even mooi in lijnolie oid zetten. Komt het hele hout weer prachtig tot leven en word de nerf prachtig uitgelicht.
Daarnaast zou ik ipv schotten, schuimrubber gebruiken met uitsparingen voor de vulling. Deze kun je eventueel bekleden met suède of vilt oid voor een luxere uitstraling. Dan kwaliteit kussentjes erin en je hebt echt een heel mooi kistje
Ik heb al ondekt dat het terugverende palletje van de steekkiezer en die van de steeklengte beide helemaal vast zitten door opgedroogde smering.
Schijnt vaker voor te komen maar dankzij Youtube filmpjes weet ik waar ik het moet zoeken.
Beetje WD40, siliconenspray en af en toe lokaal verhitten en dat een paar keer herhalen heeft alles weer gangbaar gemaakt.
De naaimachine doet het dus weer dus de bovenverdieping hoef ik gelukkig niet te slopen … ook niet uit frustratie
Nu kan ik gelukkig weer verder met waar het allemaal om begonnen wat … het horloge kistje.
Ik kan nu eindelijk een normale steeklengte kiezen ipv dat die op standje micrometer blijft staan.
De U onderin is net gedaan met 2 verschillende standen … bovenin was van gisteren en ook het enige wat die deed.
Nu nog spelen met de draadspanning want nu is alles nog erg losjes gestikt.
Goed bezig. Als ik het goed begrijp gaat het kussentje waar het horloge omheen moet 50mm worden. Hoe en met wat ga je die vullen? Ik heb bijv ook naar prefab kussentjes/balletjes gezocht maar kon niet 123 iets vinden.
Ondertussen begin ik er wat gevoel voor te krijgen
Een paar proefstukjes gedaan met verschillende instellingen, soms zit het stiksel wat strakker op/in de stof maar niet elk combinatie geeft een goede uitkomst want soms loopt op de achterkant alles zowat in de soep.
Ik heb de stof eerst op karton gelijmd zodat de stof niet meer kan stretchen anders duw je de stof vooruit als een sneeuwschuiver.
De zichtkant lijkt overal best netjes maar de achterkant laat pas zien of het echt goed gestikt is:
Ik had gisteren al wat geprobeerd met een stuje badstof erachter maar dan is het erg moeilijk om het wel strak te houden.
Twee laagjes normale stof op elkaar geeft verder weinig extra’s zoals hierboven ook te zien is
En dat allemaal op een horlogeforum … hahaha.
Wacht maar tot het kistje klaar is
Ik wil buisisolatie gebruiken maar dan wel voor de wat dikkele buizen zoals bijv. isolatie voor 28mm buizen.
Met de beschikbare ruimte zouden de kussentjes idealiter 60mm diep moetenzijn en 45mm hoog, en inderdaad 50mm breed.
Wellicht dat ik de plakjes van 50mm isolatiebuis nog een beetje ga verbouwen om ze ovaal (60x45) te krijgen ipv rond.
Dat geeft dan een omtrek van 17,5 cm gelijk aan mijn polsmaat.
En dan wordt het nog een uitdaging om daar dan netjes de stof eromheen te maken
Als ik de vulling netjes op maat heb neem ik 2 plakjes stof die ik op de zijkanten doe en dan voldoende over de rand heen en daar vast plakken.
Dan zijn de zijkanten gedaan.
Dan alleen nog maar een rechte strook maken van 5 x 17,5 cm, de uiteinden aan elkaar en dan zorgen dat ik het er strak over het kussentje heen kan schuiven en dan gaat het verder nergens meer heen
Wat ik eigenlijk nooit zie, maar zelfs wel fan van ben, zijn de ‘kaartjes’ zoals ik die heb. Ik heb kleine polsen dus kussentjes zijn niet ideaal. Ze werken minder met stugge leren banden maar daar heb ik weer andere vakjes voor. Uit het archief: