Houten kistje / horloge doos is nu echt klaar + extra foto's

Nee, helaas. Ooit hier van een forumlid gekocht. Is gemaakt door ene Donerix.

Geïnspireerd door Rolex gok ik.

images (12)

1 like

scheelt wel een bak werk

Ik heb ondertussen uitgezocht dat ik zelfs buisisolatie nodig heb voor buizen van 35mm. Met een wanddikte van 13mm kom ik totaal op een buitendiameter van 61 mm, dus perfect.
Als ik 2 kanten een beetje afvlak kan ik er een ovaal van maken van 60x45 mm.

De binnendiameter kan ik dan weer verder opvullen met buisisolatie voor 18 mm buizen met een wanddikte van 9 mm, dat heeft dan totaal een buitendiameter van 36 mm.

Zo krijg ik een redelijk stevig geheel met toch enige flex om het kussentje een beetje in te kunnen knijpen om het bandje er makkelijker omheen te krijgen.

Binnenkort maar eens langs de Hornbach :smiley:
Dan kan ik ook meteen kijken voor geschikt hout voor de schotjes.

3 likes

Mijn echtgenote heeft deze kussentjes gemaakt voor mij. Door de hoeveelheid opvulling in het kussentje kun je het kussentje gemakkelijk harder of zachter maken.

1 like

Dat soort kussentjes zijn inderdaad makkelijk te maken.

Maar als het kussentje maar 5 cm breed mag worden dan heb ik niet genoeg dikte / volume.
Ik heb toch meer het model Sushi roll nodig :yum:

Sushi

3 likes

Goed idee bedankt, ga eens kijken wat geschikt is. Denk eerst aan een sigarenkistje.

1 like

Net na het werk even langs de bouwmarkt gereden en wat buisisolatie gehaald.

Netjes de maat op 50 mm afgetapet en strak langs de tape snijden … valt nog niet mee om het dan toch nog perfect recht te krijgen.

Heb er 2 verpest tijdens het afsnijden en nog een 3e mislukt met een poging eentje ovaal te maken. Maar ik heb nog genoeg isolatie om zelfs kussentjes voor een 2e kist te kunnen maken :sweat_smile:

Als ik ze allemaal netjes ovaal heb gemaakt ipv rond kan ik ze gaan bekleden.
Ben weer een stapje dichterbij naar het eind resultaat :grin:

Ik heb toch meteen even doorgepakt en opnieuw een kussentje ovaal gemaakt … versie 2.0 is duidelijk beter gelukt :sweat_smile:

De maatvoering is spot-on dus dat begint er op te lijken.
Met stof zal die nog wel iets dikker worden dus nog iets verder afronden zal helpen. Met een vijl lukt dat best aardig merk ik.

12 likes

Geweldig dit :+1: :+1: :+1:
Vanaf wanneer kunnen we bestellen :joy: :joy:

3 likes

Probeer anders eens met een ijzerzaag. Denk dat je dan ook gemakkelijk een rechte lijn kan aanhouden

2 likes

Mooi hoor, vordert al aardig :+1:t2:

1 like

Later bedacht ik mij nog dat een verstekbak wellicht ook handig kan zijn.
Met een grotere zaag uit de losse pols gaat meestal ook scheef.
Ik krijg bijvoorbeeld een 40mm pvc afvoerbuis ook nooit haaks afgezaagd, de snede zelf is dan wel vlak maar nooit perfect haaks.

1 like

Of zoiets

Ik neem aan dat buisisolatie ook met een gloeidraad te snijden is maar dan blijft nog steeds de uitdaging om 100% haaks te snijden :sweat_smile:

Na een paar scheve stukken heb ik wel de handigheid ontwikkeld om het met een mesje alsnog recht te krijgen dus ben waar ik wil zijn. :grin:

1 like

In de isolatiewereld wordt isolatie vaak gesneden met een broodmes, misschien handiger? Heb er zelf geen ervaring mee hoor, maar wie weet scheelt het iets.

