Wel van de oorspronkelijke fabrikant, maar een heruitgave.
De geschiedenis van de Seiko Tuna lijkt me bekend.
Daarnaast, tussen alle Rolexen, Omegas en de incidentele Casio, ook een James Bond horloge, uit For Your Eyes Only.
Deze staat nog bij mij op de lijst, maar dan zal ik de rest van mân iconen moeten verkopen⊠Keuzes!
(plaatje geleend van ât web)
Heb lang geaarzeld, want ik wilde niet korzelig overkomen Maar zo is deze IMHO niet iconisch, om de reden die je zelf noemt. een kleine secondewijzer i.p.v. een centraal exemplaar. Die centrale secondewijzer, i.c.m. met een hoogwaardig uurwerk, maakt het juist het perfecte instrument voor het uitvoeren van de taken van de Beobachter. De Flieger kreeg deze overigens niet mee
Ik snap wat je bedoelt. Gelukkig gaat het maar om één modellijn.
Ik bedacht me achteraf trouwens dat ik beter de Radiomir had kunnen posten, het oermodel waarin je de roots als zakhorloge nog herkent. En sandwich dials zijn natuurlijk ook wel een iconisch PAM element!
De Cartier Tank die @Riddler post hoort er trouwens zeker ook bij! Oudste horlogemodel dat nog steeds in productie is!
Is de Cartier Santos niet het oudste productiemodel?
Daarom zeg ik ook orgineel zonder small second. Desondanks dat is de Stowa flieger 1 vd 5 orginals.
Op mijn wijzerplaat zit alleen maar de small second omdat ik perse het unitas uurwerk wou.
Oef, goeie. Wat maakt dat iets een icoon wordt? Ik denk dat de PR516 een aantal eigenschappen / elementen had die destijds nog niet veel vertoond waren. Volgens mij was het een van de eerste sporthorloges met een geĂŻntegreerde stalen band, en verder als stijlelement de zwevende indices die het samen met de blauwe sunburst wijzerplaat tot een heel geliefd horloge maakte.
De 516 reeks bestaat nog steeds en is volgens mij nog steeds populair. Er zitten stijlelementen van het origineel in, maar gaat wel met zân tijd mee.
âProductiemodelâ is een nogal ruim begrip, maar inderdaad de Santos is het eerste polshorloge in de vorm zoals we dat nu kennen.
Doet in ongebruikte staat zoân 45k, dus als jouw collectie 45k waard is mag je niet echt klagen denk ik
Correctie, ik zie net dat de blauwe 5711 richting 50k gaat. Lijstprijs is de helft. Mooiste stalen horloge, maar geen 50k waard lijkt me
Blijft prachtig! Maar die prijzen de laatste tijd, bizar!
Toch moet er van een horloge wel een bepaald aantal gemaakt zijn voordat ik hem iconisch zou noemen. Zoân F91-W is de meest iconisch Casio ook omdat er gewoon het meeste van gemaakt zijn.
Nogal, inderdaad. Twee van de grootste clichĂ©âs in de horlogewereld naast de immer aanwezige SKX om mee te tuinieren.
Allemaal clichĂ©âs van jewelste.
Maar ik denk dat als je het buiten de horlogewereld gaat zoeken, er toch andere iconen zijn. Ook van Rolex, dat weer wel.
De Day Date presitential in goud met goud en meer goud. Spuuglelijk, veuls te geel, maar iedere diplomaat en hip-hopper wil er eentje.
Kortom ben ik het al jaren met Mark Twain eens:
Whenever you find yourself on the side of the majority, it is time to reform.
Geen goed argument, vrees ik.
Neem nu de Koh-i-Noor diamant. Er is er maar eentje van, maar wat een icoon in de edelstenenwereld.
Argument kan wel dienen natuurlijk kijk naar de Ford-T of de VW Kever beiden zijn iconen in autoland voornamelijk omdat er zoveel van gemaakt zijn.
Of zijn er zoveel van gemaakt omdat ze als iconisch werden gezien?
Het omdraaien van oorzaak en gevolg is wel een erg menselijke neiging. Zo brengt economische groei betere educatie en rijkdom een hoger IQ, terwijl velen die zaken omkeren.
Ik denk niet dat er destijds gekozen werd omdat het een Iconische Auto was⊠er werd eerder voor gekozen omdat het een âbetaalbareâ auto was.
Het iconische aan die autoâs is eigenlijk er altijd gekomen na de stopzetting van de productie⊠een voorbeeld van jouw redenering is volgens mij bijvoorbeeld een âOmega Speedyâ dikwijls gekocht omdat het een iconisch uurwerk is.
Edelstenen zijn heel wat anders dan horloges.
Er zijn veel van gemaakt omdat het goede autoâs waren. Vervolgens werden ze iconisch.
Waarom? Het zijn beiden inherent onnodige spullen die voor verzamelaars en liefhebbers een soort âwat-de-gek-er-voor-geeftâ cachet hebben.
Los van de vraag wat een auto dan wel niet âgoedâ maakt ga je hier heel erg kort door de bocht. De mate van populariteit en herkenbaarheid van een goed zijn niet zo makkelijk te voorspellen en kwantificeren als men zou willen, anders zou alles wat iedereen maakte iconisch zijn.
Het heeft te maken met ontwerp, de zeitgeist, de levenscyclus van het object, influencers die er mee gezien zijn en uiteraard met de bereikbaarheid (of juist niet) voor de gewone burger.
Ik denk dat wij niet eens een universeel geldende definitie van een icoon af kunnen spreken, laat staan uitleggen waarom iets precies iconisch is geworden.