Ik ben Mick, 58 jaar en een horloge snob

Ja weet ik. Genoeg horloges uit het buitenland gehaald. Hebben wel een paar leuke divers…

1 like

Ok.

Ok.

Dank je wel Ruud voor je antwoord. Ik ken het fenomeen van de secondewijzer dat deze stopt bij het uittrekken van de kroon…maar wist niet dat dit zo werd genoemd.

1 like

Lekker doen, ziet er goed uit. Zelf hou ik het (naast een geërfde Heuer) ook bij merken met een bescheidener imago ( Citizen, Casio en Breil in mijn geval) en ben daar blij mee.

1 like

Het is heel simpel: er is een kleine pool van merken die ik om wat voor reden dan ook onsympathiek vind, maar kijkend naar een product wordt mijn beleving van dat product niet hoofdzakelijk door het merk bepaald.

Daarom kan ik, ofschoon het een Patek is, de 6119 waarderen. Omgekeerd vind ik als absolute Seiko fanboy veel Seiko’s om te janken zo lelijk en heb ik Raymond Weil altijd een soort van non merk gevonden tot de Millesime uitkwam, etc etc.

3 likes

Dus, omdat het sfeertje rond Patek je niet aanstaat vind je er, 6119 uitgezonderd, geen eentje begerenswaardig?

Heb hetzelfde met het sfeertje (vooral het publiek, bijvoorbeeld hier in het groen) met Rolex.
En hoewel heelveel modellen gewoon spuuglelijk zijn kan ik best een emmertje vullen met echt mooie exemplaren die ik gewoon zou kunnen aanschaffen tijdens een juiste prijs/juiste moment combinatie.

Dus deze vind je niets, door de sfeer van het merk?

Deze ook niet?
IMG_1366

En deze?

En dez…
Nou ja, hopelijk verandert de sfeer nog eens. :blush:

1 like

Dat is correct.

Ik vind hem matig omdat de wijzers me niet aanstaan, ik die twee bollekes onderin niet cool vind, en die datum daar lelijk vind.

Kortom: geef mij die kleine Frederique Constant maanfase dingetje maar die ze laatst uitbrachten. Dat is nog een lekker makkelijk quartzje ook. De. Maneta, dacht ik.

Skere wijzers, cut out in de kleine seconde, bij een regulateur godbetert, en dan weer die dag datum… Nee dank je.

De kleur van de wijzers is een soort van tof, maar op deze stijl horloge niet m’n favoriet, en ik vind het niet bij de stijl van de wijzers passen. Wijzers die nog steeds niet m’n favoriete vorm hebben. Dan weer die bollekes, en dan weer die nare datum bovenin… Nee dank je.

Het zal ook nog wel een perpetual calendar zijn of zo, en dat vind ik gezeik met instellen en zo, in roulatie.

Moneyta

1 like

Moneta! Dat was hem! Dank!

6 likes

Best mooi. Maar dit is een merk waar ik dan weer moeite mee heb. Designs zijn vrijwel altijd bijna rechtstreeks gekopieerd van andere, meer vooraanstaande merken. In ieder geval delen van de designs. Ook hier. Vooral bij JLC en Breguet wordt flink afgekeken. Origineel is het zelden of nooit.

On topic: @Mick
Welkom! En weet dat we hier allemaal snobs zijn.

1 like

Minutenwijzer ̷n̷i̷p̷t̷ flink te kort :slightly_frowning_face:

1 like

Mick, welkom op HF!

1 like

Er is geen minute track, dus dat vind ik te vergeven, maar als dat nou het summum van de kritiek op een horloge is wat 1/100e kost van de Patek vind ik dat ze dat goed gedaan hebben.

En de Patek is bij nader onderzoek nog een tegelsteen van 41mm all dial ook zeg. Kom op. Als je dan van een iets knapper merk een Maanfase wilt is er in mijn optiek maar één serieuze optie in de hele markt.

De 36mm Master ultra thin moon. Van JLC, uiteraard. Dat is hoe je een maanfase ontwerpt. Of eigenlijk… niet ontwerpt. Gewoon laten zo.

Eventueel is daar de Mühle Glashütte Bluemoon, maar die is met 40mm ook wat fors. Wel mooier dan de Pateks.

Als je ze allebei op tafel zou gooien, de Patek die je toont en de Frederique Constant die ik toon, en je zou me een horloge laten kiezen voor de komende drie weken zou ik de FC pakken. En dat toont in mijn optiek mooi aan dat het merk op de wijzerplaat me maar matig intereseert.

Daar gaan we weer.

Stalen quartz wannabee zonder seconde of petite seconde met te korte minutenwijzer en gek klein kroontje.
Leuk op de foto maar eenmaal om de pols gaat deze geen draagtijd krijgen, da witte gij ook.

Te klein voor mij, 36 millimeter.
Als de datumwijzer nou petite seconde zou zijn….
….en de diameter 38 of 39…
Maar goed, toch te klein.
Prachtig horloge inderdaad, let op de minutenwijzer die doorloopt tot het begin van de indices. :heart_eyes:

1 like

Kijk. En daarom kreeg jij een notificatie bij het woord snob, en ik niet.

Jij kunt het niet in je hoofd gemept krijgen dat er mensen zijn die geen reet om de notie van edele metalen geven, die echt design-forward denken, en wie het eigenlijk ook niet interessert welke Zwitser er al dan niet met een stukkie hout en een strak plassertje een maand op een beveltje van een chaton heeft zitten schuren.

Goud heeft z’n toepassingen, absoluut. In electronica, onder andere. Verder is het zwaar, zacht, en vaak gewoon niet zo mooi.

Maar soit, de maanfases zijn mijn stijl niet zo. Ik zou dit ding van titaan wel veel meer dragen dan een edelmetalen tegelsteen:

Merk op dat ik een mooi uurwerk mooi vind, maar dat zit 'm weer in het design. Beter dan dit wordt het bijvoorbeeld nooit meer:

image

Want daar is een bloem. En dat is cool.

4 likes

:thinking:

Je begon er zelf over…

Vooruit. Je hebt een punt. Ik ben ook een snob, maar langs andere maatstaven dan jij. :wink:

Nee, ik begon over de 6119, jij kwam terug met

en

:rofl:

1 like

Hier op HF zijn we allemaal snob. :wink:

3 likes

@Mick, na veel gedoe en consideratie: Eensch.

3 likes