1 like

Als het inrichten van een kistje naar meer smaakt is dat wel een goed idee.
Dan maak ik een verstekbakje waar de isolatiebuis strak geklemd in ligt en dan het juiste mes erbij en snijden maar :sweat_smile:

Een instebare eindstop om de 50mm (of elke andere breedte) in te kunnen stellen maakt het dan helemaal af :star_struck:

Vanavond heb ik een poging gedaan om de bekleding voor in de deksel te maken.
Ik had eerst al wat geprobeerd met badstof om een beetje zachte vulling te krijgen maar dat werd niks omdat de stiksels helemaal verdwenen omdat ze in de stof verzonken lagen.

Om toch iets van een diepte effect te krijgen heb ik wat geprobeerd met schuimfolie:

Ik wist nog niet of één laagje voldoende zou zijn of een dubbele laag dus op een proefstukje beide opties geprobeerd, alles weer gelijmd tegen het opkruipen van de stof tijdens het naaien maar het bleek dat de dubbele laag voor de naaimachine niet zo lekker liep dus dan maar met één laag.

De bovenste stiksels achterop waren van de dubbele laag foam … ging niet zo lekker :grimacing:

Hier de dieptewerking door de schuimfolie, dit begint erop te lijken :sweat_smile:

Daarna het werkelijk stuk proberen voor in de deksel … papier en laag foam precies op maat snijden, de stof wat extra ruimte laten en alles weer gelijmd:

Eerst een rechthoek / kader afgemeten en genaaid:

Helaas valt het niet mee goed recht langs de tape te naaien …

Daarna de schuine stiksels gemarkeerd en genaaid, ik wilde een ruitjespatroon maken.

Je ziet dat de naaimachine weer niet soepel loopt want de stiksel afstand varieert nogal … waarschijnlijk is e.e.a. weer opgedroogd en moet ik het weer gangbaar maken.

De andere naden markeren:

En toen brak mijn naald: :unamused:
Helaas had ik alleen nog een dunnere naald voor de machine maar het oogje in de naald is zo klein dat het gele draad er niet doorheen wil dus voor nu moet ik er helaas mee stoppen :disappointed_relieved:

Maar dit is dus ongeveer hoe het moet worden :sweat_smile:

Het was weer een leerzame avond en we gaan het een andere keer gewoon opnieuw proberen want ik heb genoeg foam, stof en lijm :+1:

Moet nog wel een nieuwe naald kopen … ik doe er meteen een paar extra.

8 likes

Koop goeie merknaalden. Die hokipokimerken zijn tenenkrommend en gaat rijgen of lussen of ze laten je draad steeds breken.

Wij hebben hier in de buurt een winkel waar ze naaimachines verkopen e.d.dus zal daar wel slagen :+1:

1 like

Zeer leuk topic :+1::slightly_smiling_face:

1 like

Gisterenochtend was ik even langs de naaimachinewinkel in de buurt maar deze was tussen kerst en oud en nieuw gesloten.

Het is maar een éénmans (vrouw) zaakje voornamelijk voor kledingreparatie, stomerij en ze verkoopt ook naaimachines.

Dan zou ik pas weer zaterdag 6 januari langs kunnen en zo lang wilde ik niet wachten.

Dan maar even op internet gezocht en de eerste de beste webshop die ik tegenkwam zat in Katwijk met ook een fysieke winkel … dat komt mooi uit, dan kan ik alsnog om wat advies vragen.

Ik kom zelf uit Zierikzee dus waarom raak ik zo enthousiast over een winkel in Katwijk ?

Wij moesten gisteren namelijk naar Katwijk toe :slight_smile:

Wij hadden kaartjes besteld voor de musical Soldaat van Oranje met een B&B om vandaag weer relaxed naar huis te kunnen rijden.

Gelukkig was ik zo alert geweest om mijn laatste huisvlijt, het stuk voor in de deksel, mee te nemen zodat zij konden zien wat ik aan het maken was.

Zij adviseerden mij naalddikte 100 en de draadspanning iets hoger te zetten.

Die waren leverbaar in een pak van 5 en meteen een pakje van 10 met de standaard maten 70-80-90 extra meegenomen want 80-90 waren bij mij ook al op.

IMG_2872

De 90 naald die ik brak was de laatste die ik had.

Deze maat of wellicht zelfs 80 heb ik misschien nog nodig voor de kussentjes waar geen 250 grams papier mee genaaid wordt.

Komend weekend en nieuwjaarsdag maar weer eens aan de slag dus dan zijn er meer updates te verwachten :wink:

5 likes