Hydromodden van je horloge

Cliffhanger…

1 like

Iets met een bol glaasje heeft de meeste impact.
Maar je kan natuurlijk ook voor het meer subtielere werk gaan.

Mijn volgende mod-klok is in ieder geval alweer onderweg :slight_smile:

1 like

Doet ie het weer? Batterijtje los of heb ik iets gemist?

Euh nee.
Die was echt wel stuk (zeker nadat ik wat heb gepoogd te “repareren”)

Ik heb meteen die avond dezelfde klok nog eens besteld.
De laatste foto is van dat nieuwste slachtoffer.

1 like

Ziet er goed uit!
Weet je misschien hoe je bij die casio de bezel wat lekkerder kan laten voelen… ik ben er normaal niet zo’n fan van…

Op z’n Vostoks ; beetje veer bijbuigen ?
Ik heb geen idee, heb bij deze twee alleen de band er af gehaald, backcase geopend en er een plens olie overheen gedonderd :slight_smile:

1 like

Cool hoe die luchtbel over de wijzers heen glijdt.

Dat noemt men nou vakmanschap :joy: :ok_hand:

2 likes

en je bent ook bezig met het hydromodden… kak…
Goed bezig!!!

1 like

Na een drietal pogingen (waarvan twee geslaagd) en een nieuw slachtoffer onderweg, dacht ik alle avonturen qua hydromodden wel zo’n beetje gehad te hebben…

Nope;

Na zo’n oliesessie zit alles onder de olie (goh)
Met name als je duikklokken onder handen neemt blijft er onder de bezel het een en ander hangen. Hierdoor lijkt het soms dagen lang alsof je horloge “zweet”.

Ik had het duikertje al in de afwasmachine hangen, maar voordat het programma ging lopen toch nog even snel op HF lopen loeren.

Geen mechanische poetsbeurt leek het advies, dan maar omhouden gedurende het douchen.


“Heeft die gek er als mod nou twee extra wijzers aan lopen schroeven?!??”
Nee, da’s een barst.
Toch nog bijna twee dagen van de klok kunnen genieten :slight_smile:

Ding heeft geen tikken gehad, niet gevallen, geen gekke druk op uitgeoefend.

Volgende keer toch maar opzettelijk een luchtbel laten zitten? Of met bubbelfolie in de weer? Maar waar heb je daar dan plek voor?
Holle spacers 3D printen?

Wat denken jullie?

Ik ga er niet van uit dat mijn onconventionele manier van lubriceren onder garantie gaat vallen.
Gelukkig heb ik uit een eerder experiment een niet werkende klok met prima behuizing over. Binnenkort heb ik dus sowieso een glibberende onderdelen swap-sessie.

To be continued dus.

10 likes

Sodemieter, het zit je niet mee!
In mijn Citizen zit geen luchtbel, zelfs geen heel klein luchtbelletje. Ook ik heb hem onder de behoorlijk warme douche helemaal schoongemaakt na de mod. Wellicht betere kwaliteit glas?
Volgende temperatuurschommeling wordt dit weekend met een alternatieve nieuwjaarsduik in zee. Heb er alle vertrouwen in…
Succes met de swap, ik hoop dat dit dan het ultieme resultaat oplevert.

Kolere, dat is balen zeg.
Zou de boel van binnen zo uitzetten dat de druk te hoog wordt?
Misschien dat de glaspakking uitgezet is en de druk op het glas te hoog is geworden?
Succes met swappen. Garantie zal idd niet of je moet blijven volhouden dat je hem met olie en al gekregen hebt :grin:

Het geeft wel te denken bij dit model, zou hij daarom zo goedkoop zijn? Hij kwam wel superdegelijk over tijdens zijn fiffer- bezoek :thinking:

:joy: gewoon inleveren joh.
“Ja echt geen idee wat er mee gebeurd is!”

En het is weer oliekliedertijd …
Uit eerdere sessies een werkende Casio Duro overgehouden met gebarsten glas en een niet werkende met ongehavend omhulsel.
Dat zou met het swappen van wat binnenwerk een compleet niet stukke unit moeten kunnen opleveren.
(ik kreeg nog een ander klokje binnen, die vullen we ook maar even)

Maar omdat ik warmte- en drukverschillen wil kunnen opvangen (gebroken glas = niet fijn) kwam het idee opzetten om opzettelijk een luchtbel te creëren.
Mijn eerder gevulde oranje monster (die het qua lekkage goed doet, dus die hoeven we nu niet bij te tanken) heeft er al een, dus een tweede als conversation piece is een beetje “meh”.
Laten we een enkele bubbel van wat bubbelplasic onder de caseback vrotten…

Niet dat daar plek voor is.

Plek gemaakt:


Lichtelijk voordeel: MOCHT de plastic ring neigingen ontwikkelen tot uitzetten, heeft ie daar nu een beetje plek voor.

Leerpunten:
Onder olie is het vrij lastig om te zien of al het plastic exact zit waar je het hebben moet. Protip : volgende keer gekleurde folie gebruiken …
Ook is het met beoliede klauwen lastig googelen hoe je die stem los krijgt in zo’n Casio (je moet op een beetje vreemd plekje duwen)

Maar al met al lijkt dit een succesvolle exercitie ze zijn geweest.

13 likes

Nice… Creatieve oplossing om een onzichtbare luchtbel te creëeren!

1 like

Ben van het weekend ook even wezen modderen. Aanmodderen zo gezegd.
Had het idee om een horloge zo te maken dat het leek alsof ie was volgelopen met zeewater.
Na heel lang zoeken eindelijk een geschikt horloge met witte plaat gevonden. Olie besteld en op zoek gegaan naar een kleurstof voor de olie.
Die bleek na veel geprobeerd te hebben gewoon leverbaar bij de website van de olie :drooling_face:

Het resultaat is wel grappig. Wat minder grappig is is dat het uurwerk het niet meer doet.
De secondewijzer blijft hangen in de olie. Het lijkt alsof ie teveel weerstand ondervindt.
Zodra de olie aan de andere kant is tikte de wijzer in eerste instantie weer door om vervolgens weer in de olie te blijven hangen.
Heb het horloge geprobeerd helemaal te vullen en toen deed ie het niet meer. De wijzer tikt maar net niet krachtig genoeg om z’n slag af te maken lijkt het.
Heb het horloge nu weer leeg maar de wijzer blijft helaas op z’n plek heen en weer tikken.
Misschien dat de batterij net aan het einde van z’n Latijn is en dat dit net de druppel (:sweat_smile:) was of het uurwerk is gewoon naar de klote :thinking:
Van de week nog even een batterijwissel proberen en anders een enkeltje naar het gratis gedeelte :woozy_face:

7 likes

Jammer dat hij het niet meer doet… Wel een super gaaf idee!

1 like

Als je de bel bij de datum houdt, dan lijkt het gewoon op een Rolex. :rofl:

4 likes

Eigenlijk zou je ‘dubbel glas’ moeten gebruiken en de tussen ruimte vullen met de olie. Dan werkt het vast.
Zou alleen niet weten hoe je daar op maat en gevuld (zonder lekkage) dubbel glas in zet.

1 like