Hydromodden van je horloge

Ik ben toch niet gek?

Misschien ook wel, bij het zoeken naar ‘Hydromod’ op dit forum zie ik alleen een post uit 2010. That’s it.

Waarom zou je dit doen? Verhogen waterdichtheid?.. Nee dit is voor mij niet echt een reden, ik doe mijn horloges altijd af als ik ga zwemmen. Maar het gebruik van niet geleidende olie of 3M Fluornert heeft mij ergens wel getrokken.

De manier waarop de olie het display van een horloge helemaal veranderd naar een LCD-esk beeld trekt mij keer op keer.

Dus op naar Bol.com en 1 dag later staat de bezorger voor de deur.

Om niet gelijk een Quartz Gshock naar de klote te helpen heb ik eerst een Casio MRW200 gekocht of te testen.

Het resultaat is mega verrassend goed gelukt wat vinden jullie do or don’t?

30 likes

Ik speel al een tijdje met de gedachten dit ook te doen. Welke olie heb je precies gebruikt? En heb je het horloge volledig ondergedompeld? Of langzaam gevuld met een pipet bijvoorbeeld?

Hier een heel topic. Incl linkjes naar “how to” videos.

Best wel cool.

BRB, even de GS quartz en een fles massageolie pakken

14 likes

Heb de best niet geleidende olie gezocht met de laagste vicositeit. Via Bol was dat Siliconen Olie met een vicositeit van 50cSt.

Heb een steriel schaaltje gepakt het horloge helemaal gedisassembled en onder olie in elkaar gezet om bubbelvorming te voorkomen. Dit heeft wel 2 pogingen gekost voordat alle bubbels eruit waren.

3 likes

Ziet er super uit :slight_smile: is best nog een idee om te doen.

Zit nu de hele kast vol met olie?

Geen idee hoe ik dit mij voor moet stellen.

wel even je rubbers controleren, anders heb je straks vetvlekken op je manchetten

2 likes

Ja, het hele (kwarts) uurwerk ligt in de olie. Origineel bedoeld om horloges die heel diep zouden moeten kunnen (zoals Sinn EZM 2B) nog beter tegen de druk bestand te laten zijn en super afleesbaar want geen reflectie.

Voorbeeldje (met dank aan @ReneSinn)

1 like

Hoe gaat het dan met het batterijtje?

Super! Heb je misschien wat meer foto’s? Evt ook van hoe het er uit zag zonder olie?

1 like

Nergens last van is niet geleidende olie dus geen kortsluiting o.i.d.

3 likes

Hmmm als ik het filmpje kijk denk ik, dat kan ik zelf ook wel. Maar of het in de praktijk ook werkelijk zo gemakkelijk gaat vraag ik me af.

Heb het zelf niet gedocumenteerd.

Maar dit filmpje is een goede illustratie:

4 likes

de viscositeit van die olie moet heel laag zijn, anders krijgen de wijzers teveel weerstand, maar als die te laag is, loopt de olie uit je kroon als je over 2 weken de wintertijd instelt

2 likes

Mineralenolie of siliconenolie (niet geleidende olie) met een waarde van 40-50cSt blijkt de sweetspot.

Van wat ik begreep heeft Siliconen als enige nadeel ten opzichte van Fluorinert FC40 dat het de wijzers/ dail heel licht geel verkleurd na jaren (was het geval bij Sinn horloges).

1 like

:point_up_2:
Klopt, maar moet zeggen dat ik het mooi vind staan

Zit ik me net te bedenken:

Batterijtje leeg: helemaal vergeten dat je deze met olie gevuld hebt, brengt hem nietsvermoedend naar de winkel voor een nieuw batterijtje…
:joy:

16 likes

Leuk projectje. Heb je meer foto’s?

giphy

21 likes