Incoming... maar ik ben er niet zo trots op

Beste horlogeminnende vrinden,

In de queeste naar mijn graal, kwam ik in eerste instantie uit op de Rolex Submariner. Omdat het spenderen van een maandsalaris (of meer) aan een horloge me niet koud laat, wil ik graag weten of een model mijn interesse kan vangen. Als eerste, heb ik een Submariner hommage aangeschaft in de vorm van een Invicta 8926OB. Leuk klokje, zelfde uitstraling als de Submariner. Meteen op een ZULU gedaan en binnen 2 weken die afschuwelijke loupe er af gesloopt. Eind vorig jaar heb ik het ding uit elkaar gehaald omdat het vanwege het NH35 uurwerkje wel erg makkelijk te modden is. In dit geval, naar een Black Bay Red ’ hommage’ . Ligt nog steeds op de plank te wachten om in elkaar te worden gezet na dat alle onderdelen eindelijk binnen waren en ik met de Dremel de hele kast heb verbouwd. In de tussentijd, want die Sub hommage is toch wel leuk om te zien, een tweede 8926OB aangeschaft. Diezelfde avond nog de loupe er af (ik zweer je dat dat ding scheef zat) en inmiddels is dat mijn geliefde Snowflake modje, met old skool snowflake wijzerplaat en wijzers en een aftermarket Yachtmaster bezelinsert (ik heb die al wel eens laten zien). Helaas kan een Submariner mijn interesse dus niet zo lang behouden. Rolex is het dus niet.
Een merk dat altijd in mijn achterhoofd bleef spoken, is Panerai. en dan met name de Radiomir. Ik heb helemaal niets met handwinders, hou van duikers, maar dat model vind ik toch steeds mooier en mooier… Maar om meteen meer dan een maandsalaris aan zo’n klok uit te geven, gaat me te ver. Ik heb geen partner om verantwoording aan af te leggen, maar wel een dochter die vrolijk gaat puberen. Dus, om te zien of een Radiomir iets voor me is, of ik een handwinder voldoende kan koesteren en aan de praat kan houden, heb ik de ultieme ordinaire ‘hommage’ besteld in Hongkong. Een Marina Militare (edit by modd)

Een ordinaire rip-off van de fraaie Panerai, ik weet het. Maar ik moet weten of een handwinder iets voor me is en of die kast in het eggie echt zo mooi is. Dit is het 45mm model met een Unitas 6497 kloon.

Het ding bestellen voelde als vloeken in de kerk, dit bericht voelt als biechten…
Maar als ik met dit gedrocht een klik krijg, dan gaat de echte Panerai Radiomir er zeker komen. Vergeef me :blush:

13 likes

Ik hoop dat je je tegenzin voor handwinders kan overwinnen :smile: Ik heb zelf een horloge met Eta 6497, heerlijk hoor zo een handwinder. 1X in de 2 dagen 15 seconden opwinden en verder geen omkijken naar. Nog tips voor afhalen loupe, je bent nu immers ervaringsdeskundige.

Dat doe je slim en gelijk heb je :+1:

Maandsalaris van de meeste hier is wel 5000 - 7000 netto. Moet lukken dus :smiley:

6 likes

Je kan een replica niet vergelijken met the real thing. Ook al lijkt het er op. Het gevoel is nooit hetzelfde. Een mod kan dat gevoel wel geven. Des te meer als het zelf hebt uitgevoerd. Dat geeft weer iets van trots

Het hele voorgevoel dat je al hebt bij het aanschaffen en hier op het forum bekennen zijn gedachten van schaamte en negatief. No way dus dat je er van gaat genieten.

I have been there. Vroeger had ik een sub en een explorer (jawel een steve mcqueen). Die hebben dus mooi voor jan @#! in de la gelegen. En in die periode had ik nog geen dure horloges als vergelijk.

1 like

Voorzichtig verwarmen met een aansteker, paar tellen de vlam er op, even afkoelen, weer paar tellen de vlam er op, enz… Je ziet na een tijdje de loupe dof worden, dan is de lijm gesmolten. Op dat moment tik je die er zo af met een zakmes. Scherpe rand er tegen en even druk op zetten.

