Ik ben klaar

Ja.
Ik mag alles repareren. Het is een erkende studie, met een erkend diploma “uurwerkhersteller”. Zoals in mijn openingspost het ik nagenoeg alle principes gezien en ben er in onderwezen.

Uiteraard is het net als op de timmerschool; het timmeren leer je in de praktijk. Zo ook met de horloges en de klokken. De basis is er. Ik kan op traditionele wijze de uurwerken repareren en zelf onderdelen maken/aanpassen.

Dank jullie allemaal hartelijk voor de felicitaties!
78 reacties. Overweldigend.

Voor diegene die zich afvragen wat nu…?

Heb ik het volgende bedacht:
Op mijn werk heb ik de mogelijkheid vrije uren bij te kopen. Dit wilde ik doen zodanig dat ik (om te beginnen) 1 dag in de twee weken vrij ben.
Die dag ga ik profesioneel uurwerken herstellen. Van horloges tot klokken tot antiek.
Op deze manier kan ik deze mooie hobby enigszins professioneel uitvoeren, zonder er van te hoeven leven. het is natuurlijk wel de bedoeling dat het dagje (en wellicht ook nog steeds een avondje en een middag ofzo in het weekend) de kosten dekken van de gekochte dag. Of liever zodanig dat ik ook nog een keer mijn grail kan kopen :wink:

Nogmaals bedankt en jullie zullen nog van me horen, want het idee van “Dorfmeister” staat me toch wel aan.

Hartelijke groet

Corné, uurwerkhersteller (nog één keer, omdat het zo goed klinkt :slight_smile:)

4 likes

Mooi, en dat is nog in de buurt ook. Misschien iets voor mij volgend jaar (heb dit jaar nog wat andere cursussen te doen :slight_smile: )
Bedankt voor de informatie.

Hoi Corn, gefeliciteerd, enne…we kunnen jou dus alle reparaties toesturen die we zelf niet aankunnen :wink: Kun je aan onderdelen van alle merken komen (ook certina) want dan heb ik misschien wel een paar dingetjes die geen haast hebben…

Van harte gefeliciteerd met dit resultaat! Wat een volharding, wat een doorzettingsvermogen, wat een geweldige inzet. Ik hoop van ganser harte, dat je mooie inkomsten weet te genereren uit je nieuwe professie en dat je heel veel voldoening uit dat werk haalt.
Een diepe buiging!

Van harte met deze prestatie.

Amaai, top. Dikke proficiat van een mede-Antwerpenaar.

Knap gedaan. De volhouder wint !
Gefeliciteerd en nu maar verder met het blijven bijhouden van je uit de hand gelopen hobby.

Proficiat! :+1:

Hi Corn,

Wat leuk dat je een diploma hebt behaald voor uurwerkmaker.ik start in september ook met de opleiding aan het TNA voor uurwerkmaker.
Het is altijd een droom geweest om als uurwerkmaker aan de slag te kunnen gaan.
Heb je enig advies voor mij ?

Groeten
Sven Braeckmans

Ach jij kunt weer andere dingen. Bijvoorbeeld met je ogen nog half dicht een dubbele tosti met curry én ketchup in elkaar vouwen als ontbijt.

4 likes

Die met ketchup erbij heb ik nog niet helemaal onder de knie, maar met curry gaat inmiddels vlekkeloos(:upside_down:) ja.

1 like

Ik weet nog dat je net begon. Toen zat de curry van je hipster baard tot je alto oorbellen. :upside_down_face:

Geweldig Corné. Gefeliciteerd

Dat schreeuwt om een èchte Kabaalstra-werkbank!

Nou, mocht je open staan, ik heb wel een paar klusjes voor je. Laat maar weten of je dat (al) wilt!
Zeer gefeliciteerd, super knap, keep it up.
Maareh…dagen kopen? Is het geen idee om je contract van 100% naar 80% te brengen bijvoorbeeld?
Groet,
Victor

Hoi Svenski,
Een tip is om die werkstukken die mee moet brengen zo stuk mogelijk te laten zijn.
Hoe meer er stuk is hoe meer je leert.

Hi Corn,

Moet ge u eigen werkjes mee brengen?
Wat doe je zo het eerste jaar ? Hoe zijn de examens ? Veel praktische of theorie ?

Gr sven

Ja. Je eigen werkstukken. Je begint eenvoudig, maar dan komt direct het eerste zoekwerk (of je moet nog een opwindwekker hebben staan) Want daar begin je mee. De wekker.
Dan volgt snel de pendule klok en na de kest zo een beetje ga je je verdiepen in de westminster klok.
Maar die moet je echt allemaal zelf meebrengen.
De opleiding is voor 90% praktisch van aard, maar zonder theorie kan je niet.
Dit valt allemaal erg mee en tijdens de les wordt veel herhaald.

De exames zijn zeer goed te doen. Maar een paar keer de theorie lezen kan geen kwaad. Tijdens het examen wordt er veel naar praktische zaken gevraagd. Dit heb je allemaal in de les gehad. Geen punt.

Leuk trouwens zeg dat jee gaat beginnen. Hoop dat de reis er naar toe meevalt. Dat kan een behoorlijke afknapper zijn als je net als mijn maatje zo een 45 minuten stil staat in Antwerpen en dat dan 2 keer per week.

Heel veel succes. Ik hoop dat je met net zo veel plezier als ik naar de heer Franssens gaat. Doe hem de groeten

Wat gaaf. Heel veel respect. Geniet van alles wat dit harde werk je gaat opleveren!

1 like