Hulpvraag stalen banden knutselproject

Voor een Sarb heb ik een Geckota President stalen band gekocht en ik wil graag de Seiko sluiting hier naar overzetten.

De Geckota band heeft een sluiting waaraan een schakeltje zit vastgeklonken en dat schakeltje zit met een gewone splitpen aan de rest van de band

De Seiko zit met een ander soort pin vast en het lijkt alsof het dunne deel in een kraagje valt echter dat kraagje lijkt vast in de schakel te zitten en krijg ik er niet uit.

Gewoon vastzetten met de splitpen was mijn eerste gedachten echter die is te dik en kan niet door het deel van de sluiting :frowning:

Ik weet niet of er hele dunne splitpennen bestaan of iemand anders nog een idee heeft om dit voor elkaar te boksen.

Kun je de volgende schakel vd Seiko band losmaken, en komt de “collar” daar wel uit?
Zo ja, zou ik dat doen, en de laatste schakel omwisselen met die daarvoor.

Normaliter springen die dingen er juist uit en moet je zorgen dat je ze niet kwijtraakt :joy:

Geen slechte gedachte. Ik weet niet of het pin en collar systeem past op de Geckota. De Seiko banden hebben volgens mij wat extra ruimte waarin die collar valt.

Ja, dat is een goede vraag; er is maar een manier immer achter te komen ben ik bang.

Gaat het überhaupt wel (mooi) passen aangezien de een een soort oyster is en de ander een H-link? :thinking:

Een dunnere splitpen zou volgens mij ook niet echt werken. De “kop” kun je misschien wel dik genoeg krijgen dat het past, maar de “kont” zal dan blijven bewegen in de schakel, lijkt me?

Is het niet gewoon makkelijker de Geckota sluiting te houden? :joy: origineel is het toch al niet, dan maakt een originele sluiting ook niet heel veel uit, toch? :joy:

Inmiddels gedaan en het gaat inderdaad niet passen

Meer Oyster (origineel) en President (Geckota) maar wat bedoel je met mooi passen??

Wellicht maar ik denk dat dat meevalt, de korte pin uit foto 2 past wel en geeft een klein beetje speling. Wellicht met een drupje lock bond dat het te fixeren valt.

Misschien heeft @vinwat een idee?

Nah, die sluiting vind ik echt lelijk en helaas past een neutrale merkloze sluiting ook niet.

Duidelijk. Jammer :frowning:

De middelste stukjes van de schakels (als je begrijpt wat ik bedoel, zijn verschillend van lengte. De clasp zou in dit geval iets opschuiven of een kleine opening zou ontstaan, lijkt me? Of je het ook ziet als de clasp dicht is, is een tweede.

Verschil president/oyster kan ik niet zien van deze kant, maar had je wel al geschreven :slight_smile: de onderste/originele is toch geen oyster? Ik zie toch H-tjes? Of is dat alleen een stukje in de buurt van de sluiting? :thinking:

Zou mooi zijn. Alternatieve oplossing: twee halve splitpennen gebruiken (twee keer de kop-kant)? Is er alleen niet (makkelijk) meer uit te krijgen :grimacing:

Duidelijk, en jammer :confused:

Niet echt; de ene band vervangt de andere. Het enige verschil zou de sluiting zijn. Er schuift derhalve niets op.

Als je 'm omdraait wel :wink: Ook de President ziet er van de achterkant toch ook uit met H-tjes?

Het moet kunnen, onderstaande foto’s heb ik van een review van de President bracelet gedownload. Helaas staat er alleen een naam bij en kan ik de persoon niet contacten hoe ie dit gedaan heeft.

Wat ik dacht te zien, is dat de afstand 1 anders is dan afstand 2. Als dat zo is, zou ergens meer/minder ruimte moeten ontstaan.

Ah, dat is dan de verwarring; ik ken een president alleen maar van de Rolex variant, die ziet er aan de achterkant anders uit.

Nee hoor, dat zijn toch ook H vormige schakels? :grin:

Uhhh, nee. Hahahaha (<- pun intended :joy:)

H:

Geen H:

Ik bedoel de achterkant van de President ziet er ook H vormig uit. Uiteraard bepaald de voorzijde hoe de band genoemd wordt.

Overigens is er geen issue m.b.t. de afstand, foto 2 is de gewenste band met de gewenste sluiting

Wel, ik heb dit topic wat doorgelezen en denk dat het misschien wel is te doen.
Het beste is dat ik het in handen moet hebben, dan kan ik ook beter bepalen wat de beste oplossing is. Zie het als een soort van trouble shooting, dat heb ik gedurende mijn werkzame leven veel gedaan.
Maar op voorhand kan ik wel iets aangeven.
Allereerst gebruik nooit seconde lijm.
Hier wat opties die mogelijk zijn als er niet direct een andere optie aanwezig is;
a- de splitpen kan wat dunner worden gemaakt door het wat af te vijlen.
b- de pastubes in de band kunnen ook wat worden uitgeboord.
c- in de pastube aan een kant zou een schroefdraad kunnen worden gemaakt
zodat een stift met een schroefdraad erin kan worden gedraaid.