1 like

:smile: :smile:

Voor mij maar 1/3 hoor

Dat weet ik wel, maar ik wil weten of de lijnen me echt aanstaan en of ik de charme van een handwinder kan waarderen. Natuurlijk is een echte vele malen mooier en wat ik vergat te melden is dat ik ook niet veel heb met leren banden. Ik wil ervaren hoe dat is, om zo’n ontwerp te dragen, dagelijks op te winden en af en toe een andere band te monteren.

Dagelijks opwinden is echt niet nodig, standaard 6497 heeft een gangreserve van meer dan 40 uur en volgens lopen de Panerai modellen nog langer.

Haha, wauw dat is een mooi gezelschap hier. Maar blijft een hoop geld, dat waarschijnlijk ook aan meer rationele zaken besteed kan worden. De kleine dame in mijn huishouden wordt sneller vrouw dan haar kleding (en haar papa) kan bijhouden, vergis je niet in die kosten :wink: Middelbare school komt ook steeds dichter in beeld dus het is meer een logische afweging aan het worden.

1 like

Er valt niks te vergeven en er is niks mis met wat je doet. Ik denk dat het een slimme manier is om erachter te komen of het iets voor je is zoals je al aangeeft. Ondanks de afkeuring hier voor dergelijke ‘hommages’ zijn er maar weinig leden die er nooit een om de pols hebben gehad. Ik heb ooit zoiets gedaan met een Sub LV, ben blij dat ik dat geprobeerd heb. Succes!

3 likes

Ik vind het hier niet kunnen. Ophemelen van een nepper is hier niet toegestaan dacht ik maar sowieso vind ik het ongepast.
Koop iets wat echt is en je kan betalen. Geeft volgens mij een beter gevoel dan dit.
Ik heb het vlaggetje geplant!
372

1 like

Dit.

De positieve reacties tot nu toe verrassen me ook @372, maar ook jouw reactie waardeer ik. Echter, dit is geen replica in de pure zin, er staat nergens ‘Panerai’ op het ding. Het betreft natuurlijk wel een hommage in de meest ordinaire zin. Maar zoals gezegd, ik wil de ervaring hebben voor ik een echte veel fraaiere Panerai aanschaf. Meteen eentje aanschaffen om er dan achter te komen dat het toch niet is wat ik had gehoopt, dat kan ik me niet veroorloven. Daar vind ik de echte iets te prijzig voor.

3 likes

Triest :-1: bij een post over een nepper had ik je kunnen volgen, nu sla je de plank wel volledig mis !

4 likes

Een hommage is geen nepper.
Die discussie is ook al vaak genoeg aan de orde geweest.
Laten we die discussie achterwege laten a.u.b. anders is dit topic binnen no-time weer gesloten.

2 likes

Om even terug te komen op de handwinder. Voor mij is dit juist een leuke toevoeging. 's Morgens paar keer draaien en 's avonds voor het slapen gaan. Ik vind het in elk geval leuk bij de Vostoks.

2 likes

Er is toch niks om je voor te schamen!
Als je het design van een Horloge mooi vindt maar die gewoon te duur vind om meteen te kopen is een hommage een prima optie. En als je het geld ervoor (over) hebt kan je alsnog besluiten de real deal te kopen.
Ik zie anders genoeg hommage’s van een submariner bijv. van merken als Steinhart en Orient, die zijn toch ook niet nep dus waarom zou Marina Militare dan anders zijn.

1 like

Het is geen ophemelen. Vlaggetje planten mag. Kopen wat je wilt ook, dus als je denkt dat een hommage/ replica helpt in je keuze: Prima!

Ik denk alleen dat het niet helpt, omdat je telkens denkt… dit is niet the real thing. Daarom bleef het bij mij in de la en niet om de pols.

1 like

Zoek allerminst de contramine. Gun iedereen zijn lolletjes.

Voor mijzelf zijn horloges en de aanschaf daarvan emotie. Een nepper of een hommage zullen bij mij nooit iets teweeg weten te brengen

Bij auto’s heb ik dat (emotie) dus niet. Van A naar B brenger. Dus rijd ik tevreden in een Toyota hybride.

Ik geloof ook niet dat een Marine Militaire of een Submariner hommage mij ooit zo laten warmlopen voor de real thing, omdat ze het kei-belangrijke ingrediënt emotie mist.

Maar goed, terug naar de auto’s, als iemand enorm plezier aan een kit beleeft: more power to you.