Ik heb nog een Pontiac Memodate handopwinder uit de jaren 60 liggen die ooit van mijn vader was, links op de foto hieronder. Hij loopt wel, maar in 24 uur tijd loopt hij 20 minuten achter… De achterzijde heeft duidelijke ‘Perlon-uitslag’ en aan de zijkanten van de kast heeft zweet de chroomlaag nogal aangetast. Van een onderhoudsbeurt zie ik vooralsnog af omdat ik niet verwacht hem ooit te dragen.
Maar onlangs kocht ik op de gok de rechts op de foto staande Pontiac Hydraulica 3 met een vroeg quartzuurwerk, kennelijk uit (begin) jaren 70. Helaas loopt ook met een nieuwe batterij - de oude 301 was een alkaline-versie maar lekte gelukkig niet - het uurwerk niet. Kennelijk ontbreekt ook een ‘spacer’ want het uurwerk ligt te los in de kast.
Een grote materiële waarde zal dit horloge wellicht niet hebben, maar ondanks dat ik meestal alleen een band met ‘toolwatches’ heb vind ik dit horloge heel fraai en zou ik het willen (laten) redden. Dat zou ook mogelijk moeten zijn: op het internet (ook buiten eBay) zie ik dat er veel onderdelen en zelfs compleet nieuwe uurwerken nog leverbaar zijn en op Uhrforum beweert iemand dat dit uurwerk eigenlijk probleemloos zou moeten/kunnen zijn ([https://uhrforum.de/threads/was-ist-die-problemloseste-fruehe-quarz-uhr-analog.603728/post-10081566]).
Via de zoekfunctie heb ik hier m.i. alle topics over Pontiac en het ESA 9180-uurwerk gelezen, maar met name die laatste zijn nogal oud, zoals https://www.horlogeforum.nl/t/geerodeerde-pontiac-hydraulica-3-quartz/40673
Over het uurwerk en de service (van een variant) vond ik ook deze links:
https://www.uhrwerksarchiv.de/movements/e/esa/esa-9180/ en
https://watchguy.co.uk/service-vehns-esa-9183/ en ook de link naar de lijst met alle horlogemakers heb ik gevonden - maar daarmee kom ik nog niet makkelijk bij een specialist op het gebied van deze oude quartzuurwerken. Daarom is mijn vraag: wie van de horlogemakers (professioneel of hobbymatig) op dit forum heeft ervaring met dit uurwerk en zou ik mogen benaderen voor overleg?
Alvast bedankt!