ik vindt deze wel iets hebben
Ik zou voor de Mido multifort TV gaan, model vorm jaren zeventig, en dat de tijd van je geboorte.
Nomos heeft z’n sporen ruimschoots verdiend in de afgelopen 34 jaar.
Ik weet niet hoe lang jij bij je huidige werkgever zit, of hoe lang die werkgever bestaat, maar ik vind 34 jaar track record behoorlijk “heritage” in dit tijdsgewricht.
Overigens is die Tangente geen 33 maar 35mm. Ik heb al jaren lang de Ahoi Neomatik 36, ook met donkerblauwe plaat en gilt details, en vind het een geweldig horloge.
Ik wilde daarom eerst de Mido Multifort TV 35 voorstellen, maar zou bij nader inzien de Nomos scoren. Dat zijn allebei horloges waar een heer van stand zich niet voor hoeft te schamen.
De Doxa en Speedtimer kan ik niet serieus nemen. Dat zijn weer van die nare toolwatches, ik vind ze matig. De Speedtimer is te dik voor een quartz chronograaf, de Doxa is gewoon geen mooi ontwerp in mijn ogen. Dan liever een Aquastar Deepstar II, grapig genoeg.
De Mido Patrimony is dan weer veel te groot voor z’n uurwerk, daar staat de datum kolderiek ver naar binnen, dus dat ontwerp kan ik absoluut niet serieus nemen, die rare drukke tegelsteen. Die had 36mm en veel cleaner moeten zijn. Zeker met jouw polsmaat.
Blijven over Nomos en Mido TV.
Zeker, groter wil je niet. Mijn Santos is 35x35mm in het soort van vierkant, en da’s heel erg aanwezig op mijn 18,5 cm pols.
Grow up. Dressy is de shit. En goed te combineren met een T-shirt en een paar sneakers.
Mijn voorstel, een beetje off left field?
Ja, je zou 'm als dressy kunnen zien, maar het is ook weer geborsteld titaan met facetjes, dus hij heeft een ruw randje. Ik vind 'm geweldig.
Stel ze maken een pracht horloge maar om die onzinnige reden wil je het niet?
Zo ongeveer ALLE merken zijn ooit verkocht, overgenomen, samengevoegd, enzovoorts. De uitzonderingen hierop zijn vermoed ik op een hand te tellen. Nogal onzinnig om dit administratieve verleden mee te nemen in de besluitvorming, stel dat het bedrijf nooit overgenomen zou zijn, alle werknemers zijn dan al honderden malen vervangen…. Snap je?
Daar zou je de volledige Swatch group spullen als Tissot, Hamilton, Longines, Omega, Mido en consorten ook onder kunnen scharen, want die waren ook failliet of op sterven na dood tot het vege lijf werd gered door een quartzboertje wat plasieken rommel voor 90 gulden de neus verkocht.
Om over Richemont maar te zwijgen.
Maar goed: Nomos dus. Die zijn onafhankelijk, en nog nooit anders geweest.
Er is nog wel een verschil tussen “randje failliet of helemaal failliet, overgenomen door een random boerenlul met veel geld, en vooruit met de geit” en “morsdood en bijna vergeten, en na decennia de merknaam en bijhorende rechten gekocht voor apenoten en iets randoms mee beginnen doen”
Het eerste, ja, daar valt moeilijk omheen te sturen. Hoe langer een merk meegaat, hoe groter de kans dat ze een Carly Fiorina aan het stuur krijgen die de boel de verdoemenis inrijdt waarna een bailout in de vorm van overname onvermijdelijk wordt. En daar hangt dan vaak een koerswijziging aan vast - in veel gevallen geen goede, met Longines als schoolvoorbeeld. Maar dat zie ik dan als een evolutie in het merk. Het blijft het merk. Meestal.
Voor het tweede geval snap ik echter @Otter wel. Ingersoll, bijvoorbeeld, was ooit een gekende naam voor goedkope maar betrouwbare horloges. Nu is het een sticker op een (lelijke) Chinese wijzerplaat. Daar pas ik ook voor, al was het een Zwitser die het gekocht had in plaats van een Chinees.
Wow! Wat een koopje! Het is dat je nieuw wilt, maar anders zou ik absoluut deze doen!
Je noemt twee Mido’s maar mijns inziens mist de mooiste: Commander Datoday. Qua heritage is dat model maar amper gewijzigd door de jaren.
Die heb ik zelf en is met stip m’n meest favoriete horloge.
Beetje lastig segment omdat het per se nieuw moet zijn. Ik zou de Multifort TV kiezen.
Ik zou ook voor de Multifort gaan al vind ik dat die in 35 mm wel de charme van de echte big date met dubbele cijfers mist die de 40mm wel heeft.
Iets randoms, iets randoms… Nivada Grenchen is heel erg niet “random” bezig. Dat geldt ook heel erg voor Vulcain, bijvoorbeeld. Ik zou bijna durven zeggen dat de Vulcain Cricket een aardiger openings-release van zo’n throwback merk is dan die vermaledijde SAS-reclame die ze op de Universal Geneve hebben geplakt bij Breitling.
Er zullen inderdaad wel herlanceringen goed gedaan zijn. Dat valt nog altijd binnen random
Ja, die vond ik ook heel leuk gedaan. Met respect voor de geschiedenis, en zonder al té veel pretenties.
Mijn filosofie is dat waarlijke willekeur in het universum zoals wij dat beleven niet bestaat. Ik wil de determinist niet uithangen, maar in mijn optiek krijg je pas echt propere vormen van willekeur in de quantum-sfeer.
Wat wij als willekeur ervaren is in feite vaak gewoon een gebrek aan data over het fenomeen in kwestie.
Die Dilbert is wel on point. Zes keer negen roepen kan meer random zijn dan een ogenschijnlijk willekeurige set unieke getallen.
Dat gezegd hebbende: Nomos.
Zit ook al langer in mijn hoofd.
Waarom praat men hier over de 35mm big date? De 40mm is er ook en is mooier…imo
Omdat een horloge van 40mm dat daarbovenop nog eens richting vierkant aan gaat, er al snel uitziet als een oproerpolitieschild aan de pols tenzij je boomstammen van 20cm hebt. En die heeft @Otter blijkbaar niet Dezelfde reden waarom een Cartier Santos ook voor ruim 90% van de mensen mooier is in Medium dan in Large, zo blijkt. En die Medium is ook maar dik 35mm als ik me niet vergis.
Ik zou zelf voor net iets minder dan het genoemde budget kijken naar een Seiko SPB483J1 of een van de andere kleurcombinaties. Deze heb ik zelf op het lijstje staan.