Ik ben Mick, 58 jaar en een horloge snob

Welkom bij de club.

1 like

Welkom hier!

Daar ben ik het dan heel erg niet mee eens. Seiko opereert nog steeds in een gebied waar je tussen de 200 en 350.000 Euro alles onder de zon kunt kopen, van een Seiko 5 die nog steeds waterdicht is, nog steeds een shockproof uurwerk heeft, en nog steeds de kroon op 4 heeft staan tot aan een constant force tourbillon stukje haute horlogerie die niet veel bedrijven op de planeet maken.

Dat Seiko aan de onderkant van de markt de grijze handel aan heeft gepakt wil niet zeggen dat een Turtle of Samurai plotseling “duur” zijn, het is gewoon puur dat de grabbelton van grijze import aan is gepakt. Een SKX moest 350 Euro kosten, op zeker moment was de listprijs ook 400 Euro. Dat je ze voor 150-250 Euro kon scoren bij partijen als eGlobalCentral die gewoon BTW en import fraude aan het plegen waren was toen ook al raar.

Dat ze dus de onderkant van de markt met Pulsar, Lorus en Orient bedienen, de grijze handel in Seiko’s aan hebben gepakt om die in het middensegment van 300-3000 Euro te positioneren, en Grand Seiko daarboven te plaatsen is gewoon goede branding, want met de grabbelton krijg je erosie van de perceptie van het merk.

Als jij die Lorus cool vindt, en dat is hij ook gewoon, dan moet je 'm gewoon bestellen en dragen. Hij heeft een eigen smoel, maar ik zou het geen Pogue noemen, want het is geen automatische column wheel chronograaf.

Merk op dat een Astron in 1969, net als een Grand Seiko, Lord Marvel, King Seiko, en zo verder ook geen goedkope units waren.

En nog steeds. Als je een Alpinist van 750 Euro naast een Hamilton van 750 Euro legt hebben we het over betere AR coating op de Seiko, is het uurwerk in beide gevallen een massa-productie werkpaard, en heb ik moeite om de Hamilton boven de Seiko te verkiezen.

Als je dan kijkt wat je bij de Swatch groep nog voor 300 Euro koopt versus de gemiddelde Seiko 5, tja, dan moet je concluderen dat die Seiko niet slecht boert.

Grappig genoeg is de enige Citizen die ik in de verzameling heb een Eco Drive quartzje wat 3200 Euro list moest kosten. Ook Citizen doet tegenwoordig in de horloges van 3000-7000 Euro als je naar The Citizen en de 0100 kijkt. En die horloges zijn ook hun geld waard.

Maar nogmaals, die Lorus is gewoon cool, het uurwerk is een beproefde tank, dus waarom niet?

Dat een bedrijf keuzes maakt in de positionering zou jou de pies niet lauw moeten maken.

14 likes

Bedankt voor het delen van het verhaal. Ik zag in de tekst staan.

“je kunt tegenwoordig het uurwerk hacken.” Kan iemand mij vertellen wat dit is. Alvast bedankt.

1 like

Dat de secondewijzer stopt zodra je de kroon uittrekt bij tijdverzetten.

3 likes

Ik kreeg een notificatie.

Welkom op HF!

1 like

Welkom op HF Mick. Geniet van je persoonlijke horloge reis

1 like

Dank voor jullie warme welkom.
Kennelijk is mijn zogenaamd grappige titel niet door eenieder begrepen; ik ben hier al een tijdje, zo’n 20 jaar. :sweat_smile:

Maakt ook niet uit. Ging mij om het gegeven dat ik, ondanks dat ik de echt dure horloges al lang geleden afgezworen heb, kennelijk nog altijd iets van een snob in mij heb. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat je een snob bent als je een duur horloge hebt, maar wel als je zoals ik kennelijk toch moeite hebt met het dragen van een merk zonder ‘street cred’.

Anyway, ik denk dat mn volgende horloge een Citizen Promaster eco drive wordt…

2 likes

Hallo Mick,

Ik ben Joris en ik ben verslaafd.

5 likes

Ik snap wel wat je bedoelt Mick. Ik heb hier ook wel “last” van. Lorus is gewoon net ff wat minder cool. Heeft niet direct met de prijs te maken denk ik want Casio vind ik bijvoorbeeld dan weer wel cool. Maarja, dat dat een beetje hokjesgeest is kan ik dan weer niet ontkennen.

3 likes

Hehehehe… Tja, je schreef je topic als een voorstel-topic, dan krijg je dat. Post hier wat actiever, en mensen weten dat je er bent, zeg maar. Ik had niet op je user geklikt om te kijken hoe je profiel er uit zag, in ieder geval. :slight_smile:

Lorus is al 40 jaar lang bekend als een merk wat goedkopere doch betrouwbare horloges maakt. Wat bedoel je met street cred?

Als je met “street cred” bedoelt of het horloge onderdeel is van een hype-cycle, dan is de Lorus dat niet. Maar ze hebben verder een goeie reputatie onder mensen die gewoon gewoon een horloge nodig hebben.

Velen daarvan zijn groot. Ik ben ooit begonnen met twee über drukke en 44mm grote Promaster Sky horloges, en ik heb dat afgezworen. Deels omdat ik vind dat ik te oud ben geworden voor dat soort onzin, deels omdat het niet comfortabel droeg, en deels ook omdat ze er gewoon niet netjes uitzagen zodra je er ook maar over dacht een overhemd aan te doen.

