Hulp bij aankoop Speedmaster Reduced

Het laatste, dat is het minste werk voor hem/haar/hen/hun.

2 likes

Thanks. Ik kan me voorstellen dat in dat geval een omega certified horlogemaker wel een grote plus is voor een service. Zijn er er modellen behalve de reduced waarbij ze dit doen?

1 like

Als het toch opgestuurd wordt voor een swap dan is een AD ook prima. Weet niet welke andere Omega modellen ook op deze manier gaan, weet wel dat het bij Tudor ook gebeurt.

2 likes

Klein jaartje geleden heb ik ook een Speedmaster Reduced aangeschaft.
Paar maandjes alles zitten bekijken en afwegen, budget wat opgeschroefd en uiteindelijk eentje gevonden bij een lokale handelaar.
Horloge had een recent onderhoud (niet Omega) gehad, geen doos, wel garantiekaart. Gaaf exemplaar met tritium dial en ik kreeg 1 jaar garantie.

Ik ging eigenlijk om te passen en heb 'm gekocht, alhoewel ik hier op het forum ook enkele zeer mooie aanbiedingen had gekregen en eigenlijk zinnens was om er hier eentje van een forumlid over te nemen…

Speedmaster Reduced gezocht

1 like

Als iemand komt om bij mij een horloge te kopen en bezichtigen… prima!

Maar open maken? Nope… vergeet het! Stel dat er wat verkeerd gaat, het een klungel is, het open horloge laat vallen oid… en als het waterdicht is, is het daarna eigenlijk niet meer het geval! Neem jij de kosten voor je rekening het opnieuw te laten afdrukken?

Timegrapher zegt veel meer!

2 likes

Zit ook een kern van waarheid in. Alleen blijft de Reduced een “lastig uurwerk”. Dat is gewoon niet te vergelijken met het robuuste uurwerk van de Professional.

Hier mijn Reduced op de Timegrapher. Loopt uitmuntend! Houdt goed de tijd bij. Service historie onbekend. Alleen de chronograaf houdt er z’n eigen tijdsmeting op na… de urenwijzer is op drift geraakt en op het moment zou ik het niet eens aandurven om een eitje-koken te timen.

3 likes

Desondanks mooi op dat bandje.

2 likes

Hoe lang kook jij je eieren? :thinking: :grin:

@Yelsew je kunt altijd even contact zoeken met een goede horlogemaker om te vragen wat je aan kosten moet verwachten bij een service. Ik ken ze niet allemaal, maar weet dat Marcel Filippo in 's-Gravenzande voor Omega gecertificeerd is.

1 like

Lastig voor wie? Binnen de normale Omega service centres draaien ze hun hand er niet voor om. Er zijn al zoveel topics geweest over dit onderwerp en ook de erkende service centres van Omega in NL die een HF account hebben, hebben daar op gereageerd. Gewoon een standaard uurwerk waar allerlei regelingen voor zijn, oude uurwerken swapt Omega voor nieuwere en de module wordt soms in zijn geheel gewoon opgestuurd en je krijgt een andere terug.

Voor een niet-Omega certified horlogemaker kan het wel een groter probleem zijn, maar ik weet niet hoeveel en hoe vaak daar deze horloges aangeboden worden.

Het grootste probleem imo is de prijs. Een service van 750/850 (weet de prijs niet precies) op een horloge van 2250 euro is nogal een dingetje, om het zomaar te noemen.

Heb zelf overigens ook een Reduced, heerlijk horloge. Heb de Professional ook vaak gepast maar die vind ik toch net wat te groot. Kwestie van smaak.

3 likes

Wel een beetje hard gekookt. Maar geen anderhalf uur. :yum:

3 likes

Hier een relaas op OF van een Omega certified watchmaker:

3 likes

Dat Swatch bandje is een wapperende rode vlag midden in je gezicht.

1 like

Dat gaat dus vooral over die DD module he, waar ik van zei dat ze soms inderdaad naar Omega opgestuurd worden en in het geheel vervangen worden. Maar je hebt gelijk, de meningen zijn schijnbaar meer verdeeld dan ik dacht.

1 like

Dan kun je ‘m toch beter zo lang mogelijk dragen zonder service? Waarom zou je dan braaf op tijd servicen?

1 like

Is dat een vraag voor mij? Ik heb namelijk geen idee!

1 like

Ik heb er niet zoveel verstand van maar ik vraag me dat wel eens af.

2 likes

Ik ga voor service wanneer dat nodig is naar mijn idee. Bij een mechanisch horloge wat ik regematig draag houd ik 1x per 10 jaar aan. Voor iets wat ik amper draag pas wanneer de timegraph het nodig vindt. Het kan bij deze aanpak een enkele keer voorkomen dat een horloge wat extra slijtage heeft en een beurt een paar honderd euro duurder uit valt. Maar met al die beurten die je uitspaart kan dat makkelijk uit. Als iemand maar één mechanisch horloge heeft waar hij/zij heel zuinig op is ligt het misschien anders. Verder breng ik tweedehands aankopen zonder duidelijke service historie wel altijd weg zodat ik niet over de uitgangspositie hoef te twijfelen. Overigens ben ik wel redelijk netjes op m’n horloges, dat helpt. Als jij graag je vintage verzameling in een open kistje in de badkamer zonder ventilatie bewaard kun je beter ieder jaar ff langs de horlogemaker :laughing:

2 likes

Wat is dit nu weer?

Fraai is dat, neem je ff een paar jaar pauze van de horlogehobby en maken mensen in de tussentijd meteen allemaal supernuttige websites.

1 like

Heb jij weer

2 likes

Zul je altijd zien

3 likes