Informatie over Enicar/laat je Enicar zien

Ik zag hier een vraag voorbij komen over het openen van Enicar behuizingen… Daarvoor heb je dit gereedschap nodig. Nu snap je ook waarom veel Enicars afschuwelijk verminkt zijn…

2 likes

Af en toe moeten Enicar’s ook een servicebeurtje krijgen. Oliesetje is er. Voorlopig allen nog als bureau accessoire totdat ik de horlogetechniek onder de knie heb.

11 likes

Er is iemand die een 3D tekening van een tooltje heeft gemaakt voor de enicar supercompressors en die beschikbaar heeft gesteld. Ik heb er ook een paar laten printen. Werkt perfect :+1:
Ik zal even zoeken naar het linkje.

1 like

Top, dank je Ivar…

Mooi ding man…

1 like

Linkje

Ooit zelf laten printen voor een van mijn horloges:


10 likes

Beste,

Nieuw op dit forum. Heb een Enicar horloge gekocht, maar deze wijkt nogal af van de gebruikelijke Enicar horloges, die ik op dit forum tegenkom. Heb de horloge gekocht omdat ik deze gewoon mooi vond , dus niet als belegging. Ik begrijp al dat er eigenlijk op het kroontje een logo behoort te zitten. Ook de wijzers zijn nogal afwijkend. Mogelijk niet meer origineel.

Kan iemand iets meer vertellen over dit type horloge, Gold Man.(zie foto,s)

In de toekomst hoop ik ooit nog eens een “Supertest, Rubymotor, 30 Jewels” te kopen.(omdat mijn vader een vergelijkbare horloge had.)

Heb mij al reeds verdiept in de Enicar geschiedenis.

Groet,

Beginnend Enicar verzamelaar.

9 likes

Leuk naslagwerkje op de kop getikt over de historie van het merk Enicar en de familie Racine.

8 likes

Mooi. Ik zal eens kijken of ik het boek ook kan bemachtigen

enicar factory

2 likes

even aanhaken op dit topic. Ik was dit weekend in Maastricht en zag daar bij Scorpione een prachtige Enicar Chrono. Het zijn prachtige chrono’s, maar voor mij totaal onbetaalbaar. Wat dolende over het web omdat ik dit merk nog niet goed kende, kwam ik deze van Enicar tegen. Bijzondere wijzerplaat vind ik. Ik kan alleen niets vinden over het uurwerk. Kan iemand met daar iets over vertellen?

5 likes

Deze kast lijkt mij wel flink gepolijst. :thinking:
Enicar gebruikte veel eigen uurwerken. Ik ben geen Enicar kenner, dus ik weet niet welke in dit horloge zit, maar het zou zoiets kunnen zijn:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Enicar_1164

Kast is waarschijnlijk origineel gepolijst. Uurwerk valt zo niet veel van te zeggen. Maar gezien de staat van de buitenkant zal het uurwerk ook wel origineel zijn. De chronografen en dan speciaal die jij hebt gezien heeft een VJ 72 aan boord. Dacht ook een EPSA kast. Zijn binnen een paar jaar enorm de lucht in geschoten inderdaad. Zal tegen de 7k aan zitten tegenwoordig.

Beste

Zou iemand van het forum mij iets kunnen vertellen over mijn gekochte enicar?

Groet

Zie 3 foto,s van “Gold man” hierboven,

Reeds dank,

1 like

Kan wel kloppen. Uurwerk ziet er hetzelfde uit en dit nummer staat ook achter op de kast, wat in dat artikel wordt genoemd als het caliber nummer:

Ik ben geen polijst expert, maar de randen ogen nog aardig scherp, dus ik hoop dat het ook nog origineel is.

Originele staat, eigen uurwerkje en ik vind het een leuk horloge. Dat klinkt ok. Wat zouden jullie er voor willen betalen? Ik blijf de prijsschatting zo lastig vinden.

1 like

Enicar kasten hadden over het algemeen een afwisseling van geborstelde en gepolijste vlakken Hier een zelfde. (waar volgens mij ook wel aan gepolijst en geborsteld is):

Origineel is een beladen woord in deze periode, het 165 uurwerk was ieg een later type dat zoals ik het inschat vaak de verkoop als compleet Enicar horloge niet heeft gered. Veel onderdelen, kasten, glazen, deksels lagen in die tijd bij grossiers te wachten op assemblage na bestelling, maar het einde van Enicar kwam snel. De uurwerken werden als meest interessant deel natuurlijk snel opgekocht, bekend is daarbij Chronoswiss. De andere delen hebben pas sinds de laatste tien jaar interesse gewekt bij verzamelaars toen Enicar - door hun sporthorloges - ontdekt werd als een snelle winstmaker.

Dit leuke pixel wijzerplaat model heb ik zelf nooit bij horloges in een catalogus of live gezien, heb er ooit wel een aantal los gekocht (waarschijnlijk niet als enige). Het zou dus best kunnen dat wijzerplaat en werkje recent zijn samengevoegd, ik zie dat zelf regelmatig gebeuren wanneer ik een kast/deksel/wijzerplaat verkoop aan ´verzamelaars´. Interessante info over het 165 cal vind je op http://www.timezone.com/2002/09/26/the-70s-watch-the-enicar-sherpa-super-dive-and-the-chronoswiss-regulateur-part-3/

Sorry ´n heel interessant model, helaas ik kan je er niets over vertellen - maar wellicht helpt je de HF zoekfunctie!!!
Want er is al eens een item geweest over een winkel in Drente ergens waar nog wat oude Enicars lagen. Vermoedelijk dezelfde oudere man die ook wel op de rikketik beurs staat/stond met o.a. Enicar. Naar ik in 2017 van deze verkoper begreep is hij oud-importeur van het merk dus wellicht interessant om je verder te helpen?! Succes Goldfman

Hier een staatje dat ik van de mannen van WUS geleend heb…

Caliber Manual/Auto Jewels Power Reserve Feature
10XXseries, 50s to 60s, 18000 vph
Cal. 1010 Manual 17J 42h date
Cal. 1011 Manual 17J 42h date
112X series, 1960s, 18000 vph
Cal. 1120 Manual 17J 48h
Cal. 1121 Manual 17J 48h date
Cal. 1124 Auto 25J 45h
Cal. 1125 Auto 25J 45h date
(1)14X series, 1965-1975, 18000 vph, gold plated
Cal. (1)140 Manual 17J 48h
Cal. (1)141 Manual 17J 48h date
Cal. (1)143 Manual 17J 48h day-date
Cal. (1)144 Auto 25J 45h
Cal. (1)145 Auto 25J 45h date
Cal. (1)147 Auto 25J 45h day-date
(1)16X series, 1975 to 80s, 21600 vph, gold plated
Cal. (1)160 Manual 17J 46h
Cal. (1)161 Manual 17J 46h date
Cal. (1)163 Manual 17J 46h day-date
Cal. (1)164 Auto 24J 42h
Cal. (1)165 Auto 24J 42h date
Cal. (1)167 Auto 24J 42h day-date