En jij, wat vind jij er van?
Ik heb een tijd zonder gelopen, maar gebruik nu al een hele tijd een Garmin Forerunner 245.
Ik merk dat ik veel meer progressie maak door data in mijn voordeel te gebruiken en ik vind het gewoon leuk om met de cijfertjes bezig te zijn.
Puur op data lopen is uiteraard niet handig, maar in combinatie met luisteren naar je lijf kan het een leuke toevoeging zijn.
Ik stond laatst voor hetzelfde vraagstuk om men 4a5 jaar oude vivoactive te vervangen. Horloge deed het prima maar het opladen ging niet meer lekker, slecht contact.
Voor mij was belangrijk:
- Zeer goede batterij met liefst solar
- Garmin omdat de connect app top is en men historie wil
- Hoe meer data hoe beter (ja ik vind dat nu wel tof al die cijfertjes)
- Bulletproof
- Goed afleesbaar
- Knoppen want knoppen > touchscreen
- Kunnen inladen van een route
Minder belangrijk voor mij was kleurenschermen, apps en smartwatchfuncties.
Na wat opzoekwerk loop ik nu rond met een Garmin instinct 2x solar
Supertevreden van
Ik heb het horloge 2 weken aan en 1x moeten opladen. Ik heb 5 runs gedaan deze 2 weken. Het mooie van solar is dat het (zeker met beter weer) quasi niet meer nodig is om op te laden.
Zuurpruim
OP vraagt om Strava connectie, GPS, kaarten enfatsoenlijke HR. Antwoord is dan altijd Garmin.
Er lopen ook hele volksstammen zonder smartwatch. Dat klopt, maar dat is nou net niet de vraag.
Ja dat zijn die platte pannekoeken. Fenix veel cooler
Met andere woorden: wil je wereldkampioen worden, dan moet je zonder of met een goedkoop hardloophorloge gaan lopen.
Je kan trouwens ook prima zonder hardloopschoenen lopen. Maar sommige mensen vinden het lopen op hardloopschoenen wel prettig.
Andere mensen, zoals topicstarter, vinden de informatie leuk die je kan aflezen vanaf zoān horloge. Sommige mensen vinden horloges in het algemeen leuk. Heb je toch ook niet nodig? Je kan de tijd toch aflezen op je telefoon?
Ahh wellā¦ā¦
Ik was ook hardloper. En gebruikte de Fenix ook. Fantastisch horloge met een overload aan informatie. Heb je het nodig? Waarschijnlijk niet⦠Is het leuk? Ik vind van wel.
Jaaa I know de Fenix is een top horloge en als hij het geld erop stuk wil slaan lekker doen. Dan wel direct de Epix Gen 2 pro sapphire solar doen.
Maar mān advies is de Forerunner 265s. En ik kan het weten want ik ben een pro in tegenstelling tot de vele amateur renners en sporters hier
Waarom loop je dan niet zonder of met een goedkoop Decathlon ding?
Het topic maakt toch wel wat los . Iedereen bedankt voor de input. Vanavond weer lekker gelopen, in een groep, en dan heb je zeker geen smartwatch nodig. Wat ik nog was vergeten te zeggen, zoān horloge is ook zelfbescherming. Als ik zonder loop dan ga ik standaard veel te hard, conditioneel vaak nog niet zoān ramp, maar vaak hierdoor blessures gehad. Nu dus in een beginners groep en tot nog toe geheel pijnvrij! Overigens ben ik ook aan het nadenken gezet door die betweters
, liefst alleen de essentiĆ«le functies en dat zijn voor mij hartslag, aantal minuten per km en afstand en tijdsduur. Daarnaast makkelijk te bedienen en grote cijfers. Ik merk toch een sterke voorkeur voor Garmin bij de meesten, ik ga rustig verder met mijn zoektocht. Voor mij verder belangrijk dat hij lang mee kan, zoals eerder gezegd. Dat ik een emotionele band opbouw met horloges is een groot woord, maar het komt in de buurā:wink:.
Forerunner 265. Alleen nog de kleur kiezen en klaar. Succes!
Nabrander: voor 1 vd beste reviewers van dit soort toys-for-boys ā https://www.dcrainmaker.com/
Met bv: Garmin Forerunner 265/265S In-Depth Review: AMOLED in Two Sizes! | DC Rainmaker
Het verbaast me dat niemand de huidige generatie Apple Watch noemt.
Die doen als wat vereist werd in de opening, inclusief muziek zonder de telefoon bij je te moeten hebben.
GPS sensor van Apple blijkt keer op keer minder goed dan die van bv Garmin. Zie reviews via link hierboven.
Ik had een Instinct, kocht een Apple Watch omdat āhet ultiem zou zijnā. Maar ik heb het na een maand of 4 dagelijks dragen weer verkocht. Er zitten toch echt wel behoorlijke tekortkomingen aan, vooral wanneer je van een Garmin af komt:
- Matige tot slechte batterijduur, dagelijks opladen (ipv tweemaal per maand). Je moet dus continu je laadcyclus plannen, ook rondom sporten.
- Veel gedram met ringen vullen, trillen, apps, gedoe. Het vraagt continu je aandacht.
- De onderliggende data is niet zo transparant en uitgebreid als Garmin, vooral stressniveau, bodybattery en herstel.
Ik was zo blij toen ik mān Instinct weer afstofte dat ik de A.W. direct verkocht. Het is een prima smartwatch, maar geen sporthorloge.
Ben je hardloper (geweest)? Ik heb zoān ding gehad en bedienen tijdens het hardlopen is echt zwaar ruk. Daarnaast moet je dat ding iedere avond opladen. #niet geschikt
Doet alles wat je wil en nodig hebt nu en in de toekomst.
En voor iedereen die roept dat de āgadgetsā overbodig zijn⦠dan zijn die voor JOU overbodig. Met andere woorden praat voor jezelf Voor mij zijn ze niet overbodig.
En nee je hoeft ook niet elke loopje tot de staplengte of grondcontact tijd te analyseren.
Maar een cadans meter die realtime je loop cadans weergeeft is wel heel erg nuttig omdat je daar heel goed een loop training op af kunt stemmen. Zeker in combinatie met je inspanningsniveau. (Hartslag)
Natuurlijk kan het allemaal op āgevoelā ook zeker blijven doen. Maar goede data analyse kan je zeker een betere hardloper maken. En beter betekent niet automatisch sneller.
Een Garmin fr45 of de 55 is ook een uitstekend dingetje. Zelf jaren met de fr45 gelopen.
Diezelfde hardlopers blijken gemiddeld 10 tot 15 jaar langer te leven dan bankhangende gelegenheid drinkers met een gezellige horeca spoiler en een peukje in de mondhoek
Dat blijkt uit onbetrouwbaar onderzoek, aangezien men daarin al (minimaal) twee totaal verschillende mensen vergelijkt. Zelfs al zou je die mensen onder exact gelijke omstandigheden laten leven, is de kans op (naar rato) gelijktijdig overlijden zo goed als nihil.
Overigens behoor ik tot geen van beide door jou benoemde groeperingen
Geen idee of die onderzoeken wel of niet betrouwbaar zijn. Uiteraard kun je Ć lles concluderen met statistieken.
Gelijktijdig is er genoeg meta data bekend over hoe gezond hardlopen kan zijn voor een langer relatief gezonder leven.
En ja er zijn rokende opaās die met elke dag een flinke neut 100 zijn geworden. En er zijn hardlopers die op hun 35e superfit dood zijn neer gevallen.
Maar goed dit is wat off topic