Als ik de verkoper was geweest, was ik eerlijk gezegd ook afgehaakt bij de vragen over krassen op en onder het glas. Bij een horloge van twintig jaar oud horen gebruikssporen en bovendien kan een (particuliere) verkoper niet overal met zekerheid antwoord op geven. Een professionele horlogeverkoper is geen horlogemaker. En geen jurist.
Een korte reactie van de verkoper is dan vaak al een signaal. Je merkt vanzelf of iemand daarna alsnog contact opneemt, hopelijk met een iets andere insteek. Als verkoper vraag je je op zo’n moment ook af of de koper eigenlijk wel enthousiast is over de aankoop, of vooral op zoek is naar alles wat er mogelijk mis mee kan zijn.
De meeste verkopers zijn op zoek naar een prettige, vlotte deal waar beide partijen met een goed gevoel op terugkijken. Niet naar een lang traject vol vragen, onzekerheden en het risico op discussies achteraf.
Volgens mij zijn jullie daarom simpelweg geen goede match. 
Wat mij in het verleden is opgevallen toen ik zaken deed met Zweden, is dat zij heel rustig en zakelijk communiceren, maar tegelijkertijd veel waarde hechten aan een prettige samenwerking. Natuurlijk willen ze winst maken, maar niet ten koste van de relatie. Die gedachte herken ik ook bij veel particuliere verkopers: ze verkopen liever aan iemand bij wie ze een goed gevoel hebben dan dat ze iedere euro maximaliseren ten koste van een soepel verkoopproces.
Jij benadert de aankoop heel rationeel. Dat is op zichzelf niet verkeerd, maar een verkoper kan daardoor de indruk krijgen dat hij zich vooraf al juridisch moet indekken voor zaken die hij onmogelijk met zekerheid kan weten.
Neem bijvoorbeeld de vraag of er ooit onderdelen (ik denk dan aan een balans, stift of opwindveer) zijn vervangen. Hoe zou een verkoper dat na twintig jaar met zekerheid moeten bevestigen of uitsluiten? Dat is simpelweg niet realistisch.
Ik herken dat uit eigen ervaring. Ooit heb ik een klassieke auto verkocht aan een Amerikaan. Vooraf stelde hij enorm veel vragen. Uiteindelijk kwam de deal gewoon rond en hij was enthousiast. Later probeerde hij de auto met flinke winst door te verkopen. Toen dat niet lukte, is hij er zelf mee gaan rijden. Na ongeveer 1.500 kilometer begaf een draagarmrubber het – een normaal slijtageonderdeel bij een auto van 65 jaar oud.
In plaats van contact op te nemen zodat we samen naar een praktische oplossing konden kijken, liet hij de auto repareren bij een garage zonder ervaring met dat type auto. Vervolgens wilde hij de volledige, forse rekening op mij verhalen. Toen dat niet lukte, plaatste hij een negatief verhaal op een merkforum. Daar kreeg hij uiteindelijk vooral kritiek van andere eigenaren, omdat zij wél begrepen dat “rijklaar” niet betekent dat een klassieker jarenlang geen onderhoud meer nodig heeft. Ook hadden zij zijn initiële intentie ontdekt (winst maken met snelle handel). Dat hielp hem niet in zijn voordeel. Overigens stond ik daar vrij neutraal tegenover. Ik vond het vooral jammer dat hij voor in drievoud vragen stelde, maar achter 0 en vrijwel direct met juridische stappen ging dreigen. Ik had die auto liever aan een echte liefhebber verkocht. Maar daar leer je weer van…
Sindsdien begrijp ik heel goed waarom sommige verkopers afhaken zodra ze het gevoel krijgen dat een koper vooraf ieder denkbaar risico wil uitsluiten. Niet omdat die koper slechte bedoelingen heeft, maar omdat de kans op gedoe achteraf in hun ogen simpelweg groter wordt.
Dat betekent niet dat jij verkeerde intenties had. Alleen kan de manier waarop je vragen stelde wel die indruk hebben gewekt. En dan kiest een verkoper er soms voor om zijn tijd en energie in een andere koper te steken. Dat is niet persoonlijk, maar een zakelijke afweging.
In jouw verhaal zit geen ‘schuldige’. Jullie communiceren simpelweg vanuit een totaal andere verwachting. Jij zocht maximale duidelijkheid; de verkoper zocht een koper die vertrouwen had in de staat van een twintig jaar oud horloge. Dan kom je helaas niet snel op dezelfde golflengte uit.
Je vindt echt wel je droomhorloge, neem de tijd. Hopelijk helpt deze nuancering je een ander inzicht verschaffen.