Ik vraag me af welke horloges/stijlen van horloges/horlogemerken jullie koud laten.
Ik merk dat dit bij mij een momentopname is, maar toch zeer uitgesproken.
Vroeger leek een Cartier tank op een lederen band mij helemaal niets. Nu spreekt het me zo aan dat ik er al zo één rond mijn pols kan zien.
Hetzelfde met bijvoorbeeld een Mudmaster. Vroeger zou ik nog niet met een stok op zo’n ding geslagen hebben. Nu lijkt het me cool om er af en toe één te kunnen dragen en te zien wat het allemaal kan doen.
Op dit moment zijn er enkele uitgesproken “icks” in mijn smakenpallet. Deze zijn:
Fliegers. De stijl zegt me gewoon niets. Ik zie er regelmatig passeren, maar het laat me helemaal koud. Maakt niet uit of ze eenvoudig of stampvol met info staan, ze doen me niets
Nomos horloges. In het verlengde allicht Bauhaus. Hier kan ik op foto’s de afwerking nog wel appreciëren, maar ik voel geen enkele drang om een te proberen. Ik zie er toch regelmatig één opduiken in jullie lijstjes, dus ze worden duidelijk wel geapprecieerd. Wie weet klikt het toch als ik er eens één pas.
milanese/mesh bracelet. Mijn haar gaan 9 van de 10 keer overeind staan. Al kan ik me voorstellen dat het wel aangenaam draagt. Gek is wel, dat ik het af en toe wel heel geslaagd vindt.
Bij een seamaster staat het zo gek niet. En ik zag onlangs een CASIO euro met vergulde elementen met een complementaire mesh band, heel mooi was dat. Vreemde tweestrijd.
Ben benieuwd naar jullie no go’s (en de evolutie hierin).
divers: ik wil écht een diver in de collectie maar ik vind ze allemaal gatlelijk. Grand Seiko: als Seiko ‘fanboy’ wil ik uiteraard ook eens de premium Seiko om m’n pols ervaren maar… ik vind geen enkele mooi genoeg om er een bepaald bedrag aan te geven. en zo kan ik best nog wel even doorgaan maar dan wijk ik af denk ik?
dus bij deze: afknappers: divers en cyclops.
Wat laat me koud? Volgens mij bedoel je ook wel wat staat je tegen? Wat me koud laat is moeilijker te benoemen want dat raakt toch al gauw in de vergetelheid na het te hebben gezien. Wat me tegen staat blijft zeker langer bij.
Vast controversieel, maar over het algemeen dingen die erg lijken op Rolex divers en allicht zelfs de explorer en andere tool watches. Hun dressers kan ik wel waarderen, maar de submariner kan ik maar niet voor opwarmen. Dat dat dan ook nog gekopieerd wordt wil er bij mij echt niet in (en het spreekt voor zich dat kopieën (zelfs die echte homages worden genoemd) uit den boze zijn. Maar het mag ook gezegd worden als iets net voldoende afstand neemt en toch iets eigens toevoegt, zoals de Traska Commuter en Summiteer, of de Borealis Sintra. Dat mag van mij prima en zelfs vaak leuker dan de inspiratie.)
Veel divers willen er bij mij ook niet in, maar heb voldoende commentaar en ook voldoende interesse (en een tweede poging tot binding op komst) om het niet uit te sluiten.
Casio (retro) digitale horloges en veruit de meeste G-Shocks dat wekt bij mij aversie op.
Ik heb ook weinig met het soort klassieke flieger dat jij toont, maar heb er ook niet heel sterk iets op tegen.
Veruit de meeste gem set cases hoeft van mij ook totaal niet, totdat ik het ronduit verspillend vind.
Ik heb mijn smaken en beter leren kennen en heb mijn horizon verbreed de afgelopen jaren…
Geinig. Hoe t maar weer blijkt dat smaken zo kunnen verschillen (maar goed ook)
Wat jij ervaart bij fliegers heb ik met Divers…het type trekt me al jaren niet en nu nog steeds eigenlijk niet. Al is t een populair type dus ik blijf er altijd naar kijken , maar wordt er gewoon niet warm van. Al kan ik ook niet van afkeer spreken. Fliegers kan ik wel apprecieren.
Stalen banden…niet mijn ding. Mogelijk omdat ze 90 vd 100x met een Diver komen. Wie zal t zeggen.
Mesh daarentegen… Zag laatst paar klokjes hier voorbij komen welke ik werkelijk prachtig vond. Mede ook door de mesh.
Vorige week dus een mesh band aangeschaft maar nog niets mee gedaan.
Gshocks, allicht praktisch, maar niet stijlvol. Geen sierraad. Heb er niets mee uit estetisch oogpunt.
Heb zelf een gps/harstlag klokje maar puur voor functie. 0 gevoel bij verder. En ick bij de gedachten om t buiten t sporten om t le dragen. Zelfde gevoel heb ik bij gshocks/casio’s. Design behoort bij een activiteit.
Zoals ik ook geen lycra draag tijdens t winkelen, maar wel t fijnst is bij mtb-en.
Ik ben gedraaid vwb Panerai’s. Vond ze altijd te groot, te lomp. Zeker in combi met mijn polsjes. Dat laatste is niet veranderd en zal er nooit een in mijn collectie komen, maar ik kan de designstijl vh merk nu wel waarderen.
