In blijde verwachting... niet van een Rolex!

“Live from the workshop”… deze werkbank staat op het punt om 't Nest te verlaten… wil ik komende week gaan installeren…
Mijn “primaire” houtleverancier is dicht wegens vakantie… jammer voor em… kost hem geld… ik bestel wel ergens anders… waar ik mijn hout ook met een paar dagen in huis heb… 'k heb nog 2 weken “vakantie”… dat wil zeggen… ik heb nog 2 weken waarvan ik elke dag kan besteden aan “DUMET” alvorens ik me weer een paar dagen in de week elders moet melden voor het verrichten van allerhande werkzaamheden…

Komende week ook maar eens een afspraak maken met de persoon hier in 't dorp die nog 36m² van zijn werkplaats wil verhuren… dan kan ik lopend / op de fiets / op mijn Skateboard naar mijn werkplaats… en hoeven mijn ouders ook de auto 'snachts niet meer op de oprit te laten staan…

5 likes

Deze klant heeft blijkbaar alle mogelijke opties genomen?

Kan je na deze verder werken aan die van mij. :stuck_out_tongue_winking_eye:

alle opties?.. nee… nog lang niet… geen hoogteverstelling, geen Tabletsteun… geen extra bakjes die je aan het frame kan hangen (onder de legplanken), geen lampsteun…

mogelijk wordt de jouwe nog eerder geleverd… deze klant is pas de 19de augustus terug van vakantie…

1 like

Whoohoeeeee…

Kan niet meer wachten om de schuifjes vol te “laden” :wink:

Grote verandering op komst!..

Ik heb net even contact opgenomen met iemand hier in het dorp, die nog een stuk werkplaats van 36m² beschikbaar had…
'k stap zo op de fiets… als we het eens worden over de prijs… heb ik vanaf hedenmiddag een werkplaats op 450 meter van mijn huis…

Hetgeen betekent dat ik alles bij mijn ouders uit de garage ga halen, en het direct “op de zaak” neerzet… Komende week gaan dan ook de freesbank en de draaibank daar heen… alsmede wat gereedschappen… zodat ik daar in alle rust en ruimte kan werken… in plaats van in een kleine garagebox…

4 likes

Klinkt goed en wellicht een mooie start om georganiseerder te gaan werken. :+1:

4 likes

Ik vind dit knap werk Jan. Dat werkblad is strak afgewerkt.

3 likes

Nee… niet wellicht… ik ga van 6m² thuis, en 28 m² “pijpenla” garagebox 10 Km van huis, naar 6x6 meter op nog geen 500 meter… als ik een sprintje trek… ben ik er te voet binnen een minuutje.

Daar heb ik de ruimte om alle kasten die ik heb neer te zetten, zodat ik materialen , gereedschappen, hulpstukken en projecten “in progress” netjes op kan bergen…

een tweedehands PCtje om mijn 2D CAD en CAM software op te draaien, om daar programma’s te kunnen genereren… een USB Zetpil om ze over te zetten… en ik kan aan de gang…

Dank je… Houtbewerking was nooit mijn sterkste kant, maar door de jaren heen heb ik me door veel adviezen en hulp van mijn vader steeds meer kunnen bekwamen in dit moeilijke vak…

'k heb wel eens werkbladen gehad waar bij het frezen van de groef aan de voorkant er een stuk uitbrak… kan een keer gebeuren… wat ik gedaan heb?.. Beitel van mijn vader gepakt. geslepen, stuk uitgehakt, nieuw stuk ingelijmd, geschaafd, geschuurd en opnieuw gefreesd… niets meer van te zien… behalve dan een paar “naadjes” waaraan je kan zien dat er een stuk ingezet is…

Als mijn vader daar geen opmerkingen over maakt… dan is dat het grootste kompliment wat je kan krijgen… 't is een keiharde leermeester… als’t niet naar zijn zin zou zijn… pakt ie een beitel, hakt ie het stuk eruit, en zegt ie “opnieuw!.. en nu wel goed!”… da’s dus niet gebeurd…

Ik heb voor het frezen van de voorkant en de groef een mal die ik op het blad klem, als geleiding voor de bovenfrees (die ik zelf gebouwd heb… omdat wat er in de handel is niet goed genoeg is), met “Ringen” onder de zool kan ik op verschillende afstanden van de mal frezen… een grote ring voor de voorkant, en een kleine ring voor de groef… Ook de kabeldoorvoeren worden op die manier gefreesd… er zit een gat in de mal… ringetje onder de freesmachine… en “uitbaggeren” die hap…

