Hydromodden van je horloge

olie is anders dan vocht want vocht geleid wat invloed heeft op dit soort kristallen, olie geleid niet.

1 like

Olie is in meer of mindere mate hydrofiel, dat is ook de reden waarom men adviseert om geregeld je auto of motorfiets goed op bedrijfstemperatuur te laten komen zodat evt. opgenomen vocht weer verdwijnt.

Overigens denk ik dat de afwezigheid van vocht meer van belang is voor het niet ontladen van de batterij dan het effect op het trillen van het kristal. Ik bedacht me trouwens ook dat het gemiddeld meer op lichaamstemperatuur zijn van het geheel (dus warmer) ook weer van invloed is op een niet op temperatuurverschillen gecompenseerde quartz en dus gaat afwijken van wat je gewend was.

1 like

hydrofiel klopt maar als de kast afgesloten is moet dat procentueel goed komen. Je temperatuur opmerking is is een hele goede. Lucht is veel meer isolerend dan de aanwezigheid van olie en de normale quartz hebben inderdaad geen temperatuur compensatie.

1 like

Dat klopt, het is ook niet erg maar wilde wel even aangeven dat de hydromod invloed heeft op de werking van het horloge

1 like

ik denk dat verschil komt door wat @Galf hierboven aangeeft over de temperatuur in de kast.

Spulletjes in huis.
Na middernacht.
Fuck it. Let’s do this …

Slachtoffer:

Setup:

Eerste resultaat: (kijkhoek is errug nogal van de wauw :slight_smile: )

Er zat een stofje aan de secondenwijzer (nauwelijks zichtbaar, maar ik weet dat ik na daar gruwelijk aan ga ergeren) en er popte opeens een luchtbel op (maar dat kan wel een geinige conversation starter zijn)

Toch maar opnieuw proberen…

Resultaat:

Ik moet dus duidelijk nog eens een poging wagen, maar nu even geen zin meer in.

Bier !

(Pro-tip: dunne, doorzichtige o-ringen zijn vervelend in een oliebadje. Ik zit nu in een duurtest hoe oliedicht een screwback is zonder zo’n onding)

9 likes

(En de keuken glimt weer mooi)

6 likes

Dat lieve kleine luchtbelletje, dat ik wel kon laten zitten als conversationstarter?
Da’s ondertussen meer dan een gesprek geworden …

O-ringen blijken nut te hebben (ook als ze dun, doorzichtig en irritant zijn…) who would have guessed??

12 likes

Lekker bezig Jos @Jos !! :sunglasses:

18 likes

Heb je nu continu een beetje ‘lube’ op je hand? Kan ik sommige situaties natuurlijk best handig zijn😂

let op: sommige rubbers kunnen niet tegen siliconen

1 like

Hahaha, tis een hele bel geworden.

Ziet er toch wel gaaf uit!!!

Ja hoor, dat gaat probleemloos

Gewaardeerd :slight_smile:

1 like

Ik heb mijn CasiOak nog open liggen in een bak met olie wachtend op een 3D geprinte plastic spacer.

Let op! De Casio GA-2100 heeft een rubberen spacer, deze zwelde bijna 2mm op waardoor de kast niet dicht ging (zie mijn post hoger in deze thread). Door de Casio Carbon Core draai je dan de het schroefgat kapot of drukt de spacer de backplate op den duur naar buiten waardoor je horloge gaat lekken.

Tijd instellen ging prima met 40 cSt siliconen omdat er geen seconde wijzer op zit loopt de kast identiek als ervoor.

4 likes

Dankjewel voor de feature in het Horlogecafe dit was mijn eerste post op het forum. Top illustratie!!!

2 likes

Graag gedaan! Vond het gewoon oprecht een leuk topic en zag de grap gelijk voor mij :ok_hand:. Leuk topic met een positieve inslag ipv een groot deel van de glas half vol topics a la is het nog een Marine Disaster als het er niet op staat?

3 likes

Iemand al ervaring met de pushers van bv een G shock? Houdt dat de olie binnen of zou dat gaan lekken?

Alrighty… Ik lees hier ook al stiekem een tijdje mee en heb een vraagje:
Zou een 50atm/5bar horloge met push/pull kroon geschikt zijn voor een hydromod? Heeft wel een geschroefde deksel achterop.

Er ligt hier 1 cheap horloge die maar niet weg wil. :sweat_smile: misschien dat hij zo toch nog ergens goed voor is. Niet dat hij hierdoor meer draagtijd gaat krijgen, maar dan heb ik er toch nog even lol van :grin:

1 like

Zeker, waarom niet?
Doen!

2 likes

Omdat je best wel kans hebt op een teringzooi als de kroon om wat voor reden los komt.
Of zou de pakking dat wel tegenhouden?

Een G Shock hydromodden lijkt me ook wel gaaf maar ik vertrouw de dichtheid van de pushers niet echt als je die indrukt. Net zoals met een normale kroon. Lijkt mij toch dat die pakking wat olie meeneemt als je hem gebruikt en als er eenmaal een klein beetje olie langs is gegaan dan volgt de rest vanzelf.