Icoon

Een Apple Watch is geen (pols)horloge, het is een smartwatch :wink: Imo zit er wel een groot verschil tussen.

3 likes

Net zoals de G-shock en ander digitaal spul hierboven?

1 like

Ja inderdaad!

Leuk topic dit!

Dank!,

1 like

Een apple watch is gemaakt om te gebruiken icm met een iphone. Een G-Shock is gewoon een opzichzelf staand horloge dat je zonder verdere andere aparaten kan gebruiken.

Agree to disagree.
Het heeft ervoor gezorgd dat een hele generatie nu een Iphone met sensoren om zijn pols kan binden. Erg handig hoor zo’n smartwatch. Zit helaas maar een korte houdbaarheidsdatum op. Niet iets dat van generatie op generatie gaat :joy: zoiets noem ik een gadget.
Een horloge is iets anders vind ik (en 99% van de horloge liefhebbers), maar als jij het een Iconische horloge vindt is dat toch prima ?

1 like

Feit dat de Apple Watch dit soort discussies losmaakt is wat mij betreft onlosmakelijk verbonden aan de iconische waarde van dit horloge.
past zo thuis in het rijtje:
Cartier Santos
Rolex Oyster
Eerste Seiko Quartz
AP Royal Oak

1 like

Wat mij betreft niet omdat het geen horloge is. :wink:

Een Seiko Astron is wel een super belangrijk horloge. Maar imo niet echt een super iconisch horloge.

1 like

Eerst es de betekenis van “iconisch”:

http://www.betekenis-definitie.nl/Iconisch

Beeldbepalend dus.

In dat opzicht lijkt een iphonewatch inderdaad iconisch. Vraag is of het een horloge is zoals liefhebbers t zien/bedoelen.

Als ik “iconic watches” google kom ik veel hier genoemde tegen. Daytona, navitimer, reverso,…
Dat zijn dus heel herkenbare horloges.

Als ik dus aan zwitserse (haute) horlogerie denk zie ik meteen de 2 die ik noemde. En doe er nog de zwitserse stationsklok bij, want zo tekent mn kleine een horloge

Het horloge is ook van ontgonnen erts. De Koh-i-Noor is ooit gevonden, maar toen wel degelijk gemaakt. Je trekt ze niet met facetjes er aan uit de modder hoor.

Daar zitten vaklui aan te modderen. Net als dat je van rauw erts een kast maakt. Of van rauwe saffier een glas slijpt.

Staal is er genoeg van. Ruwe edelstenen in die groottes en kleuren niet. Je snapt mn punt maar draait er omheen :wink:

Een mechanisch horloge is een raar gadget in de ogen van een smartwatch-tiener. Da’s allemaal erg subjectief. Sterker nog, het is totaal arbitrair.

Mijn GS is ook geen mechanisch horloge. Is het dan niet echt?

Feit is dat een applewatch een horloge is, wat om de pols gedragen wordt.

1 like

Natuurlijk is een GS echt. Maar je snapt mijn punt wel

Een Apple watch is een smartwatch. En voor mij geen icoon

Verder vind ik alles best wat ieder zijn of haar mening is👌

2 likes

Nee, ik snap je punt maar vind het onzin. :slight_smile: Jammer dat we er geen toog met een pilsje bij hebben. Of een terrasje met een goeie koffie.

Da’s nou precies het hete hangijzer. Het is allemaal zo subjectief.

Deze discussiedraadjes over iconen komen altijd weer voorbij, en altijd verzanden ze in welles-nietes gereutel. :slight_smile:

1 like

Ja maar dat is ook leuk aan een discussie
Stel je voor dat iedereen het met elkaar eens is
Ook niet leuk. Toch?

Exact dit dus!

Vooruit dan, omdat jij het bent mag het. Zal straks de goedkeuring doorgeven aan de commisie.

:wink:

Niet alles waar je de tijd kunt op aflezen is een horloge, de Applewatch is voor mij (maar dan ben ik waarschijnlijk ook weer een van die oudjes) geen horloge maar een uitbreiding van je Apple Iphone… Niemand bij z’n volle verstand koopt zo’n Apple Smarttwatch als hij niet de bedoeling heeft om die te verbinden met z’n Iphone. En neen men koopt niet eerst een Apple Smartwatch om er dan een Iphone bij te kopen :wink:

3 likes

Dit verzin je zelf. Van Dale vindt van wel:

Betekenis 'horloge’
hor·lo·ge (het; o; meervoud: horloges)
1 om de pols of in een zak gedragen klokje

Ik begrijp eigenlijk niet waarom hier zoveel verzet tegen is.

Wat jij er verder zelf ook van moge vinden, de indignatie van een stel bejaarde hobbyisten die vinden dat er een balansveer in een horloge dient te zitten zal niets veranderen aan het feit dat de apple watch door de dragers als horloge wordt gezien, en verandert ook niets aan de populariteit van wearables, of ze nu Android, Pebble of iOS gebaseerd zijn.

Kijk, ikzelf vind het ook niet echt aanvoelen als een proper horloge, maar ik besef dat mijn mening van nul en generlei waarde is.

2 likes

Neen, ik blijf erbij dat niet alles waar je de tijd kunt op aflezen een horloge is, ik kan op mijn computer ook de tijd aflezen daarom is dat nog geen horloge :wink: eerste probleem is al van de kaart…

Omdat een smart watch nu eenmaal geen horloge is maar een instrument dat je om je pols draagt waar je ook de tijd kunt op aflezen (net zoals op mijn computer).

Wat je ook mag denken van mij ik ben echt niet verontwaardigd omdat er in een horloge geen balansveer zou zitten hoor :wink: Ik ben zoals je terecht opmerkt oud genoeg om de hele evolutie van bijvoorbeeld quartz te hebben meegemaakt (zowel de analoge als digitale quartz zowel met LED als met LCD) en toch kan ik die als echte horloges zien (ja zelfs jouw GS :wink:).

Als je zelf het niet echt als een horloge kunt aanzien waarom dan strijd voeren tegen de windmolens? En dat mijn mening zelfs minder dan nul waard is weet ik ook al veel langer dan vandaag, maar altijd je mond houden…
Zoals Martin Niemöller ooit schreef:

Als die Nazis die Kommunisten holten, habe ich geschwiegen;
    ich war ja kein Kommunist.

Als sie die Sozialdemokraten einsperrten, habe ich geschwiegen;
    ich war ja kein Sozialdemokrat.

Als sie die Gewerkschafter holten, habe ich nicht protestiert;
    ich war ja kein Gewerkschafter.

Als sie die Juden holten, habe ich nicht protestiert;
    ich war ja kein Jude.

Als sie mich holten,
    gab es keinen mehr, der protestieren konnte.

Noem mij Sancho Panza, ome Quichote.

Ik geloof dat je dingen omdraait. Ik denk dat wij degenen zijn die tegen windmolens strijden met onze “echte horloges”. :slight_smile:

Da’s al.

2 likes