Om te lijmen gebruik ik boekbinderslijm, ik kwam dit tegen toen ik mijn snijmat en snijmesjes ging bestellen en de omschrijving die erbij stond leek het mijn wel een geschikt produkt.
Het is net houtlijm maar dan iets dikker, daardoor breng ik het aan met een oude tandenborstel wegens de stevigere haren.
De lijm is op waterbasis dus de borstel is daarna makkelijk af te spoelen onder warm water en als ik een druppeltje mors is het gelukkig makkelijk af te vegen.
Ik had dat de haren vol met lijm zaten en na 10 minuten druppelde het zo op het tafelkleed wat er onder lag
Toch is de stiksel lengte niet overal even gelijk en heb op enkele stukjes waar ze heel dicht op elkaar zitten zoals rechts onderin op de schuine lijn.
Wellicht heeft de naaimachine niet altijd goede grip op het dikke papaier om voor elke steek deze weer een paar mm te transporteren.
Ik vind het wel best zo en als het kistje eenmaal af is zal het hopelijk niet meer zo opvallen.
Behalve het schuim en fiberfill heb ik dan ook een andere naaimachine nodig
Draad 20 is nog veel dikker dan wat ik gebruik en ik denk dat mijn naaimachine dat niet eens aan kan.
Het ziet er wel super uit maar ik wil het doen met de beschikbare middelen en dan kom je ook een heel eind
Dan kun je sowiezo wel fiberfill als tussenlaag gebruiken. Dunnere draad kan ook. Iedere naaimachine pakt dat wel. Je krijgt dan in ieder geval wel meer volume.
Maar zoals je her nu gedaan hebt ziet het er ook prima uit.
Met dat vele testen en opnieuw doen gaat het blijkbaar erg hard.
Het klosje had ik gekocht op de markt in Goes maar daar ga ik voorlopig niet meer komen of ik moet er speciaal voor op een zaterdag heen rijden.
Gelukkig dezelfde garen weer kunnen bestellen via Bol dus ik ben weer gered
Vandaag bezig met de rollen voor de horloges.
Ik heb ze nog wat verder getrimd om de omtrek op 17 cm te krijgen want de meeste zaten rond de 18 cm.
De zijkanten heb ik alvast afgewerkt met een eerste laagje foam zodat je straks het gat in de isolatie niet meet zo voelt en ook de kleine verschillen tussen de dikke en de daarin dunne buisisolatie wordt ook hierdoor weg gestreken.
De lijm was nog niet helemaal uitgehard maar toch al strak af kunnen knippen en daarna de schaar even onder het warme water schoon gemaakt … dat is het voordeel van lijm op waterbasis.
Komende week de deksel later laseren en dan ook weer verder met de rollen en deze voorzien van dezelfde rode stof.
Ik moet nog wel op zoek naar dunne plankjes voor de indeling.
Het Viking schip is hier groen getoond wat voor het programma betekent dat dit uitgevuld moet worden terwijl de tekening alleen de contouren laat zien.
Het laseren geeft wat residue wat je bij het schip goed kan zien.
Daarna heel licht met de vlakschuurmachine erover, met perslucht schoon blazen en dit is dan het eind resultaat:
Ik ben er heel blij mee dus op naar de volgende stap, de indeling met vakjes maken.
Ik heb bij een modelbouw winkel dunne plankjes walnoot hout besteld.
De plankjes mogen straks wel een beetje zichtbaar blijven een beetje zoiets als dit waarbij de bovenkant van de schotjes zichtbaar blijft en de zijkanten wel bekleed worden:
Bedankt voor alle positieve reacties en complimenten die ik tot nu toe heb mogen ontvangen
Ik hou wel van een beetje knutselen en door alle stappen in detail te beschrijven en te tonen dat het best goed zelf te doen is hoop ik anderen te inspireren om ook eens wat te proberen
Van de week heb ik de walnoot houten plankjes ontvangen in de dikte 3,2 - 4,8 - 6,4 mm zodat ik flexibel ben welke dikte ik ga gebruiken op welke plek.
Voordat ik de plankjes op maat ga maken moet ik eerst zeker zijn hoe breed de kussentjes zijn als ze eenmaal gestoffeerd zijn dus dat was mijn 1e prioriteit.
Eerst heb ik de kussentjes aan de zijkanten voorzien van stof, dit heb ik gelijmd en eenmaal opgedroogd het overschot aan stof eraf geknipt.
Voor de omtrek heb ik eerst repen stof van ruim 10 cm geknipt en alvast aan één zijde ruim omgevouwen en gestikt.
Zo heb ik meteen stukken van een meter lang welke ik dan in kortere stukken kan knippen want heb per kussentje ca. 18-19 cm nodig.
Het teveel aan stof aan de achterkant strak langs de stiknaad afgeknipt en dan de 2e vouw op 5,5 cm afgemeten en die ook genaaid en aan de achterkant ook weer strak geknipt.
Dus afmeten op 5,5 cm en met spelden de stof vast houden:
Daarna vouw ik een stook van ca. 20 cm dubbel met de binnenkant naar buiten en naai de uiteinden aan elkaar.
Dan draai ik de stof weer terug zodat de binnenkant weer binnen zit en de zichtkant buiten.
Het was even proberen en steeds een stukje verder naaien totdat de diameter van de stof strak om de buisisolatie past.
Leuk om allemaal te zien en lezen, goed bezig! Vind het er überhaupt lang niet slecht uit zien, dus zeker voor een eerste keer is het keurig! Benieuwd naar het eindresultaat!