Inspiratie of imitatie? Laat een horloge beoordelen!

Die vlakke voorkant met de schuin aflopende kant richting de band zie je bij veel horloges uit die tijd; dat was een bredere trend.
Tissot heeft zich ook best wel eens schuldig gemaakt aan jatwerk, in de jaren 80 hebben ze ook vrij duidelijke Datejust look-a-likes gemaakt. Onnodig en onwenselijk wat mij betreft. Maar bij de PRX en de Seastar waar die op gebaseerd is, is daar naar mijn mening geen sprake van.

2 likes

Mijn Christopher Ward Darthmouth is ook geïnspireerd door de Seamaster 300 Big Triangle. In mijn optiek zoals CW het altijd doet toch met een eigen smoel.

En ze zijn er ook gewoon open in bij de omschrijving in het boekje…

4 likes

Mooier ontwerp dan de huidige seamaster 300. Die is naar mijn smaak toch te retro, met overdreven faux patina.

Niet refererend naar het wellicht wat dubieuze verleden van het merk, maar wat vinden jullie van deze?

Voor mij heeft 'ie alle sterke kanten van een Sub, alle sterke kanten van een Black Bay, maar net voldoende eigen smoel:

Ginault Silent Service

5 likes

Niet enkel verleden toch?

Wat is er nu nog dubieus dan?

1 like

Alleen al de effort die ze gedaan hebben om hun vroegere ‘ontmaskering’ van het web te krijgen.

Dus nu niks meer zeg je eigenlijk. Oké.
Weet je, zelfs als het waar is, het verhaal van hoe ze gestart zijn, zijn ze nu legit.

Replicas maken is niet goed te praten, maar als ze dit nu ook inzien en met hun ervaring een eigen merk opbouwen, dan verdien je een tweede kans mijns inziens.

3 likes

Maar waarom dan YMs kopiëren?

Maar dan toch net even andere wijzers en wat keus in kleuren en het belangrijkste: Een eigen naam erop.

Maar… Dat gezegd hebbende, ik ben met je eens dat die teveel lijkt. Daarom vind ik de Silent Service meer in mijn straatje passen.

Mooi hoe in dit topic, er altijd wel mensen zijn die Rolex op wat voor manier af proberen te zeiken. Maar zelf met een Chinese frikandel omlopen die geïnspireerd, of sterker nog gekopieerd is van Rolex z’n ontwerp. :joy:

4 likes

Wat zit daarin?

2 likes

Sambal!

2 likes

Stond er laatst niet ergens een casus van dit merk op het web waarbij het vulmateriaal in een pakket van Ginault een verscheurde Chinese krant was?

Feit blijft dat je met een replica of zeer origineel getrouwe hommage je anders voordoet dat je bent en dat is fucking triest

De bezel insert, het glas, de pakkingen en de band komen ook uit China, dus dat zou best kunnen. Zijn ze transparant over in tegenstelling tot een hoop Zwitserse merken.

Het gaat mij meer over het Handmade in America. Geloof niet dat dat horloge ooit in Amerika is geweest, vandaar de Chinese krant als vulmateriaal. Is de eigenaar van dit merk ook niet Chinees maar heeft de beste man zich een extreem Amerikaanse naam aangemeten?

Die naam dat geloof ik wel ja.
Ik had dit horloge ook gekocht als het volledig Chinees was geweest overigens, ik heb daar geen moeite mee. De kwaliteit spreekt voor zich.

Waar het hier om ging:
Dit model, heeft 'ie voldoende eigen gezicht om niet als kopie gezien te worden?
Mijns inziens wel.

Eens! Waar is de poll? Dat maakt het inzichtelijk!

1 like

Ginault Silent Service

• Hommage maar aanvaardbaar
  • Origineel genoeg
  • Lijkt te sterk op het origineel, replica
0 stemmers