Zonder degelijk marktonderzoek gedaan te hebben vermoed ik dat maar een heel klein percentage van de eigenaren van een moonwatch daadwerkelijk in de ruimte zijn geweest, laat staan op de maan.
Hopelijk helpt dat
Zonder degelijk marktonderzoek gedaan te hebben vermoed ik dat maar een heel klein percentage van de eigenaren van een moonwatch daadwerkelijk in de ruimte zijn geweest, laat staan op de maan.
Hopelijk helpt dat
Maar wat heeft dat met deze discussie te maken?
Dat heeft te maken met imitatie of inspiratie .
Zonder degelijk marktonderzoek gedaan te hebben vermoed ik dat een heel klein percentage van de eigenaren van een moonwatch de inspiratie hebben om in een raket naar de maan te knallen .
Hopelijk helpt dat .
Als ik je een marktonderzoekwatch zou kunnen verkopen dan had ik het gedaan .
Ik denk dat je ‘inspiratie’ anders interpreteert dan in de openingspost.
Het gaat over “waar ligt de lijn tussen eigen ontwerp, hommage en kopie”.
We hebben het hier over horloge modellen die al dik 50 jaar hetzelfde zijn .
Toen waarschijnlijk een luxe product .
Maar nu gewoon een gebruiksvoorwerp .
Net als een balpen of een zonnebril of gympies .
Heb je het al eens andersom bekeken?
Toen gebruiksvoorwerp, dat ver vooruit was op zijn tijd, waardoor het een design-icoon werd.
En die verzamelen mensen ook, om veel verschillende redenen dan enkel hun praktisch nut. Ik snap je punt oprecht niet. Je voert een rationele discussie over een irrationele liefhebberij.
Blij dat jij het zegt
Als het een jaren 80 Bulova Super Seville Daydate is zeker origineel genoeg
En schaakmat .
Mijn oprechte excuses aan iedereen die zich ongemakkelijk voelde .
Davosa duiker. Ik ben benieuwd.
Geen Mercedes wijzers, geen vergroot glaasje, tsja een duikhorloge moet aan zekere eisen voldoen.
De Oyster Quartz was er in 1977 en Tissot Seastar lijkt er wel heel toevallig veel op.
Leuk draadje dit.
Rolex als Centre of the Universe!
Op de wijzers na is alles rolex imho. Ok, zwarte datewheel ook niet.
Glycine combat sub:
Niet meer dan op de ref. 44671 uit begin jaren 70. Blijkbaar heeft Rolex het ontwerp voor de Oysterquartz daar van afgekeken
Hoewel ik de horloges ook sterk vind lijken op de IWC Ingenieur uit die periode, was er destijds duidelijk sprake van een bredere trend. Net zoals het tegenwoordig geen toeval is dat vrijwel elk merk met groene wijzerplaten op de markt komt. Dat zijn dan modetrends waar horlogemerken aan meedoen.
Dat vind ik echter iets anders dan wanneer een merk probeert te scoren door populaire stijlen van anderen te kopiëren. Voor een hommage zou je in ieder geval goedkeuring moeten krijgen van degene aan wie je het eerbetoon wijdt. Een hommage is tenslotte een ander woord voor een eerbetoon. En wie zit er nu te wachten op een ongewenst eerbetoon?
Heeft wel wat gelijkenissen met de Tudor Black 58. Maar de Tudor is dan weer een homage aan de vintage Rolex Submariner?