Ik hou niet van:
Omega
Cartier
Rolex
Tag heuer
Seiko 5 (behalve de nieuwe zonder kader met 5 in)
Breitling
Panerai
Invicta
Tudor
Dit is puur qua uiterlijk en niet qua techniek, ik weet dat veel van deze merken horloge technisch prachtige horloge’s maken.
Maar ik vind ze niet mooi en zou er nooit horloge’s van kopen.
Ik hou van:
Meistersinger
Seiko
Grand seiko
Tissot
Citizen
Maurice lacroix
Bulova
G-shock
VC wel onbetaalbaar
Arnold & son wel onbetaalbaar
JLC redelijk onbetaalbaar
Festina
Frederic constant
Er zullen bij beiden nog wel zijn waar ik niet direct opkom maar deze komen nu naar voor .
Met grand seiko als grail en arnold en son of VC als nooit te kunnen kopen grail
Ik vind het altijd wat jammer als mensen de zoekfunctie niet weten te vinden.
Bovendien kun je wat mij betreft ook iets meer moeite in de titel steken.
Overigens heb je ongelijk over Nomos. Prachtig merk. De Fliegers… Tja, ik heb het ook vier keer geprobeerd, en ze zijn inderdaad kut, op één of andere manier.
Verder heb ik hier een redelijk definitieve lijst geschreven:
Twee jaar later staat die lijst als een huis met uitzondering van de ronde datum en de datum op half vijf.
Uit piëteit noemde ik toen niet wat voor een teringhekel ik aan mods, hommages en kopieën heb. Dat laat ik tegenwoordig niet meer na.
Begrijp wat je bedoelt. Persoonlijk meer het gevoel dat het een kwestie van evolutie is van je eigen smaak dankzij je persoonlijke horloge reis. Veel lezen, passen, bekijken en ervaren vergroot en veranderd je blikveld.
Kennis van de techniek, de historie, de merken, de modellen en alle verschillende stijlen geeft andere inzichten. Reviews op internet en van HF leden kunnen je mening ook veranderen en beïnvloeden.
Het is net als met wijn of single malt whisky, je smaak verandert en evolueert. Hierdoor kijk ik nu anders aan tegen stijlen die ik eerder niet aansprekend vond, zoals field watches of fliegers. Dat kan ik nu wel waarderen.
Wat mij immer nog niet aanspreekt zijn open heart, skeletons, kopieën en G shocks.
De relevantie van de gelinkte thread heb ik niet onderzocht, maar uit de snippers lijkt men te kunnen opmaken dat het gaat om diverse details of elementen die je doen afknappen op een horloge. Hoewel ik de titel van deze thread niet snap (Ick?) is het onderwerp voor mij anders. Ik heb hier dan ook anders gereageerd dan dat ik zou doen in de gelinkte discussie of op de vraag wat ik niet kan waarderen in een horloge.
Nee hoor, TS vraagt in andere thread om merken, modellen of details waar je op afknapt.
Wat niet weg neemt dat iedereen elk topic mag openen wat hij wil. Evengoed wijs ik nieuwere leden altijd graag op het bestaan van de zoekfunctie, ter leering ende vermaeck.
Soms is een beetje verversing of verfijning ook leuk. Hoewel ik de titel nog steeds niet snap, vind ik het onderwerp duidelijker dan als alles maar te boven mag komen over wat je niet leuk zou vinden.
Overigens zoek ik regelmatig op enige discussie over kleinere merken of modellen en kom dan zo weinig tegen dat ik wellicht een tikkeltje afknap op de zoekfunctie
Verder cyclops lelijker dan lelijk.
Mercedes hands, zó triest.
NATO met zo’n teruggestoken flap, zwakbegaafd gewoon.
Open hart, gadver.
Skeleton wijzers, heel erg jammer bij de Bulgari Octo.
Maar als je wegblijft van je aversies valt het allemaal best mee. Het blijft een smaakzaak gelukkig.
Dat kan bij de grotere merken al zo zijn. Ik heb fatsoenlijk leesmateriaal over mijn Grand Seiko SGBN013 gezocht, maar er is op heel internet veel, veel minder over te vinden dan over de SBGN003/005 sport modellen, zeg maar.
Maar wat betreft die vraagstelling… Het hangt er maar van af wat je onder koud laten verstaat. Ik kan roepen dat Tissot en Longines me koud laten omdat ze oversized mallwatch shlock produceren met te kleine uurwerken voor de kast, maar de realiteit is dat bijna ieder merk ooit wel een heel erg mooi horloge heeft ontworpen.
Zelfs Gerald Genta heeft ooit de Polerouter verzonnen voordat hij bij de zielloze patrijspoort uit kwam.
Dat overkomt mij regelmatig. Vaak vind ik op WUS nog wel iets. Juist fora zijn vaak goed in het minder belichte te belichten. Tegelijkertijd versterken ze ook de gekte rondom het overbelichte.
Metalen schakelbanden
Horloges met geïntegreerde banden
Horloges met LCD scherm
Smartwatches
Analoge horloges met ook nog een LCD scherm
Jump hour horloges
Duikers met heliumventiel
Royal Oak
Nautilus
Polerouter
Gerald Genta ontwerpen in het algemeen
Grand Seiko