Hulp bij aanschaf runners smartwatch

Forerunner 265…

Of de instinct 2 Solar

Ik heb ze beide :joy:. De ene is net iets kleurrijker en groter scherm. Dragen beide lekker.

Heb bij beide geen batterij problemen. De 245 had ik eerst, die heb ik een keer opgestuurd en binnen een week lag er een nieuwe op de mat. Service van Garmin is top!

3 likes

Ik ben het in de basis met je eens hoor, een gezonde(re) leefstijl zou geen kwaad moeten kunnen doen aan (behoud en ontwikkeling van) het menselijk lichaam.

Iedereen moet vooral doen waar hij/zij/hen zich goed bij voelt.

Geen idee welke smartwatch TS het beste zou kunnen kopen.

2 likes

Dat zeker, hardlopen is ook geen must. Fietsen is ook prima, zwemmen kracht training etc. Wat dan wel weer handig is is dat je een sporthorloge zoals de Garmin fr255 voor al deze activiteiten kan gebruiken :smiley:

2 likes

Voor de gevoelsrenners, Meten is weten

En Apple watch is waardeloos qua batterij.

Gewoon een Garmin. Leg ze op de website even naast elkaar en je ziet welke je wilt.

3 likes

En wat wil je dan precies weten? Ik loop al vanaf dat ik 20 was bijna dagelijks, ben nu tegen de 60. Ik heb talloze marathons en halve marathons gelopen. Als ik mijn dagelijkse trainingsrondje doe (waarvan ik de afstand uit mijn hoofd weet) en ik voel dat ik zware benen heb dan ga ik iets langzamer lopen en verkort mijn paslengte. Als ik me lekker voel dan ga ik iets sneller lopen en verleng mijn paslengte. Tijden interesseren me niet, wel hoe ik me voel tijdens en na het lopen. Dat is alles wat ik wil weten maar dat is niet te meten.

Voor mij zijn ze overbodig, voor JOU zijn ze niet overbodig. Het mes snijdt aan 2 kanten. Is toch logisch dat als je een mening hebt dat je voor jezelf praat?

2 likes

Niet je pasfrequentie verlagen of verhogen?

1 like

Als je langzamer gaat lopen dan verlaag je toch je de pasfrequentie? En als je sneller gaat lopen dan verhoog je de pasfrequentie? Niet alleen ben ik niet zo van de gadgets maar ook niet van de terminologie.

1 like

Met je reacties doe je toch mijn inziens voorkomen dat er voor een recreant geen meerwaarde is. Data is “overbodig” etc. Alsof je voor “iedereen” praat.

Ik loop zelf dan geen 40 jaar (nu 12 jaar) maar elk loopje (31500 km) vanaf dag 1 (ook elke fietsrit 136000 km) is bijgehouden en geregistreerd in Strava met Garmin als hulpbron. En het leuke vind ik dat ik het kan terughalen en juist kan vergelijken.

Zo liep ik vorige week mijn 3e snelste tijd op de 10 km. (Ging niet eens vol uit) Sinds 2012. Was tijdens een trainingsloop. De 1e 2 tijden liep ik in 2014 en 2015 tijdens een wedstrijd. Ben nu bijna 53. Wat ik wil zeggen is dat ik hier niet was achtergekomen als ik de data niet had bijgehouden. Nu ben ik zelfs heel gemotiveerd om de komende tijd tijdens een hardloop wedstrijd mijn 10 km pr te verbreken.

Als hulpmiddel om jezelf te verbeteren vind ik hardloop (sport) horloges een must have. Niet alleen voor mijzelf maar voor iedereen die het hardlopen een serieuze invulling wil geven.

6 likes

Ja, maar ik deed dat zonder smartwatch. Gewoon naar m’n lichaam luisteren, en over tijd merken dat dezelfde ronde steeds sneller en soepeler ging, tot er een kilometertje bij kon. Op z’n hoogst ooit 10K gelopen, maar toch. Op een gegeven moment rondjes Haifa gedaan, maar dat was afzien, berg op, berg af. :slight_smile:

Gewoon aan het begin aangeven dat je hard gaat lopen, en dan op het eind kijken wat je stats waren is toch niet zo moeilijk? Wat valt er tijdens hardlopen te bedienen?

Welke generatie? De laatste is beter dan de eerste, zeg maar. :slight_smile:

1 like

Het scherm. Als je interval training doet dan wil je toch zien of je de juiste snelheid loopt. Ook de nog te lopen afstand is zo nu en dan fijn om te weten.

Juist met intervallen vind ik het persoonlijk ook fijn om zelf mn rondes te starten op mijn horloge

De laatste zal ongetwijfeld beter zijn. Maar Garmin is sowieso veel beter qua gps, bediening. Dat komt omdat Garmin sporthorloges maakt en Appel smartwatches die je iedere dag op moet laden. Dan wil je hardlopen en benje dat ding vergeten aan de lader te hangen, dan heb je gewoon vette pech. Mijn Garmin gaat langer dan twee weken mee op een acculading

1 like

Autolap functie kan hierbij ook handig zijn. Mits intervallen over vaste tijdsduur of afstand gaan.

1 like

:point_down:

Verbetering komt in vele gedaanten. Ik zou tureluurs worden van 12 jaar hardloopdata. Zo noteer ik tijdens het golfen ook al jaren lang geen qualifying kaart. Ik erger me dood als het voor m’n gevoel een moetje wordt, namelijk.

2 likes

Yep, topper. Gebruik ik ook naar volle tevredenheid. Ook bewust voor de S gekozen. Lekker klein.

Hiervoor een Fenix 1, Fenix 3 en vivoactive HR gehad. De Forerunner voldoet tot op heden het meest. De Fenix is tof, mits je de functionaliteiten van barometers en navigatie gebruikt… Toendertijd had ik die nodig voor langere trails, maar tegenwoordig toch alleen maar rondjes tot een halve marathon over de bekende paadjes rondom ons dorp.

3 likes

Wie praat er nu dan voor “iedereen” hier?

2 likes

Dit ben ik niet helemaal eens met je.

Wel wat betreft het hardlopen.

Golf is een van de enige “eerlijke” sporten.
Als leek kan ik het tegen je opnemen.
Door het op te schrijven en bij te houden creëer je jouw handicap.

Hardlopen is meer gevoel, eens

3 likes

Je kan ook gewoon je horloge activeren, en niet meer naar kijken tijdens het lopen… Hoogstens om waar te nemen wat de gelopen afstand is, en uitschakelen als je thuis bent. Zo loop ik, alsnog op gevoel en luisterend naar t lichaam, maar wel de data hebben. Soms stimuleert het me ook om net dat km’tje extra te lopen als ik bijvoorbeeld op 20km zit. Even die halve marathon aan tikken of die 10km vol maken als ik op 9,6km zit.

Zo moet iedereen vooral lekker gadgets gebruiken als hij of zij dat prettig vindt :kissing_heart:

6 likes

Ik ook! Anders focus je te veel op de data waardoor je niet meer kunt genieten van de run zelf. Voorheen werd ik ook echt zenuwachtig als mijn hartslag te hoog was tijdens een run of mijn snelheid was te laag, als ik dat nu heb scroll ik door naar het volgende scherm waar ik alleen de gelopen afstand zie. Echt een perfect horloge waar precies genoeg op zit!

5 likes

We zijn eruit.
Forerunner 265 it is.
Snel een NA voor deze bang for buck!

2 likes