Nogmaals, ik zou het eerst in handen moeten hebben om een oplossing te bedenken. stuur mij anders een PB met wat detail foto’s van de betreffende onderdelen en maten.

2 likes

Graag! Ik zal zoveel mogelijk info verstrekken.

Overigens was ik niets met secondenlijm van plan :wink:

Update: na wat brainstormen met @vinwat en tips van zijn kant diende de oplossing zich min of meer vanzelf aan.

Omdat ik naast de originele sluiting ook graag de solide eindstukken van de Seiko band wilde gebruiken liep ik tegen een vergelijkbaar probleem aan; de splitpennen zijn te dik om de Seiko delen aan de Geckota band te bevestigen.

Na wat puzzelen kwam ik erachter dat de kraagjes die aan de binnenkant van de Seiko schakels zitten precies passen aan zijkant van de Geckota schakels (aan de zijde waar de kop van de splitpen zit). Door het kraagje tegen te houden en het pennetje erin te tikken komt de boel voldoende vast te zitten.

Voor de sluiting kon ik dezelfde truc gebruiken echter ik moest wel een langer pennetje en kraagje van de Seiko band afhalen.

Is het project perfect geslaagd? Bijna; een van de kraagjes steekt ietsje buiten de schakel. Minimaal maar voelbaar met je nagel. En bij het intikken sloeg ik per ongeluk op de rand van een schakel wat een kleine beschadiging opleverde :blush:

Maar het eindresultaat mag er zijn vind ik zelf.

Waar ik ook erg blij mee ben is dat deze band beter om mijn pols valt. Ik hou van een ruim zittende band en de meegeleverde Seiko zit of veel te los of te strak en met slechts 2 microverstellingen ook niet beter te krijgen. De Geckota President komt gewoon beter uit en heb ik aan de Seiko sluiting in mijn geval voldoende.

Nog een tip; ik had ook de gebogen (holle) eindstukken van Geckota gekocht met het idee het aanzet schakeltje te gebruiken maar die zijn te kort waardoor de band niet goed buigt. Je moet dus naast de Seiko eindstukken ook het middelste aanzet schakeltje van de originele band gebruiken.

4 likes

Wat een leuk project @Proenski! Ik had het topic nog niet zo gevolgd, maar nu ik het helemaal heb gelezen vind ik het heel leerzaam en boeiend.

Ik heb zelf niks met stalen banden, omdat ik er gewoon een hekel aan heb om ze te dragen. Ik heb weliswaar jaren lang met een Seiko 5 met een stalen band rond gelopen, maar toen was ik nog niet zo ‘in de horloges’ en realiseerde me niet dat je er ook een andere c.q. leren band op kon zetten. Dat is nu wel anders.

Toch kom ik regelmatig situaties tegen met stalen banden waarvan ik denk, hoe zou je dat oplossen? Leuk voorbeeld is het projectje met de Tissot PR516 van @KaiseRRuby, waar ik samen met @wbcoupe aan heb gewerkt. Wilko aan de binnenkant (het uurwerk), ik aan de kast en het glas en uiteindelijk vond Ruben zelf een oplossing voor de unieke Tissot bandaanzet in het via het internet aanschaffen van een hele set reserve onderdelen voor de te korte en beschadigde band die hij al eerder had gescoord.

Dit project van jou geeft hele interessante oplossingen. Dank voor het delen van de duidelijke foto’s en de analyse van de problemen. Waarbij natuurlijk hulde voor @vinwat.
Als Huub ergens wat van vindt, dan vindt ie ook wat en dat is dan tevens vaak een goede oplossing. Vakman, die man. :slight_smile:

Gefeliciteerd met de custom made bracelet op je Seiko! Veel draagplezier gewenst.

3 likes

Dank je Lex, is er van dat project een topic? Linkje?

1 like

Ja dat is er, heel uitgebreid zelfs. Gestart door Ruben @KaiseRRuby , aangevuld door mij en door Wilko @wbcoupe en nog wat anderen.
Lees en huiver!

2 likes

Haha, dit vind ik altijd ook mooie dingen om uit te zoeken inderdaad. Eindeloos prutsen richting een oplossing.

Kon het niet met een pushpin? Heel kleintje? Of was dit ook te dik?

1 like

Misschien maar ik heb nul komma nul onderdelen dus ik moest het doen met wat ik had. Al had @vinwat al aangeboden om er naar te kijken echter dat bleek na wat puzzelen en berichten over en weer uiteindelijk niet nodig.

1 like