Deze kast lijkt mij wel flink gepolijst.
Enicar gebruikte veel eigen uurwerken. Ik ben geen Enicar kenner, dus ik weet niet welke in dit horloge zit, maar het zou zoiets kunnen zijn:
Kast is waarschijnlijk origineel gepolijst. Uurwerk valt zo niet veel van te zeggen. Maar gezien de staat van de buitenkant zal het uurwerk ook wel origineel zijn. De chronografen en dan speciaal die jij hebt gezien heeft een VJ 72 aan boord. Dacht ook een EPSA kast. Zijn binnen een paar jaar enorm de lucht in geschoten inderdaad. Zal tegen de 7k aan zitten tegenwoordig.
Originele staat, eigen uurwerkje en ik vind het een leuk horloge. Dat klinkt ok. Wat zouden jullie er voor willen betalen? Ik blijf de prijsschatting zo lastig vinden.
Enicar kasten hadden over het algemeen een afwisseling van geborstelde en gepolijste vlakken Hier een zelfde. (waar volgens mij ook wel aan gepolijst en geborsteld is):
Origineel is een beladen woord in deze periode, het 165 uurwerk was ieg een later type dat zoals ik het inschat vaak de verkoop als compleet Enicar horloge niet heeft gered. Veel onderdelen, kasten, glazen, deksels lagen in die tijd bij grossiers te wachten op assemblage na bestelling, maar het einde van Enicar kwam snel. De uurwerken werden als meest interessant deel natuurlijk snel opgekocht, bekend is daarbij Chronoswiss. De andere delen hebben pas sinds de laatste tien jaar interesse gewekt bij verzamelaars toen Enicar - door hun sporthorloges - ontdekt werd als een snelle winstmaker.
Dit leuke pixel wijzerplaat model heb ik zelf nooit bij horloges in een catalogus of live gezien, heb er ooit wel een aantal los gekocht (waarschijnlijk niet als enige). Het zou dus best kunnen dat wijzerplaat en werkje recent zijn samengevoegd, ik zie dat zelf regelmatig gebeuren wanneer ik een kast/deksel/wijzerplaat verkoop aan ´verzamelaars´. Interessante info over het 165 cal vind je op http://www.timezone.com/2002/09/26/the-70s-watch-the-enicar-sherpa-super-dive-and-the-chronoswiss-regulateur-part-3/
Sorry ´n heel interessant model, helaas ik kan je er niets over vertellen - maar wellicht helpt je de HF zoekfunctie!!!
Want er is al eens een item geweest over een winkel in Drente ergens waar nog wat oude Enicars lagen. Vermoedelijk dezelfde oudere man die ook wel op de rikketik beurs staat/stond met o.a. Enicar. Naar ik in 2017 van deze verkoper begreep is hij oud-importeur van het merk dus wellicht interessant om je verder te helpen?! Succes Goldfman
De mijne heb ik onlangs aangeschaft en deze zat zo onder de huid pasta dat het niet van gisteren was zeg maar⌠dus dit horloge is in het verleden een keer een generieke kroon op gezet en zag er uit alsof het wel tientallen jaren zo gedragen is.
Het effect van die pixels vind ik echt te gek! als je hem draait dan gaat het van zilver naar groene burst tot groen naar donkergroene burst, erg origineel allemaal .
Het deksel ziet er ook nog keurig uit gelukkig! want door die afwijkende vorm zijn ze regelmatig toegetakeld had ik begrepen.
Al met al heeft dit exemplaar mijn interesse voor Enicar wel gewekt!
Nu ik weet dat er meerdere van dit soort pixel dails bestaan kan de jacht beginnen
Zou dit een redial kunnen zijn? volgens mij klopt het logo niet. Althans, volgens mij heb ik het logo alleen maar gezien waarbij er een binnen en buiten ring zijn, niet twee die over elkaar lopen.
Ah goed gekeken Ivar, zie het nu ook. Misschien gewoon een digitale weeffout in de foto, ik kan me haast niet voorstellen dat iemand zo´n logo namaakt en dan er een twist aangeeft. Maar bij de foto van mijn dials is er inderdaad de gebruikelijke binnen en buitenring te zien, benieuwd naar meer beeld nu, ook van @Jtrommel
Zeker, Ă la seconde aankoop was een grote gok,toen ik het horloge ging ophalen draaide ik het op en dat liep direct , ik wou toch het deksel eraf halen ter plaatse om te zien of er wel een Enicar movement in zat maar ik kreeg ze niet open (met de Walen regio Charleroi weet je nooit)