goed om te weten, bedankt om heel de uitleg te plaatsen
gr roel
Nee ik ook niet! Omdat de serienummers van tegenwoordig ook met cijfers beginnen en de mijne begon met 57 kon hij dus of uit Juni 2005 of Juni 2015 komen, dat laatste was meer geloofwaardig maar toch, als je het zeker wil weten moet je het horloge ff open schroeven, als er op de rotor 7s26a staat heb je uurwerk van voor 2006, 7s26b is van na 2006, en een 7s26c schijnt gebruikt te worden vanaf 2010.
Grtz
Je beat error is wel wat slechter geworden.
Ja zag ik het, maar dit wijkt nog wel eens af bij deze app het is niet super belangrijk zolang het maar tegen de 100% aan zit. En tsja wat is 1,8 sec? Wou het horloge zwz in de plus afstellen.
De afwijking is het belangrijkste voor mij, aan de amplitude kun je zien of het uurwerk onderhoud nodig heeft.
Het horloge loopt nagenoeg perfect op dit moment geen sec bijgekomen of afgegaan
Kijken hoe het ermee gaat als ik hem ga dragen.
Grtz
Da’s een enorm hoge amplitude, voor elk horloge, en zeker voor een Seiko. Je zit dan al aardig tegen prellen aan. Prellen (Duits woord) is als de balans een grotere amplitude wil maken dan technisch mogelijk is, en aan het “galopperen” slaat. Aan je dagafwijking te zien gaat 't nog net goed. Die scheeftik (beat error) zou ik er zelf nog even uithalen. Moet echt (ach, wat is moeten) onder de 0,5 IMO. Moet je daarna wel meteen de gang weer afregelen, want die verandert dan ook weer.
Aan je laatste post te lezen vraag ik me af of je beseft dat die 1,8 staat voor de milliseconden aan scheeftik, en niet voor de dagelijkse afwijking in seconden. Da’s nl. de “Rate”. Edit… …je snapt 't geloof ik wel zie ik. Maar 1,8 is echt niet fraai.
324, dat is en enorme aplitude zeg.
Hallo Peter
Ik weet dat hij normaal op max 1.0ms mag zitten, maar helaas wijkt dit progamma daar wel eens af.
Het is geen prof Time Grapher helaas, ik heb ook metingen erbij gehad maar hij minder aangeeft.
Ik ga hem zo nog eens meten kijken wat hij aangeeft.
Wel heb ik gelezen dat een Seiko uurwerk soms wel moet inlopen (maanden) ws wordt de beat error dus nog lager.
Hoe kan je een beat error eruit halen dan?
2e meting, beat error blijf rond de 1,7 a 1,5 zitten zoals je ziet.
De rate is zelf nog wat exacter geworden, had hem liever nog wat in de plus gezien maar het is erg lastig om hem heel precies te stellen, eerst maar eens wat draagtijd geven.
Wordt vervolgd
knap hoor.
Lukt jou ook
Beat error kan je aanpassen door de pitonhouder te verdraaien.
Je moet even kijken welke kant op, als de beat error hoger wordt weet je dat je de andere kant op moet draaien.
Als de beat error 1.7ms is staat je anker niet precies in het midden tussen de begrenzingspennen.
De balans draait 2 kanten op en doet er dan de ene draai 1.7ms langer over dan de andere richting.
In het gunstigste geval is de beat error 0 en draait die dus precies gelijk.

Hey Floris
Heb je een plaatje voor me, dat verduidelijkt het voor mij een beetje
Denk je niet dat de beat error minder wordt als het uurwerk nog meer gaat inlopen?
1,7ms is erg klein, het lijkt me dat dit erg lastig is om aan te passen?
Beat error zal als het goed is niet veranderen.
Gewoon voorzichtig klein beetje die pitonhouder draaien kan geen kwaad
Maar we hebben het over verschil zo dun als een haar he?
A is de piton houder om beat error te veranderen.
B kompashouder voor rate te veranderen.
Oke er is mij verteld dat ik daar vanaf moet blijven Schijnt nogal erg tricky te zijn. Ervaringen mee?
Als je geen timegrapher hebt kun je er inderdaad beter vanaf blijven, maar die heb je dus dat is geen probleem.
Je kunt een stukje draaien en weer het resultaat testen, zelfde als het draaien van de kompashouder niks tricky aan
Oke tnx dat word wat voor het weekend, weer wat geleerd bedankt
He mitchel je bent er maar druk mee geweesd.
Netjes hoor. Dus binnenkort kan iedereen zijn horloge opsturen naar je om het te regelen;)