Informatie over Enicar/laat je Enicar zien

Mijn eerste Enicar horloge is onderweg.
Ik heb er niet al te veel info over dus als iemand iets weet lijkt dat me leuk!

7 likes

Mooi exemplaar, leuke aanwinst :ok_hand:
Het caliber lijkt op de 1165 (automatic met quick set voor de datum dmv de kroon):


Bouwjaar rond 1970 misschien.
Maar ik kan het helemaal mis hebben, hoor :slightly_smiling_face:

1 like

Thanx voor de info!

1 like

Ik kan het fout hebben, maar ik zie wel wat dingetjes die me doen twijfelen aan de originaliteit.

1 like

Ojee… ik zag wel dat de kroon wellicht niet origineel is.

De uitlijning had wel beter gemogen?

Is ook de schaduw denk ik… hoop ik…

Van foto’s beoordelen is moeilijk, later ongetwijfeld beter te zien :slightly_smiling_face:

2 likes

Ik weet niet of de wijzerset wel kloppend is. Over de secondewijzer twijfel ik. Maar ook of de uren-en minutenwijzer wel bijelkaar horen. Ik zie verschil tussen die twee. (en dat is niet alleen de lengte)
Maar ik kan het ook fout hebben, ik heb sowieso deze wijzerplaat niet eerder gezien. Het zou een plaat uit een veel later model kunnen zijn die in een oude kast is gezet. Dit is sowieso dan een late Enicar want deze heeft al een vlak glad ipv plexi. Dat zou inhouden dat hij ergens midden ‘70 gemaakt zou moeten zijn. De kroon is inderdaad niet origineel, maar wellicht dat er nog aan een originele valt te komen. Enicar is lastige materie, van de andere kant, wat koop je tegenwoordig nog voor €65,- :wink:

2 likes

Thanx.
Ik ben bang dat ik dan een Frankenstein te pakken heb…
Zag ook, na deze berichten en even beter kijken, dat het deksel ook nogal dubieus is.

De deksel ziet er uit alsof het wel een echte is, maar behoorlijk gepolijst is. Het is moeilijk te zeggen van deze foto.

Ik moet zeggen dat ik ook een beetje dezelfde twijfels heb als @malus65, maar dat de foto’s net niet goed genoeg zijn om heel zeker te zijn wat er precies aan de hand is.

Enicar staat wel bekend om heel veel frankenwatches, ook al is er soms gebruik gemaakt van originele onderdelen. Enicar onderdelen zijn heel vaak uitwisselbaar met andere Enicar horloges.

Ik zag dat je er niet de hoofdprijs voor betaald had, voor dat geld is het sowieso een leuk ding. Welkom in de wereld van vintage horloges. Vintage, en zeker vintage Enicar is wel een mijnenveld.

Wanneer je het binnen hebt, plaats even wat scherpere foto’s :+1:

4 likes


Dit is het deksel, dit type werd gebruikt bij non-Sherpa modellen.

5 likes

Ff een caseback foto er in knallen :grin:

5 likes

8 likes

Wat zou een normale prijs zijn voor zoiets?

8 likes

Is een wat kleiner model 33mm zo te zien, zwarte wijzerplaat maakt hem wel iets specialer. Kan niet zien of hij een originele kroon heeft, maar in dat geval zal ik er persoonlijk een prijs van 85 tot 100 euro voor over hebben. Er van uitgaande dat hij gewoon goed werkt. Zonder originele kroon zou ik er 25 euro aftellen. Succes met de beslissing.

1 like

Ja de verkoper vraag 275 euro, ik vond dat al wat pittig, en ik heb dus gelijk, die laat ik dan maar gaan!

nog even gewoon een plaatje :slight_smile:

20 likes

Hele mooie! :ok_hand:t2:

Ik zie dat u een foto heeft geplaatst van deze sherpa met die bijzondere wijzerplaat.

Heeft u daar al wat meer informatie over gevonden?

Ik heb namelijk bijna de zelfde, alleen staat er nog automatic op de wijzerplaat

Ik zou graag wat meer te weten willen komen over dit horloge:

6 likes