Naderhand de hele zooi schuren, en 3 lagen blanke lak erop… boven en onder… anders trekt het blad krom… en rollen je schroefjes weg…

in 2013 heb ik mijn eerste “Zelfstandige” houtproject gedaan… een Rietveld stoel… wilde ik al jaren hebben… mijn vader heeft me nog wel geholpen met het op maat schaven van de balkjes, maar het op lengte zagen en het boren van de deuvelgaten heb ik zelf gedaan… , mijn vader werd knettergek van de tekeningen… omdat 't voor een leek een enorme puzzel lijkt… 'k zit al bijna 6 jaar met veel plezier in die stoel…

't moment dat mijn vader me “gewoon mijn gang laat gaan” is het moment dat ik wist “nu kan ik het!”…

4 likes

Daar!.. ofwel… 't is in kannen en kruiken… vanaf Heden beschikt ondergetekende over een werkplaats van 36m²…

Straks even naar mijn ouders… “zooi ophalen”… en in mijn eigen werkplaats verder…

2 likes

Showen

eerst moet er nog wat spul van de verhuurder uit… dat ga ik niet op de foto zetten… wat hij daar tot nu toe opgeslagen heeft, gaat een ander niets aan… Volgende week eerst maar eens de boel schoonmaken… “Stoksnor” erdoor… en dan eerst maar eens de werkbankmaterialen zo neerzetten dat ik ze snel af kan bouwen…
'k heb momenteel een grote freesklus op de planning staan… even kijken wat wijsheid is… of maandag de boel verhuizen en daar aan de slag, of em hier op de machine zetten en onderwijl daar de boel op orde maken… één draaibank en één freesbank kunnen er sowieso heen… Maandag…

2 likes

Misschien is er alhier wel belangstelling voor dat spul?
Niet geschoten is altijd mis. Voor spul uit 1900 heb ik wel belangstelling :sunglasses:

't zijn hoofdzakelijk pallets… :slight_smile:

Kun je ook leuke dingen mee doen, hier in de buurt zie ik complete tuinsets daarvan gemaakt :sunglasses:
Leef je uit!

Nu nog een “lege ruimte”, met materialen voor 2 werkbanken… Binnenkort komen hier ook mijn machines te staan… eindelijk ruimte… zodat ik niet meer slalommend tussen de fietsen, motoren en andere spullen door naar mijn machines moet klimmen…
Ook meteen ruimte om werkbanken te bouwen.
2 keer zo groot als de garage van mijn ouders… zij hoeven ook de auto niet meer op de oprit te laten staan…

de Eigenaar van het pand gaat de verlichting nog wat verbeteren, ook komt er nog een deur in de ruimte, zodat ik de boel kan afsluiten…

7 likes

Ziet er goed uit! Dus nu heeft Dumet een adres voor hoofdkantoor en werkplaats! :yum: Wel leuk als er mensen bellen: ik zal u even doorverbinden met onze werkplaats, en vervolgens zelf de telefoon weer aannemen :joy:

5 likes

betekent wel dat ik tijdens het doorverbinden van kantoor naar werkplaats eerst als een haas naar de werkplaats moet fietsen… 450 meter… dat kost wel even tijd…:slight_smile:

'k moet nog even zien hoe ik een internetverbinding kan realiseren daar… zodat ik mijn bestanden in de cloud kan opslaan… floating licence voor mijn 3D CAD software is er al…
CAM software draait op een ongelimiteerd aantal PC’s, en de 2D CAD software ook… dus da’s makkelijk…

1 like

Met een leuk wachttoon-deuntje is dat prima te doen. :joy:

En dan een menu:

Kies 1 voor Ari de zaakvoerder…
Kies 2 voor Ari van de werkplaats…
Kies 3 voor Ari van de verkoopsafdeling…

En er zijn nog 15 wachtende Ari’s voor je niet vergeten…
Lijkt het of je lekker druk bent. :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 likes

Dat zal in mijn geval eerder iets worden in de trant van "heeft u een vraag, Kies 1… en dan een korte pauze… “Helaas beantwoorden we vandaag geen vragen, goedemiddag” :joy:

1 like

Van je telefoon een hotspot maken?