Ik ben wel een snob, dus ik zou zeggen kijk eens naar een wat dressier model. Mij bevalt dit een stuk beter:

• Eco Drive :white_check_mark:
  • Perpetual calendar :white_check_mark:
  • 38mm :white_check_mark:
  • Nog steeds gewoon 100m waterdicht :white_check_mark:
  • Licht als een veertje :white_check_mark:

Da’s een poepje comfortabeler om de pols.

Voor wie nu denkt “hee, probeert hij daar nou het budget met een factor 20 te verhogen?” - er zijn ook Eco Drives / Solar horloges te vinden met een aardig ontwerp die geen 1000 Euro kosten.

3 likes

Ik heb ook wel.wat dressy horloges. Maar ik heb nu eenmaal een zwak voor tool watches, en vooral duikers. Zeker sinds ik eigenlijk bij veel van mijn horloges tegenwoordig mn leesbril nodig heb om te zien hoe laat het is… :sweat_smile:

2 likes

Goedemorgen Mick en welkom terug bij deze grote familie, waarin wij graag een handje helpen om iemand met ons mee de goot der uurwerken in te trekken! :joy:

Maar 1 ding snap ik niet zo goed? Wie probeer je waarvan te overtuigen?

Ik krijg de indruk dat je ons wil overtuigen om jou te overtuigen, deze Lorus te kopen en dat het value for money is. :sweat_smile:

Alle gekheid weer even op een stokje, ik zeg altijd: What ever floats your boat and tickles your pickle.

Fijne voortzetting en op naar jouw 25 jarige jubileum hier op het forum!

2 likes

Ach, ik vond het gewoon een interessant gegeven dat ik blijkbaar toch moeite heb met een Lorus om mijn pols, terwijl ik normaal gesproken helemaal geen merkenfreak ben. Dat vind ik een interessant fenomeen en wilde ik even met jullie delen… En ik verwacht dat er wel forumleden zijn die zich hierin herkennen.

1 like

Er zijn ook prima afleesbare sporthorloges te vinden zonder dat het kermis wordt, of per se een duikhorloge is. Dit koop je voor 500 pietermannen, is super titanium, nog steeds een volwassen 40mm sporthorloge, en zeker comfortabel:

Een CB0260-81E.

Of de geïntegreerde Zenshin AW0130-85XE. 39x9mm, ook titaan. Die is 349. Nipt duurder dan een Seiko 5 mechanisch, overigens. :slight_smile:

Ik draag al sinds m’n vierde gewoon een bril, dus dat probleem heb ik wel, maar ervaar ik als “par for the course”.

Tja, er zijn zat merken waar ik niks mee heb. Maar dat heeft niet per se met prijs te maken, wel met positionering.

Ik zou bijvoorbeeld, ook al had ik alle geld van de wereld, eerder die Lorus kopen dan welke Audemars Piguet dan ook. En eerlijk gezegd heb ik ook een soort van hekel aan Patek Philippe. Deels omdat ik het niet eens ben met veel van hun ontwerpen, de jaren 30-60 uitgezonderd, maar veeleer nog omdat ik de houding en toonzetting bij het merk gewoon niet cool vind.

Ieder moet voor zich bepalen wat hij tof vindt, maar ook zeker wat hij uit wil stralen naar de buitenwereld.

2 likes

Ja, ook mooi spul. Heel eerlijk, 38mm vind bij mij heel mooi staan. Maar de afmeting hangt wel een beetje van het ontwerp af. Het ene horloge draagt nu eenmaal kleiner dan het andere.

Een mooie duiker van rond die afmeting staat nog altijd op mn lijstje. Ik had de 36,5mm promaster hier, maar die smoelde echt heel iel om mn toch vrij smalle pols, terwijl mijn 37mm dressy Seiko perfect is.

1 like

Hoi Mick! Ik ben medesnob en kan me precies voorstellen wat voor gevoel ontbreekt bij een Lorus en wat je wel aantreft bij Seiko of Citizen.

Zoals deze:

Vooropgesteld dat Roman numerals en 30 waterdichtheid geen bezwaar vormen.

2 likes

Gek is dat. Ik heb het ook weleens dat ik, puur om het merk, een leuk horloge laat liggen.

Gewoon kopen, die Lorus, want het is allemaal onzin, die weerstand tegen merken die te goedkoop overkomen.

2 likes

Ach, veel mensen zeggen dat je moet kopen wat je mooi vindt, maar ik zou zeggen koop wat bij je past. Dat laatste wordt nogal eens te makkelijk terzijde geschoven, in alle hetze op fora en publicaties.

Tof ding! Is dat JDM, of gewoon alhier te koop?

2 likes

Agree. Zal wel JDM zijn: via Sakura en Chrono alleen vanuit Japan leverbaar. 37,5mm. Heul netjes. :ok_hand:t2:

2 likes

‘Street cred’ of ‘cool’ is eigenlijk iets ongrijpbaars. En voor iedereen weer anders.
Zo vind ik bv Alba wel weer cool, maar die lijken nogal moeilijk te kopen hier in Europa. Iemand een goede link voor Alba?

1 like